Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Joomla .. *thumbs up*!

picxx

Well-Known Member
Det er en mannsalder siden jeg drev på med joomla. Faktisk en god stund før det i det hele tatt het for joomla, i den tiden det het mambo.
I ettertid forelsket jeg meg i wordpress og har de siste årene kun tuslet med dette cms'et.
Har nå de siste dagene jobbet med et oppsett på joomla for en kunde og kan nesten ikke si annet enn at jeg ble meget overrasket over hvor bra dette har blitt.
Ikke minst er problemene med bilder i innhold borte.
Å sette inn soner er like lett som å sette inn plugin kodene for wordpress, men i joomla er det du som bestemmer hvilken modul/plugin som skal settes inn i sonen, og ikke "the other way around".

Alt i alt ble jeg positivt overrasket (har også bridget med phpbb3 og implentert et bildegalleri) og tenkte bare å gi uttrykk for dette, og fortelle til de mest innbitte wordpresstilhengere at det er ikke den helt store forskjellen på disse cms'ene, men joomla har en del standard funksjoner der hvor man må ha innstikk hos wordpress. Og ja, innstalleringsfilene hos joomla er på 15mb, mens hos wordpress er de vel på 3(?). Skal man sette opp en litt mere omfattende side/portal bør man absolutt sjekke ut joomla....uansett hvor forelsket man er i wordpress :)
 

Nutz

Med lem
Er fremdeles endel rariteter med Joomla, ikke minst når det gjelder tilgangsnivåer og hva som vises til hvem og hvor.. :)

Har også slitt litt med å kjøre 2 forskjellige "site-logoer" i en HTML-modul. Dersom man ikke spesifiserer "Alle steder" der modulen den modulen skal vises, så vises den ikke på "Systemsider"
-Som Logg Inn, Glemt passord Registrer konto..

Mye av det med tilgangsnivåer og rettigheter blir fikset i 1.6, men dessverre så er det en mengde av de "gamle gode" modulene som ikke vil fungere dersom man går vekk fra 1.5..
 

picxx

Well-Known Member
Du har helt rett Nutz!
Skulle ha noen moduler som ble vist på fremsiden og på forumsiden, uten at de ble vist på andre sider, men det gikk ikke.
Måtte velge "alle sider" om den skulle vises på andre spesifikke sider, så der er det forbedringspotensiale i forhold til wordpress, hvor man f.eks. kan sette inn "if category" og slike artige koder :)

Vel, for meg, og kunden, er det uansett bedre enn det systemet det kjøres på pr. i dag, som er cpgdragonfly, med et elda phpbb2.x forum og en nedslitt coppermine som galleri, kontra joomgallery.
Om du har forslag til noe som er bedre galleri enn joomgalleri (som er integrert i joomla) tar jeg selvsagt imot det med stor takk. Helst med norsk oversttelse, men ingen betingelse.

:)
 

Nutz

Med lem
Sorry, ingen gode forslag eller anbefalinger til et bildegalleri.

Men du.. Du vet at du har mulitvalg-muligheter når det gjelder plassering av hvilke sider modulen skal vises på? CTRL-venstreklik på enheter i listen.
 

picxx

Well-Known Member
Men du.. Du vet at du har mulitvalg-muligheter når det gjelder plassering av hvilke sider modulen skal vises på? CTRL-venstreklik på enheter i listen.

hehe, det har du på alle lister på nett da, eller ftp programmer, eller i filkataloger eller... ja, jeg vet :)

btw.. vet du om en superbra søkmodul som inkluderer et bridget phpbb3 forum og et galleri?
Tror jaggu det beste bare blir å bruke en G custom akkurat der?
 

kongen

kongemedlem
Flere som er fra Mambo-tiden her :)

Jeg var også en ivrig fan av Joomla (og Mambo før Joomla) men har nå gått over til Wordpress fordi Joomla ble overkill på de små nettstedene mine, samt at det er mye enklere å oppdatere Wordpress. Joomla er bra, men for "avansert" for mine prosjekter.

Skulle ha noen moduler som ble vist på fremsiden og på forumsiden, uten at de ble vist på andre sider, men det gikk ikke.

Dette skal vel gå an om du klikker deg inn til modulen og derifra velger hvilke sider du ønsker at modulen skal vises. Hvis du for eksempel vil at modul X skal vises kun på fremsiden så velger du "Select menu item(s) from the list" og velger kun fremsiden.
 

picxx

Well-Known Member
Dette skal vel gå an om du klikker deg inn til modulen og derifra velger hvilke sider du ønsker at modulen skal vises. Hvis du for eksempel vil at modul X skal vises kun på fremsiden så velger du "Select menu item(s) from the list" og velger kun fremsiden.

Skulle tro det, og om jeg ikke tar feil, gikk dette greit i gamle mambo, men pr. i dag går ikke dette medmindre du velger "alle" på modulsiden.
Så der er det enten en drawback, eller noe de aldri har fått fikset.
Ellers må jeg bare si det at joomla i dag og mambo for 6 år siden er to heeeeeelt forskjellige cms... du burde absolutt koste på deg en dag eller to og sjekke opp joomla kongen :)
 

kongen

kongemedlem
Skulle tro det, og om jeg ikke tar feil, gikk dette greit i gamle mambo, men pr. i dag går ikke dette medmindre du velger "alle" på modulsiden.
Så der er det enten en drawback, eller noe de aldri har fått fikset.
Ellers må jeg bare si det at joomla i dag og mambo for 6 år siden er to heeeeeelt forskjellige cms... du burde absolutt koste på deg en dag eller to og sjekke opp joomla kongen :)

Vil tro at det skal fungere i Joomla 1.5 å bare vise modul kun på fremsiden. Dette forutsetter at du setter riktig modulposisjon (at modulposisjon eksisterer i templaten). Hvis du forsøker å sette inn en modul til å vises i modulposisjon "Right" og modulposisjon "Right" ikke eksisterer i templaten, så vil ikke modulen vises. Hvis templaten innehar modulposisjonen du forsøker å vise modulen i, samt at du setter modulen til "enabled" og velger kun fremside fra "Select menu item(s) from the list" så skal modulen vises kun på fremsiden.

Slik bør instillingene være i modulen for å vise modul kun på fremside:
http://i287.photobucket.com/albums/ll121/conforming/joomla.jpg

Joomla 1.5 ble vel bygd opp fra bunn av og skiller seg ganske mye fra Joomla 1.0 (som ble bygd på Mambo) så det er nok stor forskjell på Joomla nå og 6 år siden ja. Joomla kommer i versjon 1.6 nå snart og da skal man også kunne legge inn kommentarer i artikler uten å måtte installere modul/component for dette. Når Joomla 1.6 kommer i stabil versjon så skal jeg nok leke litt med den ja :)
 

picxx

Well-Known Member
Vil tro at det skal fungere i Joomla 1.5 å bare vise modul kun på fremsiden. Dette forutsetter at du setter riktig modulposisjon (at modulposisjon eksisterer i templaten). Hvis du forsøker å sette inn en modul til å vises i modulposisjon "Right" og modulposisjon "Right" ikke eksisterer i templaten, så vil ikke modulen vises. Hvis templaten innehar modulposisjonen du forsøker å vise modulen i, samt at du setter modulen til "enabled" og velger kun fremside fra "Select menu item(s) from the list" så skal modulen vises kun på fremsiden.

Har selv satt inn modulposiosjonene, sammen med de som fra før av var der, og hverken mine eller de som er standard virker slik du sier, uten at jeg setter posisjon til "alle", så dette er noe man må jobbe litt med (må se oim jeg finner en workaround).

ellers det samme som jeg sa i min første post... joomla er absolutt en storebror til wordpress for de som utvikler websider. :)
 

kongen

kongemedlem
Har selv satt inn modulposiosjonene, sammen med de som fra før av var der, og hverken mine eller de som er standard virker slik du sier, uten at jeg setter posisjon til "alle", så dette er noe man må jobbe litt med (må se oim jeg finner en workaround).

Hmm, dette var virkelig rart. Fordi det skal virke. Er du sikker på at den siden/menyelementet du velger under "Select menu item(s) from the list" peker til den siden som er satt til "fremside" (med sorteringsrekkefølge nr 1 under fremside)?

Vises modulen etter du klikker på menyen som peker til fremsiden? Men ikke hvis du taster inn domenenavnet direkte? Når du klikker på menyeelementet som går til fremsiden, får du da opp en ren url (domenenavn.com) eller et filnavn (domenenavn.com/filnavn.php)?
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hmm, dette var virkelig rart. Fordi det skal virke. Er du sikker på at den siden/menyelementet du velger under "Select menu item(s) from the list" peker til den siden som er satt til "fremside" (med sorteringsrekkefølge nr 1 under fremside)?


Står det malt idiot i panna på meg?

Vises modulen etter du klikker på menyen som peker til fremsiden? Men ikke hvis du taster inn domenenavnet direkte? Når du klikker på menyeelementet som går til fremsiden, får du da opp en ren url (domenenavn.com) eller et filnavn (domenenavn.com/filnavn.php)?

ok, nå kan det males idiot i panna på meg, men bare om jeg får ta nakenbilder, hehe.... :cool::cool:
 

kongen

kongemedlem
Det virker i hvertfall hos meg, testet det nettopp med Joomla 1.5... så det er ikke Joomla det er noe galt med.
 
Topp