Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lov til å reklamere for gambling på nett?

OldHP

Medlem
Hva med..

Hva med danmark da? Finnes det noe lov i Danmark som forbryr gambling annonser? Spør fordi jeg har hørt at det er fullt lovlig å reklame i danmark. Om man hadde et dansk registrert firma eller navn av en som bor i Danmark (selv med norsk pass registrert i folkeregisteret) vil norske myndigheter kunne gjøre noe?
 

Erlend

Medlem
Hva med danmark da? Finnes det noe lov i Danmark som forbryr gambling annonser? Spør fordi jeg har hørt at det er fullt lovlig å reklame i danmark. Om man hadde et dansk registrert firma eller navn av en som bor i Danmark (selv med norsk pass registrert i folkeregisteret) vil norske myndigheter kunne gjøre noe?

Så lenge du bor i Norge og retter deg inn mot det norske markedet hjelper det vel ikke om du har et firma registrert i Danmark?
 

OldHP

Medlem
Har hørt motsatt..

At om du har registrert firma eller navn og adresse i utlandet så kan ikke loven ta deg.
 

picxx

Well-Known Member
Disse diskusjonene omkring reklame for gambling på nett blir omtrent som å diskutere fartsgrenser.
"Er det lov å kjøre fortere enn 80 i 80 sone?"
"Nei, det er det ikke."
"Hvem må betale bota om du blir tatt i å kjøre fortere enn 80 i 80 sone?"
"Det må selvsagt den som kjørte"
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men når føreren av bilen plutselig befinner seg i et annet land kan ikke loven ta han.

Med mindre du har flyktet til et land uten utleveringsavtale så kan du nok bli arrestert og sendt tilbake til gamlelandet, dessverre. Men dette er jo en tullete diskusjon. La meg - nok en gang - oppsummere:

1. Er du nordmann bosatt i Norge har du ikke under NOEN omstendigheter lov til å markedsføre gambling i Norge eller rettet mot nordmenn. Sorry.

2. Men GJØR DU DET LIKEVEL kommer ingen til å bry seg med mindre du omsetter for store beløp. Politiet DRITER i om du får 200 dollar i provisjon fra bettson hvert år.

3. Det spiller ingen rolle hvor serveren står eller hvor domenet er registrert. Eller at det er et .com-domene.

---

#lei
 

hansvh

Medlem
Jeg har spurt Olav Torvund - Wikipedia om dette for en tid tilbake og han bekreftet, som de fleste har fått med seg: Det er hvor arbeidet blir utført som er utslagsgivende. Ikke hvor hosten hører til eller noe annet. Norske lover gjelder handlinger utført i Norge.

(Derfor flyr f.eks. TV3 sine programledere/kommentatorer til England for å spille inn programmer selv om mange av dem bor i Norge.)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er hvor den juridiske ansvarlige holder til som er det vesentlige!

Har du et selskap på Seychellene som utgir et nettmagasin som reklamerer for gambling er det lovene på Seychellene dette må følge! Om du satt i Norge eller Kina og trykket på knappen spiller liten rolle!
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er det aldri noen her på WF som har klart å svare på. Nå har jeg sendt en forespørsel til kulturdep. så vi får se hva svaret blir.

Og svaret kom i brevs form for et par uker siden.

"TV3 sender og tar sine redaksjonelle avgjørelser i Storbritania og er derfor underlagt britiske kringkastingsregler som tillater reklame for pengespill. Det følger av EØS-regelverket at det er senderlandets rett som legges til grunn ved kringkastinger fra et EU-land til et annet. TV3 kan derfor sende spillreklame i norske kabelnett.

For ordens skyld kan det nevnes at EFTA-landene har unntak fra bestemmelsen om at senderlandets rett skal legges til grunn når det gjelder reklame for alkohol som retter seg mot EFTA-landene og videresendes i kabelnettet".
 

picxx

Well-Known Member
TV3 sender og tar sine redaksjonelle avgjørelser i Storbritania og er derfor underlagt britiske kringkastingsregler som tillater reklame for pengespill. Det følger av EØS-regelverket at det er senderlandets rett som legges til grunn ved kringkastinger fra et EU-land til et annet. TV3 kan derfor sende spillreklame i norske kabelnett.

Det er rart at man ikke legger til grunn den samme retten for internett?
Hvis et Maltesisk selskap, som driver fra Malta, har servere på Malta med et .com domene setter opp en norsk nettside for gambling kan likevel eierne av denne siden bli dømt i norge (= De vil kunne medregne straff om/hvis de en dag skulle finne på å ta en innreise til norge).
Malta var forresten bare ett eksempel, da jeg ikke vet om det er et EØS land. Bytt gjerne ut med et EØS land.
 
Topp