Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reputation-systemet funker ikkje.

vidarlo

Apache-junkie
Grunnlag for påstanden? Kjap kik i medlemslista - sortert etter reputation. Det er 10-15 brukere med meir enn eit teikn for reputation. Det sammenfaller til ein viss grad med kvalitet, men større korrelasjon til postcount...

Grunnen til at det ikkje funker tipper eg er at det tar for mykje tid, og er for tungvindt. I tillegg er ikonet godt vekkgjømt. Når ein har lese eit innlegg så er auga på botnen av innlegget, medan ikonet for reputation er på toppen. Då legg ein ikkje merkje til det, og tenkjer heller ikkje over at mogelegheita er der.

For at reputation skal bli brukbart må det gjerast lettare (i.e ett klikk og null skriving), samt bli plassert slik at det er naturleg å legge merke til det etter at eit innlegg er lest...

Så ja - min påstand er heilt og holdent at reputation-systemet ikkje funker for fem flate øre.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det funker, men veldig tregt. Folk har funnet dine tips gode og derfor har du to. Men det er nok et par tre til her som burde hatt to eller flere.
Hvis WF hadde hatt 1000 aktive medlemmer så ville man sett raskere resultater, dette fordi det er så sjelden man husker å gi rep. På DP funker det som ei kule.
Og ja, du har helt rett i at vektskåla som du gir rep med ikke er lett å legge merke til, slik er det med alle faste elementer på nettsteder. Tipper vi hadde fått fart på rep-systemet med godt synlig, gjerne rød, vektskål. Problemet er at den måtte være alt for synlig, hvis ikke blir vi blinde på den igjen.
Men man må ikke skrive noe for å gi rep, det er bare hvis man gir negativ rep man må skrive.

Jeg fikk en veldig morsom rød rep her om dagen hehe. Jeg påsto at kapitalisme kan være uetisk og da var det en ultrakapitalist/liberalist her inne som ble fornærmet og ga meg rød med kommentaren "Ubegrunnet påstand om kapitalisme" :D:D Sjelden jeg ler høyt når jeg er alene...
 
Sist redigert:

vidarlo

Apache-junkie
Det funker, men veldig tregt. Folk har funnet dine tips gode og derfor har du to. Men det er nok et par tre til her som burde hatt to eller flere.
Hvis WF hadde hatt 1000 aktive medlemmer så ville man sett raskere resultater, dette fordi det er så sjelden man husker å gi rep. På DP funker det som ei kule.
Og ja, du har helt rett i at vektskåla som du gir rep med ikke er lett å legge merke til, slik er det med alle faste elementer på nettsteder. Tipper vi hadde fått fart på rep-systemet med godt synlig, gjerne rød, vektskål. Problemet er at den måtte være alt for synlig, hvis ikke blir vi blinde på den igjen.
Men man må ikke skrive noe for å gi rep, det er bare hvis man gir negativ rep man må skrive.

Joda, det er greit, men eg trur det ville blitt større effekt ved å plassere lenka ved sidan av quote-knappen, slik at ein ser den etter at ein har lest innlegget. Då blir den brått meir synleg...

Dessuten så er det noko slikt som to klikk for å gi det i dag. Eg kan ikkje hugse sist eg ga reputation her inne, men på freakforum, der det er eitt klikk for å gi kvalitetspoeng gir eg det relativt ofte. Der er også knappen langt lettare å sjå når ein har lest posten.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hvor mangen rep. poeng må en ha for å få 2 prikker da? jeg nærmer meg 100 nå.

Det som hadde vært stilig var om rep hadde gått på titler istedenfor prikker, da hadde flere folk skjønt det tror jeg.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Selv syns jeg ryktesystemet her på Webforumet fungerer helt greit. Jeg må innrømme jeg syns det er snodig at det er akkurat en vektskål liksom, men at den er der den er gjør meg ingenting i det hele tatt. En slik løsning som er her på Webforumet blir brukt mange steder, og der fungerer den knallbra! F.eks DP som brukernavn sier!

Jeg må ærlig talt innrømme jeg begynte og lure alvorlig når jeg leste det at vidarlo ikke gir ryktepoeng fordi han må klikke to ganger. Hva gjør vel det? Da gir du hvertfall ryktepoenget med en gang, og du slipper og vente opptil ett minutt slik som du til tider må gjøre på freakforum. Der har jeg hvertfall aldri klart og gi ryktepoeng uten og måtte vente minst 10 sekunder før det går gjennom!

En annen ting jeg liker veldig godt med webforumet, er at vi kan kommentere hvorfor og hva vi har gitt ryktepoeng for. Det eneste jeg savner med dette systemet, er en oversikt over alle innlegg som har gitt meg ryktepoeng.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Forøvrig så skal det nevnes at uansett hvor mye dere klager på reputation system så er det ingen verdens ting som vil få meg til å sette meg, lære meg hvordan all VB koden funker for også lagre en enklere løsning. Hadde dere ville gjort det for et forum med et par hundre medlemmer? Det tror jeg ikke.

Men om dere vil jeg skal ta den bort, så er det greit.
 

Ståle

Medlem
Men om dere vil jeg skal ta den bort, så er det greit.

Tror det er greit å ha. Er en liten motivator til å skrive gode innlegg.

Jeg tror det er viktig at dere som admin og moderatorer er flinke til å gi rep da det i bunn og grunn er kun dere som egentlig har "makt" til å gi noe nevneverdig med poeng enda.

brukernavn skal sies å være svært flink til å gjøre nettopp dette. :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ja, vi har diskutert det flere ganger på "baksiden". Akkurat derfor jeg ga en ekstra dose rep til alle daværende admins så vi skulle få litt fart på systemet!
 

vidarlo

Apache-junkie
Nei, eg forstår at du ikkje vil kode eiga løsning, men det er vel strengt tatt ikkje verre enn å endre template til å ha en form for kvar post med gi ryktepoeng? Det er vel fem linjer eller noko i den stilen...

Og seppolatle: minutt for å gi KP? Det går på ~to RTT til serveren, som er omtrent 20ms for min del. Tidligere i år var det knekt etter ei oppgradering though...
 

picxx

Well-Known Member
Nå er jeg ikke helt inne på hvordan disse greiene på NFF virker, men personlig liker jeg ikke poeng/karma system hvor den som gir ikke blir identifisert. Synes også det er et ekstra pluss at man her kan legge igjen en kommentar på hvorfor man gir.

Ryktesystemet her vil vokse etterhvert, da det er bygget slik at man gir antall poeng etter som hvor mange "bokser" man selv har. Om jeg f.eks. gir et ryktepoeng vil den mottar det få 5 poeng, mens om en med en boks gir, vil man motta 1 poeng.

Derfor, som Kenneth sier, er det litt viktig at vi administratorer er litt aktive i dette ryktesystemet når forumet er såpass lite.

Forøvrig vil jo også ryktepoeng gi en bedre "rep" på forumet etterhvert, så det å kaste rundt seg med stemmer bare for "å få fart på systemet" har heller ingenting for seg.
Om forumet vokser, kan det da være mange som ufortjent har høy rep på forumet.

@vidarlo: Jeg vil nok tro at om NFF hadde hatt et slikt ryktesystem som vi har her, ville også brukerne der syntes det var helt Ok, om de hadde vært vant med det.
Nå vet ikke jeg eksakt hvor mange medlemmer det er på NFF, men muligens ryktesystemet her hadde fungert bedre med like mange aktive medlemmer her kontra NFF...en kan ikke sammenligne epler og pærer.
 

vidarlo

Apache-junkie
Picxx; nei, eg er klar over aktivitetsnivået, men eg har peikt på to tiltak, som burde vere gjennomførbare på mindre enn tjue minutter for en som har tilgang til adminpanelet. Nemleg å flytte knappen ned ved sidan av quote/edit-knapprekka, slik at ein ser den etter at ein har lest posten, i tillegg til å ikkje gjere det til popup.

Eg trur berre det å flytte den (som er snakk om å sjekke postbit-templaten, finne <if $reputation> eller noko slikt og kopiere/flytte det til post-templaten, vil føre til at den blir meir brukt. Det er gjort på et minutt eller tre.

For når eg har lese ein post har eg auga mine omtrent på quote-knappen, og ikkje på toppen av posten, ved sidan av vektskåla. Den er rett og slett alt for anonym.

Samme gjelder report.php-lenka. Få den også ned ved sidan av edit-lenka. Det er to kontroller folk nyttar etter at dei har lese innlegget, og då er det også naturleg å ha det på slutten. Spesielt på lengre innlegg, der ein må scrolle for å sjå dei ellers.

Prøv - flytt reputation-lenka, og kjør heatmap og sjå kvar folk klikker. Eg trur faktisk det ville booste bruken av det...
 
Topp