Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trekt fra utgift på faktura.. Men..

Chicksi

New Member
Jeg har et enkeltpersonforetak. Jeg har vært innleid i et prosjekt i flere mnd. Har en avtale med oppdragsgiver om å trekke fra 300 kr på fakturaene (pr mnd) for å spise lunsj i kantina.

Jeg bruker daTax totaløkonomi. Det jeg har gjort er å registrere en vare som kost (lunsjen) koblet til diettposten i regnskapet, har så trekt fra d på fakturaen med å skrive et negativt tall på antall vare på fakturaen.

Men, nå tror jeg at jeg har et problem.. Det fordi denne utgiften aldri blir registrert som inntekt, men samtidig blir registrert som diettkostnad.
Det vil si at jeg får "fradrag" for utgiften nå som jeg skal avslutte regnskapet.. Men pengene som jeg har brukt til å betale for dem har aldri blitt registrert som inntekt.. (Det blir jo dobbelt "fradrag") Det er jo ikke bra, noen forslag til hva jeg skal gjøre?? :confused:
 

Chicksi

New Member
Det er det jeg har gjort, men det er det som gir meg problem, jeg fakturerer på en måte 300 for lite, fordi utgiftene blir registrert og trukket fra overskuddet.. Uten at de har blitt registrert som inntekt.
 

Christian

Medlem
Kanskje det er hodet mitt som ikke er helt med her nå, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du bare kan fakturere mindre, evt bare føre opp 300kr i rabatt på fakturaen i stedet for å styre med å registrere en vare som kost og negativ vareantall på faktura osv?
 

Chicksi

New Member
Skulle sikkert ha gjordt det, men da hadde jeg ikke fått "Fradrag" for det heller. Jeg har iallefall ikkje gjort det for 2008, og har dermed et problem..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Strengt tatt skal du vel ha en faktura på de 300,- hvis du vil føre det som en utgift.

Hvis ikke skal du bare fakturere 300,- mindre! Slik at du ikke inntektfører lunsjen. Hvis du gjør dette vil du forsåvidt fremdeles ha mulighet til å trekke statens satser da det ikke fremgår noe sted at du har fått dekning for lunsj.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis ikke skal du bare fakturere 300,- mindre! Slik at du ikke inntektfører lunsjen. Hvis du gjør dette vil du forsåvidt fremdeles ha mulighet til å trekke statens satser da det ikke fremgår noe sted at du har fått dekning for lunsj.

Visste ikke at næringsdrivende kan trekke statens satser. Det må være nytt i så tilfelle. Før har det alltid vært slik at man som næringsdrivende kun kan utgiftsføre faktiske diettutgifter.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Visste ikke at næringsdrivende kan trekke statens satser. Det må være nytt i så tilfelle. Før har det alltid vært slik at man som næringsdrivende kun kan utgiftsføre faktiske diettutgifter.

Tidligere var det slik, men ved litt Googling ser jeg jo at det ikke er slik lenger! Beklager misinformasjonen! Nå er det selvfølgelig kun etter regning!

Men - det har vært slik tidligere..... Men, nå har jeg drevet siden 1993 og ting forandrer seg tydeligvis :)
Selv har jeg alltid ført etter regning da det har vært enklere å holde styr på enn å drive med dokumentasjon etter dokumentasjonskravene som var...
 

sta

Medlem
Tidligere var det slik, men ved litt Googling ser jeg jo at det ikke er slik lenger! Beklager misinformasjonen! Nå er det selvfølgelig kun etter regning!

Men - det har vært slik tidligere..... Men, nå har jeg drevet siden 1993 og ting forandrer seg tydeligvis :)
Selv har jeg alltid ført etter regning da det har vært enklere å holde styr på enn å drive med dokumentasjon etter dokumentasjonskravene som var...

Har du noen link til info om dette? Jeg var av den oppfatning at har du et enkeltpersonsforetak så kan du ikke føre reiseregning, men har du et AS så kan du det, men det er fult mulig at dette er feil oppfatning.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg var av den oppfatning at har du et enkeltpersonsforetak så kan du ikke føre reiseregning, men har du et AS så kan du det, men det er fult mulig at dette er feil oppfatning.

Hva mener du med føre reiseregning? Det er neppe noen forskjell på ENK og AS her.

Og Msites, jeg er ganske sikker på at for 15 år siden så var reglene lik i dag. Det var en gråsone det der, men skulle man følge reglene til punkt og prikke så kunne man kun trekke i fra faktiske utgifter.
 
Topp