Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Useriøst fra Domeneshop

Tonny Kluften

Administrator
Jeg trodde ærlig talt at Domeneshop var såpass store og velorganiserte at de har alt på stell.

Jeg kjøpte et domene fra en person. Han hadde registrert domenene på Domeneshop og overførte dem til min domeneshopkonto. Men han hadde ikke betalt registreringsavgiften så domeneshop sperret min kreditt. Og de åpner den ikke igjen før regningen er betalt. I tillegg hevder de at jeg har kjøpt tyvegods.

Jeg mener bestemt at det ikke er tyvegods og at han bare har kjøpt en vare han ikke har betalt, og i slike tilfeller bør saken sendes til inkasso og drives inn rettslig. At domeneshop sperrer min kreditt er latterlig all den tid jeg ikke skylder dem penger for registreringen av domenet.

Domeneshop bruker da meg for å prøve å få han til å betale regningen sin selv om jeg ikke har noe med det kjøpet å gjøre. Dette er useriøst, de burde bare drive inn pengene rettslig.
 

Geir

Medlem
Betaler du ikke en ny årsavgift når du overfører domene da?
Har han karen hatt domene lenge da uten å betale for det?
 

adeneo

Medlem
Nå er jeg i samme båt, da jeg også har handlet av samme person.

Først kjøper man altså et domene som opprinnelig er registrert hos Domeneshop.
Domenet flyttes over, og man mottar en faktura fra DS pålydende ;

Overføring til ny innehaver *****.** 1 110.00 110.00

Noen dager etter kommer følgende e-post:

Det er nå over to måneder siden faktura for domenet *****.** forfalt, men vi kan ennå ikke se å ha mottatt betaling. Domenet er derfor midlertidig deaktivert frem til betaling er mottatt. Det dreier seg om følgende fakturaer:

Faktura **** pålydende NOK 1900.00 med forfall (dato noen måneder tidligere):

For å få gjenåpnet domenet, vennligst betal ovenstående faktura(er) omgående. Domenet vil da automatisk bli reaktivert igjen.

Og her får man da hele fakturaen som er adressert til tidligere eier av domenet, med en rekke andre domener vedkommende også har solgt (blant annet til Tonny) på den samme fakturaen, og som da altså er pålydende 1900,- med en oppfordring fra DS om at man må betale denne fakturaen for å få aktivert domenet man nettopp har kjøpt og betalt for å få flyttet?

Det første man tenker er at dette må være feil, og det er sikkert en feil i det automatiske fakturasystemet som har gjort at DS har sendt fakturaen til feil person.
Sender så umiddelbart en e-post tilbake:

Det må være en feil, da jeg nettopp har overtatt domenet *****.** og har betalt de fakturaer som jeg har fått tilsendt på det domenet, og heller ikke eier noen av de andre domenene på den fakturaen ?
Dette må være manglende betaling fra forrige eier!

Etter noen pussige e-poster frem og tilbake hvor DS ikke ønsker å innrømme noe feil, mottas følgende e-post fra Domenshop:

Problemet er at du har kjøpt tyvegods, all den tid den som registrerte domenenavnet for deg, som du har kjøpt domenenavnet av, ikke har betalt for registreringen.

Man får noe hakeslepp når man leser at domenet man nettopp har kjøpt er stjålet, og lurer litt om dette vil involvere Politiet, eventuelt om domenet nå blir solgt på auksjon slik annet tyvegods ofte blir, og sender et svar:

Jeg var jeg faktisk ikke klar over at det gikk an å kjøpe tyvegods når det kom til domener.

Jeg har allerede betalt for flytting av domenet -> (link til faktura hos DS)
....jeg kan ikke betale en faktura for domener jeg ikke innehar, det forstår sikkert dere også.

Etter en del frem og tilbake valgte jeg å betale registreringsavgiften på kun det domenet jeg hadde kjøpt, som forrige eier skulle ha betalt, og da kun for å få saken ut av verden.
Jeg har altså da kjøpt et domene og betalt for dette, så betalt DS for å flytte dette domenet, og til slutt betalt for nyregistrering av domenet i tillegg?

Her burde Domeneshop gjort som andre oppegående næringsdrivende, og gått på den man har krav i mot, og som ikke har gjort opp for seg.
I stedet stenger man domenene til nye eiere som ikke har noe som helst med det opprinnelig gebyret å gjøre, men som har kjøpt og betalt for både domenet og flytting.
Dette gjøres selvfølgelig for å legge press på både tidligere eier, og nye eiere, for at DS skal få betalt for sine tjenester, og det oppleves som ufin oppførsel fra en ellers profesjonell aktør.
 
Sist redigert:

JoachimO

Medlem
Dersom dette er en som selger domener her på forumet bør denne personen tatt navngis slik at andre ikke går i samme fella.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du har kjøpt tyvegods kan kundekontakten i Domeneshop anmelde DS AS: da de har *vitende* medvirket til heleri. Du har derimot handlet i god tro.
Det er kundekontakten i DS som kobler å ikke betale en faktura med tyveri. Hvem har signert eposten forresten -> pm?

Får håpe at Ståle eller Dag ser denne tråden og har et internt møte om dette med staben.
 

picxx

Well-Known Member
Har vært en del i kontakt med DS tidligere, noe jeg også har skrevet om her på forumet.
Det som går igjen er at DS aldri innrømmer en feil, uansett hva feilen måtte være eller bero på.

Personlig bruker jeg DS grunnet en smooth backend.
Service og imøtekommenhet er derimot fraværende om man skal ha hjelp til noe.
 

adeneo

Medlem
Hvem som har signert e-posten er etter min mening uvesentlig, jeg forholder meg til Domeneshop som selskap, ikke til hver enkelt person (men de du nevner har allerede kjennskap til saken), og har forøvrig kun gode erfaringer med de og er ellers normalt svært fornøyd med de tjenestene som leveres derfra, og som picxx nevner har de et bra system for administrering og oppsett av domener.

Dette er egentlig en sak som kun dreier som om en hundrings i ekstra utgifter for meg, så det står ikke akkurat om pengene, men heller prinsippet, da jeg ikke har vært borti lignende tidligere?

Ønsker heller ikke å komme med noe mer om hvem som har solgt domenene, og har utelatt deler av diverse korrespondanse, domenenavn, fakturanummer osv. nettopp av den grunn at jeg ikke ser noe poeng i henge ut enkelte, det kan eventuelt Tonny ta seg av (værsegod Tonny :D ) da han også sannsynligvis sitter på samme informasjon som meg, og er som eier av forumet den som får ta avgjørelsen i forhold til hva som ønskes lagt ut her ?
 

hansson

Langveisfarende
Juridisk er de langt pokkerivold ute på vidda. Gjelda tilhører en spesifikk person og kan ikke overdras til en annen person etter deres eget forgodtbefinnende. Gjeld er personlig. Det må i det minste en dom eller lovhjemmel til. Hvem er det Domeneshop tar seg for å være? Skattefuten eller biltilsynet? Det er ren utpressing, og at de har klart å presse ut penger fra adeneno bekrefter at taktikken fungerer.

Siden de ikke har noen rettslig makt bak fantasikravet mot den nye eieren er det ekstremt usportslig å ilegge sanksjoner etter vigilante-metoden.

Her er det Domeneshop som har for dårlige systemer til å fange opp ubetalte fakturaer før overdragelseskoden blir sendt til ny eier (hvis det er slik det fungerer). Dessuten har de kanskje for dårlige inkassorutiner.
 

picxx

Well-Known Member
Er det i det heletatt mulig å sjekke et domene for "heftelser" før man har fått det overført?
 
Topp