Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store regnskapstråden

Ståle

Medlem
Tenkte å lage en regnskapstråd for oss som driver på nett. Det er nok mange som bare har et par sider som hobby, og ikke fører regnskap. Men det er like greit å kjøre en ordentlig linje fra start, slik at man "har alt på stell".

I og med at de færreste av oss har en økonomiutdannelse (jeg holder på med min nå:) ) så sitter nok mange med spørsmål når det gjelder regnskap, og hvordan det skal føres.

Har du spørsmål, eller kanskje tips? Da er denne tråden fin. :)

Jeg har selv et enkeltmannsforetak, men har ikke vært så alt for flink, og har ikke et ryddig regnskap. Nå er det ikke snakk om de store summene, men jeg kommer til å passere moms grensen til neste år (med glans?) og skal derfor registrere meg i momsregisteret.

Jeg skal også føre alt av regnskap og bilag selv, da det er fin praksis til studiet. :)

Så, hvis du har erfaringer fra dette området så hadde det vært kjempefint om du ønsket å dele de. :)

Regnskapsprogram
Det kan være greit å kjøpe et regnskapsprogram når man skal føre et regnskap. Har du erfaringer her?

Det jeg har sett som en gjenganger er at man må betale en årlig eller månedlig gebyr for de fleste programmer. Er det verdt det?

(Kommer til å oppdatere denne posten når det strømmer inn med tips. fks programmer etc.)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er selv i samme båt som deg.

Så langt har jeg samarbeidet med en annen om firmaet mitt og han tok seg også av regnskapet. Fra og med 01.01.08 står jeg på egne bein i regnskapshelvetet.

Jeg samarbeider mye med folk fra amerika/australia og mye av transaksjonene går over paypal. Hvordan skal jeg regnskapsføre inn og utgifter for dette?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Jeg er selv i samme båt som deg.

Så langt har jeg samarbeidet med en annen om firmaet mitt og han tok seg også av regnskapet. Fra og med 01.01.08 står jeg på egne bein i regnskapshelvetet.

Jeg samarbeider mye med folk fra amerika/australia og mye av transaksjonene går over paypal. Hvordan skal jeg regnskapsføre inn og utgifter for dette?

På samme måte som alle andre bilag.

Skriv ut bilaget du får fra Paypal
Arkiver det sammen med Fakturaen som tilhører bilaget..

Utgifter som skal føres på bedriften fordrer selvføgelig at du linke det opp mot en faktura.
 

Ståle

Medlem
Hvordan i all verden kan man linke noe som betales via PayPal mot en faktura? Ta Peter sitt eksempel:

https://www.webforumet.no/forum/7875-post12.html

Jeg: hvordan skal jeg gjøre det?
De: Bare legg til moms på fakturaen du sender de norske.
Jeg: Jeg sender ikke faktura. De setter inn penga på Paypal kontoen min.
De: Hva, Paypal? Aldri hørt om. Men, du må jo sende faktura??
Jeg: Nei. jeg gjør ikke det. De går selv inn og ordner alt. Beløpet og alt er forhåndsprogrammert.
De: Jaha? Vi vet ikke.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bra initiativ, trodde virkelig jeg hadde driti meg ut stort her litt tidligere i høst, men det viste seg at det var i orden alikevel.

Hvis noen skulle lure - som enkeltmannsforetak, så trenger du ikke å sende inn årsregnskap ++ til regnskapsregisteret/altinn/brønnøysund, med mindre du enten har over 20 ansatte, eller firmaet har over 20mill i eiendeler. MEN, det dukker opp i altinn alikevel (logisk nok egentlig - de aner jo ikke hvor mange ansatte du har osv)... og da skal du bare drite i å sende det inn.

Hvorfor jeg opplyser spesielt om dette som jo egentlig er så banalt enkelt? Ikke spør.
 

Stormen

Medlem
Bare for å klarifisere her: Hvis du ikke sender faktura til noen, så betyr ikke dette at du ikke skal LAGE fakturaen - og dytte den inn i regnskapet ditt. Selv om noen betaler rett inn på paypalen, så lag fakturaen - og bokfør den. Paypal er bare en overføringsmekanisme - det er ingen unnskyldning for ikke å produsere fakturaer. Det blir som å si: "Nei, jeg fikk pengene kontant - så jeg trenger ikke å skrive kvittering/faktura". Det må man såklart :)

Når det gjelder ENK, så trenger ikke disse å levere regnskap før de kommer over en viss beløpsgrense - og/eller ansatte:

Et enkeltmannsforetak har full regnskapspliktig
etter regnskapsloven dersom:
– eiendelenes samlende verdi overstiger
20 millioner
– foretaket har 20 ansatte eller flere.
Full regnskapsplikt innebærer at enkeltmanns-
foretak har plikt til å utarbeide årsregnskap og
årsberetning i samsvar med grunnleggende
regnskapsprinsipper og god regnskapskikk, og
sende dette til Regnskapsregisteret i Brønn-
øysund. Enkeltmannsforetak er revisjonspliktige
når omsetningen overstiger 5 millioner.

Og, for å besvare Kenneth sitt spørsmål, så er det vel ikke så mye ENK må sende inn - enn så lenge omsetningen ikke overstiger MVA-grensen... Hvis man IKKE gjør det, så må man kun rapportere overskuddet (inntekter - utgifter) på post 2.4.7 (tror jeg) i selvangivelsen - og skatte av dette. (første året skatter du etterskuddsvis, alle påfølgende år må du som regel betale forhåndsskatt)...

Hvis du omsetter for mer enn 50.000 kr (som vel er MVA-grensa nå for tiden), så må du sende inn MVA-rapporter annenhver måned, hvor du forteller hvor mye du har kjøpt for, og hvor mye du har solgt for - slik at staten får regnet ut korrekt mva for deg å betale.
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Paypal er bare en overføringsmekanisme -

Jeg har en "bedriftskonto" hos Paypal. Jeg ser ikke på Paypal som en overføringsmekaniske, men en bank!

Alle inngående og utgående transaksjoner MÅ kunne linkes til en faktura som igjen skal i regnskapet.
Når året er slutt sender jeg min regnskapsfører saldo på min "bankkonto" hos Paypal. Enkelt og greit..
 

Stormen

Medlem
Jeg ser ikke på Paypal som en overføringsmekaniske, men en bank!

Paypal er ingen bank - Paypal er en "money transmitter". Les opp på Paypal her:
PayPal - Wikipedia, the free encyclopedia

Poenget er at Paypal, regnskapsmessig for din egen del, er sidestillt med en bank - og akkurat som du får penger inn på en bankkonto, så må dette også regnskapsføres på samme måte når du får inn penger på bankkontoen din - så der er vi enige :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du omsetter for mer enn 50.000 kr (som vel er MVA-grensa nå for tiden), så må du sende inn MVA-rapporter annenhver måned, hvor du forteller hvor mye du har kjøpt for, og hvor mye du har solgt for - slik at staten får regnet ut korrekt mva for deg å betale.

Næringsdrivende, som har omsetning under kr 1 000 000 i løpet av et kalenderår, kan søke om å levere omsetningsoppgave en gang i året (søknadsfristen er 1. februar). Leveringsfristen for årsterminoppgave er 10. mars. En sånn søknad vil bli innvilget.

Forøvrig. Sjekk Bedin - portalen for bedrifter og etablerere for info om det å drive firma, de sidene er supre.

Ring Bedin - Om Narviktelefonene gratis hvis du er usikker.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, er veldig greit det med å betale inn mva en gang i året, da kan man tilogmed få noen kroner i renter, blir jo ikke all verden, men alle monner drar :)

Skal vel generelt også gå greit å betale skatt etterskuddsvis, man får jo f.ex. ikke noe rente på det så lenge man betaler i tide :D

Begge de to der kan jo nærmest ses på som rentefrie lån, man må bare passe jævelig godt på å ha penger til å betale dem når det skal inn :)
 

Christian

Medlem
Hvordan i all verden kan man linke noe som betales via PayPal mot en faktura? Ta Peter sitt eksempel:

https://www.webforumet.no/forum/7875-post12.html

For å ta det første først. Alt (med få unntak som hotell på reiseregninger og noe sånt, men som sannsynligvis bare gjelder ut året) skal ha et bilag. Foregår transaksjonen gjennom banken skal man ha et bilag. Gjennom paypal skal man også ha et bilag. Det samme gjelder om det er kontant, hvis dere bestemmer dere for å overføre alt med sedler og brevdue, hvis kunden legger igjen pengene i en pose i en brønn og du plukker de opp dagen etter på ved hjelp av en pinne og et fiskesnøre. Alt i regnskapet skal ha et bilag.

For ENK er det litt enkelt. Der er det inntekter minus utgifter som teller og selskapet er personlig (les personlig økonomi). Alle salg må ha bilag/utgående faktura og havne i regnskapet. Hvis ikke så skjuler du inntekter og har brutt skatteloven og alt det der. Hvis du skal betale noe så burde du absolutt ha et bilag. Hvis ikke får du ikke utgiftsført kostnaden og da får du ikke igjen evt moms og sett at du har overskudd må du også selvfølgelig skatte mer.

Har du et AS (som blir en egen juridisk enhet) og du ikke har bilag til kostnaden får du da den summen i gjeld til AS'et.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Bokføringslovens paragraf 10 sier det enkelt og greit!

"§ 10. Dokumentasjon av bokførte opplysninger

Bokførte opplysninger skal være dokumentert. Dokumentasjonen skal utstedes med et korrekt og fullstendig innhold og vise de bokførte opplysningenes berettigelse. Dokumentasjonen skal ikke endres etter utstedelse. Dersom dokumentasjonen består av flere dokumenter, skal det være referanse fra primærdokumentet til øvrige dokumenter.

Bokførte opplysninger skal lett kunne følges fra dokumentasjon via spesifikasjoner frem til pliktig regnskapsrapportering. Det skal likeledes på en lett kontrollerbar måte være mulig med utgangspunkt i pliktig regnskapsrapportering å kunne finne tilbake til dokumentasjonen for de enkelte bokførte opplysningene. Dokumentasjonen skal være systematisert på en måte som gjør det mulig å kontrollere at den er fullstendig.

Departementet kan i forskrift fastsette krav til dokumentasjonens format. "

Her er linken: <dato>LOV-2004-11-19-73</dato> Lov om bokføring (bokføringsloven).
 

Ståle

Medlem
Har nå gått til innkjøp av et regnskapsprogram og driver å fører opp de bilagene som jeg har hatt så langt i år. Det har gått litt inn og ut av PayPal dette er jo i dollar. Hvordan skal dette føres? I dollar? I kroner? Hvilken kurs skal man bruke?
 
Topp