Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Omgå problemer med toll/moms med dropshipping

suits

New Member
Hei!

Som så mange andre driver jeg og starter nettbutikk, da med sportsutstyr i 4-5000 kroners klassen. Og som så mange andre har jeg lite lyst til å la kundene få noen overraskelser når det kommer til moms (er ikke tollgebyr på sportsutstyr såvidt jeg har forstått).

En ting som kunne være en ide er kanskje å sende ut et type standardbrev til alle kunder om at varen blir sendt direkte fra produsenten, og at det i disse tilfellene vil være kjøper som mottar gebyrene ved toll og moms. Videre kan man skrive at man har trukket mva fra summen de betalte, slik at de kan betale dette selv med pengene de har fått refundert fra meg?

En annen ting jeg har tenkt på er at ved dropshipping snakker vi fort en del dager i shipping. Hvorfor ikke sende varen til seg selv og fortolle den og alt i fred og ro, fjerne alle spor etter opprinnelig avsender, smelle på eget klistremerke og sende pakken videre? Det vil maksimalt ta to dager ekstra, ta veldig liten tid for meg (maks en time), og fjerne all problematikk rundt dette temaet. Det vil jo selvfølgelig bli noe mer i frakt, altså frakt fra meg til sluttkunde. Men på varer til 4-5000 skal det fint være mulig å presse inn 2-300 kroner enten i salgssummen eller i min egen margin (som etter foreløpige beregninger virker å være relativt gode).

Ble en lang post om et ihjælsnakka tema, men jeg har ikke sett noen diskutere det siste alternativet. Det kan jo forveksles med å ha varelager, og at det blir å bevege seg vekk fra dropshipping, men basisen vil være den samme - ikke bestille før kunden har bestilt.

Noen tanker? Hadde satt stor pris på innspill!

Forresten mitt første innlegg, hei alle sammen!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
I denne prisklassen ville jeg selv gjort det slik at du først sender til deg selv og så videre. Det gir deg dessuten 100% kontroll på hva som blir sendt til kunden din. Du kan forresten også søke fortollingsavtale.
En del kunder ville nok satt pris på å ikke blitt debitert før varen sendes fra deg - men i såfall trenger du vel et avbestillingsgebyr.
 

ellaro

Medlem
I denne prisklassen ville jeg selv gjort det slik at du først sender til deg selv og så videre. Det gir deg dessuten 100% kontroll på hva som blir sendt til kunden din. Du kan forresten også søke fortollingsavtale.
En del kunder ville nok satt pris på å ikke blitt debitert før varen sendes fra deg - men i såfall trenger du vel et avbestillingsgebyr.

Fortollingsavtale, mener du da tollkreditt? Hvordan går man frem for å få til dette? Er det noen ulemper? Hvordan foregår dette i praksis? Forer man tollen med sporingsnummer?
 

Beergear.no

Medlem
Dette ordner du med "tollen"
Du oppgir ditt tollkreditt nr til transportør, de ordner resten.
Så får du mva regning på en samlefsktura.
Mener vi får den hver 2 mnd.
Du sparer penger på at f. Eks DHL slipper å legge ut.
Og får mindre bilag til regnskapsfører om du bruker det.

Dette forutsetter at du tar inn varene selv.
Kan ikke tenke meg at dette vil fungere ved DS.
 

ellaro

Medlem
Dette ordner du med "tollen"
Du oppgir ditt tollkreditt nr til transportør, de ordner resten.
Så får du mva regning på en samlefsktura.
Mener vi får den hver 2 mnd.
Du sparer penger på at f. Eks DHL slipper å legge ut.
Og får mindre bilag til regnskapsfører om du bruker det.

Dette forutsetter at du tar inn varene selv.
Kan ikke tenke meg at dette vil fungere ved DS.

Mulig jeg kapret tråden men mener det er relevant for trådstarter. Takker for svar, er det eventuellt noen som kan bekrefte/avkrefte om det lar seg gjøre med tollkreditt hvis man dropshipper?
 

Beergear.no

Medlem
I papirene fra Tollregion Øst, som vi fikk dem fra, står det følgende:
Tollkreditten må bare brukes ved fortolling av varer til -eller utførsel av varer fra -kreditthaveren.

Kundene til en DS er ikke kreditthaveren og har ikke fått innvilget tollkreditt!
 
Sist redigert:
Topp