Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har du en vellykket facebook-kampanje?

bente_jente

Medlem
Jeg har en nyoppstartet nettbutikk (som så mange) og ønsker å nå ut til flere (som alle andre).
Jeg har selvsagt en facebook-side og har noen få likes, og det kommer nye jevnt og trutt. Har satt i gang målrettede annonser og det fungerer jo greit foreløpig. Jeg sitter og drodler rundt flere måter å nå ut til folk på og tenker på konkuranser, give aways, osv.
Målsetningen er selvsagt kunder i butikken, men også å nå ut til flere på Facebook.

Har noen erfaringer med noe som fungerer godt?

Ser at flere har give aways når de når et visst antall "likes", men får det faktisk folk til å dele siden din? (eller invitere venner, den funksjonen har jo plutselig kommet tilbake).
Evt trekning blant folk som "liker denne posten" og "del den på siden din" som så mange bloggere liker å gjøre.

Jeg er altså ute etter ideer til hva jeg kan finne på og konkrete eksempler på ting som har fungert.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Det finnes ingen fasit, bare en ting som gjelder: try and error.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
I det øyeblikket noen forteller en suksesshistorie, er jeg ganske sikker på at en rekke fantasiløse folk (ikke deg da) kopierer tekst, bilder osv. rått for å teste det ut selv. Been there (not done that).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det går jo an å gi litt generelle tips da. Fex er det en kjempefordel om det er i brukerens interesse å dele/invitere venner, altså at man får bedre vinnersjanser ved å aktivt verve folk. Hvis man bare skal invitere folk uten noen slik funksjon får man jo dårligere vinnersjanser av det... En annen variant er jo også å la premien gjelde en vennegjeng, da får man samme effekten


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

bente_jente

Medlem
Torstein, der har jeg også tenkt, men med den nye inviter venner funksjonen så har man jo ikke lenger oversikt om folk faktisk har gjort jobben. Noen tips om hvordan løse det? Bare stole på at folk gjør det de sier?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

bente_jente

Medlem
Og Rune, jeg hadde selvsagt også kopiert (deler av) en suksesshistorie, jeg spør jo ikke for så å gjøre det motsatte. Men jeg regner med at de færreste her inne er direkte konkurrenter med hverandre, så jeg ser ikke helt problemet.
Man trenger jo ikke gå helt i detaljer heller.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@bente_jente: Har faktisk ikke sjekka så nøye nå etter de siste endringene, men det var ihvertfall mulig å hente ut sånt før, men mener man måtte inn med API'et for å få det ut

@nilsga - nei, sorry, surr fra meg, det er fremdeles ikke lov. Derimot kan man jo f.ex. bruke kommentarer til deltakelse nå, så da kan en bruker f.ex. kommentere med navnene på hele vennegjengen man vil ha med hvis man vinner... Går an å få til endel innenfor reglene bare man tenker litt utafor boksen :)
 

Olavxxx

Member
Det jeg har sett mange store aktører gjør, er at de sier:
Hvis vi får 100 likes, lodder vi ut 1 ting.

Så blir det 100 likes (folk deler) og så sier de:
Vi nådde 100 likes! Klarer dere 200, så lodder vi ut 3 ting?

Og så blir det 200+.. Så kjører de på litt til.

Men så må man nesten lodde ut :p
Deretter kan man sikkert hause opp stemningen med å fiske litt "Bør vi ha flere slike konkurranser?", etc. Så kjøre en ny en neste mnd..

De første medlemmene vil nok vokse tregere enn når du har feks 1000..
Vil tro en viss % inviterer, mange gidder ikke å invitere.

Jeg personlig inviterer aldri folk inn i grupper, jeg føler det er en form for indirekte spam. Men jeg kan gjerne like en slik post selv :) (så jeg vil jo da bare eventuelt gi +1).
Når jeg liker, vil folk se det i sin strøm, så de blir indirekte involvert på den måten.

De som inviterer aktivt, gir en slags pyramideeffekt.
 
Er vanskelig å gi tips så lenge jeg ikke vet hva produktet ditt er. Det som ihvertfall er sikkert er at du ønsker å designe et meme som er lett spredbart mellom folk i målgruppen din, og deretter legge best mulig til rette for å spre det. Meme = Ide / Historie / Konsept , som er ferdig innpakka og delbart i språkdrakt :)

Spørsmål å stille seg som kan være interessante er: Hva er det som gjør produktet mitt superinteressant? Hvilken opplevelse ønsker jeg at brukeren av dette produktet skal ha? Hvis jeg ser for meg at en person snakker entusiastisk om dette produktet til en god venn: Hva sier personen og hvordan formuleres det?
 

Erlend

Medlem
Jeg driver denne siden på Facebook, hvor jeg i skrivende stund har 2119 likes. De siste månedene har den økt noe enormt, og det uten at jeg har brukt så mye på annonsering. Som dere ser, så legger jeg ofte ut bilder fra Spania, og da opplever jeg at det kommer nye folk til siden. I tillegg til litt annonsering, så har det gjort susen for min del.

Fra forrige uke, 16. september til i dag, så har jeg gått opp med 119 likes.
 

bente_jente

Medlem
@Erlend, er dette alle dine egne bilder? Eller bilder du har tilgang til gjennom underleverandører? Attraktive bilder er alltid, vel, attraktivt. :)

Jeg har satt meg opp en plan for aktiviteter på Facebook fremover, jeg er bare usikker på om slike "når vi når 100 likes så trekker vi noe"-aktiviteter fungerer.

@Thunderpeel, Nettsiden min selger barneklær. Jeg har flotte produktbilder, men litt færre bilder der klærne er i bruk. Men de bildene jeg har kommer til å bli flittig brukt.
 

Dseller

Medlem
Hvordan starte med 200 likes

Lag en facebook side som heter f.eks "vi som vil ha kattepusdrikk til norge" "lik om du ikke er homo" osv... altså sider som er lette å skaffe likes på.

1:Få 200 likes
2:Endre navn til minbutikk.no
3:????PROFIT


MERK: har man over 200 likes kan man ikke endre navn på siden.
 

bente_jente

Medlem
Hvis jeg ikke greier å få 200 stykker til å like mitt produkt uten å ty til slike ting, så er vel ikke produktet mitt verdt en dritt vel?
 
Topp