Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få beskjed når det kommer nye kommentarer?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har satt opp kommentarer på FotoBlogg.no | For deg som vil lære mer via Facebook sin egen plugin. Men for å få beskjed når noen har kommentert, må man visst jobbe litt. Jeg er ingen kode-guru, men fant etter mye frem og tilbake på det store internettet, denne oppskriften:

Facebook comment for WordPress: Email notification on new comment | Tareq Hasan

Har nå testet dette, men får jo fortsatt ikke noe mail om nye kommentarer.

Noen som har fått dette til å fungere?

Hadde kanskje trodd/forventet at dette var enkelt innebygget i plugin`en, når den tross alt er offisiell fra Facebook, men det er det altså ikke.

Det hjelper jo lite at folk kan kommentere når jeg ikke får beskjed om at det har kommet en ny kommentar. Spesielt på en slik side hvor folk fort kan spørre om ting i kommentarfeltet og jeg gjerne vil få beskjed slik at jeg kan svare.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, dette er jo Facebook sitt kommentarsystem. ;) Har åpnet for "Tillat brukere å publisere innlegg med andre innloggingstilbydere", så får vi se om det blir mer kommentarer av det.

Ser at 4 stk herfra har kommentert, og jeg fikk beskjed på Facebook på pc`en, men ikke mobilen. Ser også at flere av disse kommenterte for flere timer siden, men jeg fikk ikke beskjed før kona hadde testet med en kommentar.

Er det kanskje slik at jeg må velge at kommentarene ikke blir publisert automatisk, men må godkjennes for at jeg skal få beskjed hver gang?

Det må jo være flere her inne som bruker Facebook-kommentarer og som har vært borti denne problemstillingen?
 
A

aabbcc

Guest
Jeg slet med det samme selv. Men etter å ha fått tre-fire kommentarer så begynte det plutselig å fungere. Nå får jeg beskjed på facebook for hver kommentar. Veldig rart, men etter at det begynte å fungere så har jeg ikke brydd meg mer om det.
 

zapotek

Medlem
Kan man ikke kommentere uten å være innlogget på Facebook? hmm...

Enig, ikkje bra.

Litt på siden, men generelt synes jeg det begynner å ta litt vel mye av med Facebookdill på nettsteder. Facebook-likeknapper, følg-siden-på-Facebookboks, Facebookkommentarfelt og fandens oldemor.

Skulle tro folk hadde Facebook som annonsør! Husk at det er DIN nettside som skal promoteres - ikke Facebook. Dersom du lager en god nok nettside, så blir den delt og diskutert på Facebook i stor skala uansett om du har en million Facebookknapper der eller ikke.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men om jeg får kommentarer via Facebook vil jo venner av de som kommenterer se dette, noe som forhåpentligvis er med på at flere får vite om siden.

Samme er det med likeknappen. Når folk trykker på denne, vil deres venner se dette noe som jo også gjør at flere får høre om siden.

Skjønner ikke at det er negativt?
 

zapotek

Medlem
Men om jeg får kommentarer via Facebook vil jo venner av de som kommenterer se dette, noe som forhåpentligvis er med på at flere får vite om siden.

Samme er det med likeknappen. Når folk trykker på denne, vil deres venner se dette noe som jo også gjør at flere får høre om siden.

Skjønner ikke at det er negativt?

Negativt og negativt, det jeg vil frem til er at den interessante artikkelen din blir del på Facebook uavhengig av om du har en likeknapp der eller ikke. Gjør en splitt-test med og uten knapp ei uke (på en side som blir mye delt på Facebook) - resultatet kommer kanskje til å overraske deg...

Når det gjelder kommentarer, ønsker vel de fleste webmastere at dette skal være mulig uavhengig om brukeren har Facebookkonto eller ikke. I tillegg synes jeg det er kjekt at kommentarene som postes er lagret på serveren min, og ikke er Facebooks eiendom (ja, jeg vet selvsagt at det er mulig å omgå dette og lagre Facebookkommentarene på sin egen side.)

Bottom line: How to get more likes on Facebook - The Oatmeal
 

Dag Frogner

Supermedlem
Enig i at det blir litt mye på mange sider, når man har to-tre like-knapper i teksten, en bar på siden med delingsknapper som følger deg nedover, box i sidebar etc etc. Men det eneste jeg har er en like-box i høyre sidebar og en knapp under hver artikkel.

Filosofien min er at mange av de som følger med på Facebook-siden, vil klikke seg inn på nettsiden fordi de ser at det har kommet noe nytt, via Facecbook. Når de egentlig skulle inn på Facebook for å se på bildene fra festen i går, så stikker de likegodt innom nettsiden min i samme slengen, når de normalt ikke hadde tenkt til det, fordi de blir minnet på at det har kommet nytt innhold der.

Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg er innom Facebook altfor mange ganger pr dag og rett som det er klikker jeg meg videre til nettsider jeg ikke hadde husket å besøke om jeg ikke hatt "likt" siden på Facebook og dermed fått beskjed når det kommer noe nytt.

Men mulig jeg tar helt feil. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Og som et lite "bevis" på at jeg ikke er helt på jordet, så fikk jeg for 2 min siden en mail om jeg kunne fotografere i et bryllup i sommer. Jeg har et felt i kontaktskjemaet som heter "Hvordan fant du meg?" og her var svaret: "Tips fra mamma (som hadde sett på Facebook)"

;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
jeg tror den facebook-kommentarfunksjonen kan være smart, akkurat som Dag også mener, men det er nok også lurt at det ikke er den ENESTE muligheten til å kommentere. Kanskje noen ikke VIL at kommentaren skal bli kobla opp mot fb-kontoen deres, eller de er en av snålingene som ikke er på fb, eller... mange grunner. Så at man kan bruke f.ex. twitterkonto eller ingen konto i stedet er nok smart.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg ser at det er fornuftig at man tilbyr andre metoder enn Facebook, men selv hender det at jeg har kommentert også når jeg ser etterpå at jeg MÅ logge inn et eller annet sted for å poste, har jeg latt vær.

Rett og slett fordi jeg ikke har giddi. Jeg antar at de fleste forblir innlogget på Facebook og dermed kan kommentere direkte, men mulig jeg tar feil.
 
Topp