Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noe å tjene på URL-forkortning?

Santo

Active Member
Hei,

Jeg ser at en del sider (også norske) tilbyr URL-forkortning, men er det noen måte å tjene noe på dette egentlig? Eller blir det mer som en ren nonprofit service for brukerne å regne?

Har et domene disponibelt som kunne være veldig godt egnet til dette, men ser kanskje ikke helt det inntektsmessige potensialet i slike tjenester...
 
Sist redigert:

Ståle

Medlem
Jeg mener det skal vanskelig gjøres å tjene mye penger på slikt. Iallefall hvis jeg skal se på det fra brukerens synspunkt. Jeg ville byttet tjeneste med en gang hvis de hadde kjørt reklame før selve siden kommer opp, eller i en frame.
 

Kassimaja

Geocacher
Nå finnes det andre måter å tjene penger på enn reklame. Kunnskap er makt, makt er innflytelse og innflytelse er inntekter.
 

Santo

Active Member
Men hva er egentlig de ulike inntektspotensialene på en slik tjeneste?

De jeg i første omgang kan tenke meg til er disse:

  • Vise annonser på siden som man oppretter korte URL'er.
    Ser kanskje denne muligheten som den mest aktuelle.

  • Vise annonser før man vidersendes til en side.
    Tror man fort mister brukere på denne måten. Finnes jo mange alternativer som ikke viser reklame.

  • Vise annonser i en frame.
    Tror man fort mister brukere på denne måten. Finnes jo mange alternativer som ikke viser reklame.

  • Selge statistikk og sånn som det sto om i artiklene som det ble vist til i en post ovenfor.
    Man må vel ha veldig store volum for at slikt skal ha noe for seg? Tror dermed ikke dette er noe særlig aktuell inntektskilde.

  • Andre måter?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Må si at jeg også har litt vanskeligheter med og forstå hvor det kan være kroner og hente på en slik tjeneste. For meg ser det ut til at du har dekket de fleste områder hyperion, og jeg er enig i dine synspunkter på de forkjellige.

Jeg husker jeg leste om et proxyscript en gang, at det var mulig og bytte ut alle adsense-annonser på nettsteder som ble besøkt gjennom proxyen, med en egen adsenseID, slik at annonsene på alle nettsteder hørte til eieren av proxyen. Jeg aner ikke jeg, men det vil jo ikke være umulig og kunne få til noe tilsvarende gjennom en slik tjeneste som det tytast om i tråden?
 

picxx

Well-Known Member
Vel, man tjener ingenting på det om man skal konkurrere med sider som driver non-profitt.
Det beste er nok å sette det opp for eget bruk til å begynne med, kast inn både reklame og "ventesider" og bruk det over en lav sko.
Over tid kan det jo være at det er andre som også bruker siden litt.
 

Santo

Active Member
Hva ville dere sett på som det mest egnede .no domenet til en slik tjeneste? Om domenet er ledig eller ei betyr ikke noe i denne sammenhengen.

Grunnen til denne litt merkelige spørsmålsstillingen er en liten sjekk fra min side for å se om domenet jeg disponerer egentlig er så bra som jeg tror eller ikke.. ;)
 

Kassimaja

Geocacher
Domenet må være kort (2 eller 3 tegn) I tillegg bør det ikke henge noe ved domenenavnet, du hadde for eksempel ikke fått like bred kundegruppe hvis du hadde brukt sex.com til en tiny url klone
 

Santo

Active Member
Domenet må være kort (2 eller 3 tegn) I tillegg bør det ikke henge noe ved domenenavnet, du hadde for eksempel ikke fått like bred kundegruppe hvis du hadde brukt sex.com til en tiny url klone

Takk, men du eller andre har ikke noen spesifikke "top of the tops" forslag når det gjelder en slik tjeneste? Vi holder oss til .no.

Som sagt er det ikke vesentlig om det er ledig eller ikke (antakeligvis er de beste ikke det...). Jeg vil se om det kommer et forslag som er det samme som det jeg disponerer.

For de som måtte være interesserte/nysgjerrige kan jeg "avsløre" mitt domene senere i denne tråden.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tonny skrev:
Kort innpå. Om du gjør det Atle forslo med Adsense så mister du adsensekontoen din.
Var inne på tanken ja. Tenkte og ikke nevne noe om det fordi jeg ikke var sikker. Takk for bekreftelse.

hyperion skrev:
Hva ville dere sett på som det mest egnede .no domenet til en slik tjeneste? Om domenet er ledig eller ei betyr ikke noe i denne sammenhengen.
En ting er at jeg ikke tror en slik tjeneste på et .no-domene vil kunne ta noe av på noen måte. Jeg tror ikke det er nok mennesker som bruker slike tjenester her i landet.

Jeg er enig med Ståle i at domenet burde være kort, 2-3 og ikke mer enn 4 bokstaver. At det "henger noe ved" domenenavnet ser jeg ikke på en hindring. F.eks Kort.no hadde vært ok og bruke, selv om noen kan se for seg en kortstokk eller noe.
 

Gaasehud

Medlem
Om vi går bort i fra .no så synes jeg 2-bokst.-domener som kanskje har en betydning sammen med tld. F.eks. den kjente tr.im. Jeg kunne gjerne eid sl.im, do.it, el. lignende. :)
 
Topp