Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel: IKKE bestill tjenester av Smashing-Web

cos

New Member
Jeg brukte mr. Kobberstad selv til ett prosjekt, og der var det utsettelser heletiden, vi ble enige om en dato, men han ba om utsettelser heletiden, prøvde seg med at han måtte ha penger før osv. heletiden pga. diverse livssituasjoner. Da jeg først fikk siden 3 mnd. etter avtalen hadde jeg allerede hyret inn en annen part for å gjøre siden, da jeg ikke hadde hørt fra smashing web på en stund.

Plutselig var han tilbake , sendte meg ett produkt med helt forferdelig koding for å si det mildt. Han begynte å virke veldig truende, true meg med inkasso osv. Jeg prøvde å forklare han at han hadde fått utsettelser, og at produktet han leverte ikke levde opp til hva han hadde lovet, men han fortsatte bare med at han hadde gode kontakter i inkassoselskaper, og at disse pengene kom han til å få uansett.

Nå har jeg ikke hørt fra han på ett år, kanskje han har innsett at produktet hans ikke var så bra som han lovet, eller at 3 mnd. utsettelse, og at han ikke svarte på mine henvendelser var kontraktsbrudd fra hans side. Eller kanskje disse kontaktene han sa han hadde ikke var så mektige likevel.

Så denne hendelsen du beskriver høres veldig lik ut det som jeg opplevde.
 

andre

Medlem
Jeg har også benyttet meg av han og det ble bare tull

I august la jeg ut en oppdrags utlysning på webforumt.no, der jeg ønsket å komme i kontat med en programerer som kunne utvikle et annonse / affiliate system for meg. 27 August 2012 ble jeg kontaktet av andré kobberstad, der vi ble enige om at CMS ved Andre kobberstad skulle ta på seg jobben for kr 50.000 eks.mva

Prosjektet startet rundt 1 september. Det var hovedsakelig André Kobberstad og medarbeider Kenny Flashlight som holdt på med utviklingen. Meste parten av komunikasjonen mellom oss gikk via skype.

I starten virket det som utviklingen var godt i gang og under kontroll, så 16.09.12 betalte jeg en faktura på kr 12.500,- som en del betaling og 01.10.12 betalte jeg en til faktura på kr 12.500,- som avtalt i oppdragsavtalen. Etter en stund virket det som prosjeketet hadde stoppet opp, og jeg hørte midre og mindre fra André, men hadde fortsatt hyppig korespondangse med Kenny som sto for meste parten av programeringen. Etter en stund syntes jeg det var merkelig at jeg ikke hørte noe mer fra andy, og jeg spurte om kenny hadde hørt noe fra han, men det hadde han ikke. Vi snakket sammen og kenny mente det ikke var noe å beskymmre seg over og han kommer til å ta kontakt snart. Etter en stund uten noe lyd fra han bestemmte jeg meg for å sende han en advarsel pr mail om han ikke tar kontakt kommer saken til å bli anmeldt, når mailen ikke ble besvart på litt over en uke ,sendte jeg han enda en advarel heller ikke den ble besvart. I denne perioden har heller ikke kenny hørt noe fra han. Så ser ikke noe annet valg enn å anmelde saken.

1 mnd etter alt dette fikk jeg kontakt med han, etter å ha sendt flere advarseler / "trusler" om politi og advarsel til de som har med han å gjøre. Han har nå sakt seg villig til å ta på seg et annet oppdrag for "tilbake betaling" av utestående beløp. Så vi får se hvordan det går. Dette er siste mulighet han får fra min side.

Å jeg anbefaler alle. HOLD DERE UNNA
 

Msites Ltd

Livsnyter
Sist jeg hørte fra han var 28.12, så død er han nok ikke. Og jeg kan ikke forstå de som forsvarer han her på forumet, det han driver med er direkte svindel.

Nå er det vel ingen som har forsvart han her!?!

Hva mener du er svindel med det han driver med? Svindel er straffbart, så det er vel litt langt ute å bruke det i dette tilfellet.

At han er treg med å svare er ikke straffbart, men kanskje ikke den beste måten å behandle kunder på i denne bransjen.

Du sier jo ikke noe om han har levert, eller fått muligheten til å levere noe til deg....
 

hansson

Langveisfarende
Det er relativt straffbart hvis det er slik at han fakturerer relativt store summer uten å levere varene. Det hjelper lite at programmereren jobber, hvis det ikke blir levert et ferdig, godkjent og fungerende produkt. Man kan ikke gi avslag på en programmeringsjobb fordi det er litt mangelfullt, det er nemlig ikke alltid så lett for en annen programmerer å ta over og rette det opp. Enten leverer man 100%, eller så er det pengene tilbake.

Nå vet vi ikke nøyaktig hva som har skjedd i disse tilfellene, men vi bør lytte til folk som er misfornøyde. Det betyr jo bare en ting - at leverandøren absolutt ikke har klart å leve opp til det som er blitt lovet. Skal man unngå dette må man levere varene, og helst levere bedre enn forventet. Det er ingen unnskyldninger for denne typen oppførsel vi hører om her. Bedrifter som driver outsourcing kan ikke bare slutte å svare på mail, det er for lettvint og undergraver all troverdighet.

Det er forresten veldig mange web-folk som bare slutter å svare på mail. Jeg har vært borti en del jeg også, og det er en utrolig infantil refleks. Jeg har ingen problemer med å gi utsettelser eller høre på hva vedkommende har å komme med, det er uansett lite man kan gjøre. Men å bare stikke hodet i sanden fører bare til at man aldri mer hyrer vedkommende.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@hansson: vi er nok ganske enige om hva som god forretningsskikk og ikke, men i disse tilfellene her er det nok ikke begått noe svindel så langt jeg kan se.
Atter igjen vil jeg påpeke at - svindel - er straffbart og en alvorlig beskyldning som man skal ha godt grunnlag for å komme med.

At man føler seg bondefanget, lurt eller ført bak lyset er noe annet.

Jeg tror vi kan konkludere med:

- det er store problemer med kommunikasjonen fra leverandør sin side
- produktet er ikke som forventet av kunden (om det er kunden som har for høye forventninger, levert dårlig arbeidsbeskrivelse eller om det er leverandør som ikke holder mål vet vi jo ikke)
- vi har bare hørt den ene partens forklaring
 

hansson

Langveisfarende
Det er nok en god oppsummering, Msites.

Grensa mellom svindel og hendelig uhell er diffus. Den kan kanskje trekkes ved forsett/bevissthet eller ikke. Er det slik at leverandøren her velger å starte en jobb og så aldri fullføre den, og ta pengene og deretter unngå kontakt, så er det etter mitt syn svindel. Er man ikke bevisst på at man lurer noen, men det oppstår tvist om penger til tross for at det kommuniseres jevnt og trutt og man forsøker å komme til enighet, så er det ikke svindel. Slik det blir lagt fram av kundene her er dette i grenseland.
 

andre

Medlem
Hei igjen

I mitt tilfelle er det svindel. jeg har full dokumentasjon på apsolutt alt, en kontrakt som beskriver systemet i detalj og alle funksjonaliteter som er forventet. Og jeg har ikke fått noe ferdig produkt, jeg har faktisk ikke fått en eneste fil.


Så at jeg har betalt 25.000 kr for luft og ikke det Annonse systemet jeg ble lovet kan faktisk betraktes som svindel.

Jeg hadde aldri noe problemer med utsettelsene hans eller de tusen dårlige unskuldinger som kom. Men at han blir borte i over 1 månd uten kontakt og de som jobber med han har heller ikke hørt noe. Pluss at jeg fikk vite at ingen av dem har fått den betalingen de har blitt lovet.
Og jeg som har betalt for dette ikke har fått noe som helst, jo da kan man tryggt påstå den mannen driver med svindel. Eller er det noen her som har en annen definsjon på det?
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Svindel er bedrageri. Fra det jeg leser gjelder ditt tilfelle noe annet (arbeidet var som du forteller kommet godt i gang, så jeg tror ikke det var på forhånd bestemt at arbeidet ikke skulle fullføres), men det er bare min mening.
Kontraktbrudd <> svindel. Greit å bruke de rette ord på ting.
Men klart at det er synd å ikke få levert det man betaler for :/
 

click24

Medlem
Ubrukelig

han fyren der ble jo innleid gjennom dette forumet om jeg forstår det riktig. vi har ikke hørt annet enn en side, men hadde fyren hatt litt rent mel i posen hadde vel enhver med hodet på rett plass kommet med ett lite innlegg her i tråden for og beskytte sitt gode navn og rykte. enhver som leser en post i dette innlegget vil aldri bruke dette selskapet. alle røde lamper står jo på.
og ser noen skriver "beskyttende", at programmereren er jo startet og godt i gang, ?! og da er jo prosjektet startet og ting går bare litt tregt. (come on) og dette taes for god fisk, pøh, så lenge ikke kunden her har sett en eneste fil så ville jeg også betraktet dette som svindel. og blir man beskyldt for Svindel og driter i det, ja det sier vel det meste. de sitter vel under en palme og ler alle sammen. eller i nigeria og ler
 

adeneo

Medlem
Uten at jeg kjenner til dette firmaet eller denne saken, og heller ikke vet akkurat hva som ble bestilt, vil jeg påstå at du sannsynligvis hadde fått samme prisen fra en Norsk freelance utvikler, og da sannsynligvis også fått levert et produkt og hatt en .... wait for it .... Norsk utvikler du over telefonen kan forklare ting til og bli enig med osv.

Jeg kan ikke forstå at det for noen virker som en god ide å bruke et utenlandsk selskap med en eller annen Norsk intreprenør som egentlig ikke kan noen ting, som man som kunde skal forsøke å forklare tekniske løsninger til, og som igjen skal forsøke å forklare dette videre til diverse utviklere som ikke forstår ett eneste ord Norsk og som i beste fall snakker Engisk (engelsk + indisk, lite unntak for Filippinere som normalt skakker bra engelsk) som igjen skal lage dette.

Det er greit at timeprisen for en utvikler i mange land er lav, men innen man er ferdig blir det nok i mange tilfeller ikke så billig som man tror, men "to each its own" som det heter på Engisk.
 
Topp