Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er "normal" CTR, CPM og CPC?

Dag Frogner

Supermedlem
Når mine kunder ser statistikken så vil de med en gang skjønne hva antall visninger og klikk betyr og helt sikkert også klikkrate. Men de vil nok spørre hva CPM og CPC betyr og når jeg forklarer de hva det betyr så vil nok neste spørsmål være "Ja, det skjønner jeg, men hva er normalt her? Er dette gode eller dårlige tall?"

Og her kommer dere inn i bildet folkens. :)

Hva er "normalt" for disse tallene. Altså hva er gjennomstnittlig. Hva er bra, hva er dårlig?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det du spør om her er jo nesten som å spå været et år frem i tid - nesten umulig!

Dette avhenger veldig av hvilken nisje du er i, hvor du får trafikk fra/kvalitet på trafikk....

Skal du sammenligne dette, må du jo sammenligne med noen i din nisje. Og, så vil jo selvfølgelig budskap på annonse utgjøre en stor forskjell her!

Har man en annonse som skal selge det dyreste trommesettet på markedet vil man sannsynligvis ha en lav CTR, men har man en konkurranse hvor man gir bort dette trommesettet vil man ha en høy CTR.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Alle annonsører betaler en fastpris pr måned.

Jeg vet hva de forskjellige betyr, men jeg vet ikke hva som klassifiseres som "god" eller "dårlig" når det gjelder disse utrykkene.


Er f.eks 5% CTR bra?

Hva med CPM på 40-50kr, er dette greit?

Kom igjen da folkens, dette forumet skal jo vært stapp fullt av webnerder og dere må da i det minste kunne gi meg en pekepinn på hva som er gode/dårlige/gjennomsnittlige tall. :D
 

Keanu

Geek
CTR er totalt avhengige av siden. For en sylskarp landingsside med optimal trafikk kan man vente en CTR på opp mot 50 %, mens for en generell nettavis, forum etc vil en CTR på annonser på 1 % være bra.

Når det gjelder kostnad, både CPC og CPM, så er det veldig avhengig av markedet (niche). Finans, reise og farmasøytisk er typiske nicher med høy kostnad. Normalt vil en spisset side (smal niche) ha høyere verdi enn en generell side.

Og som med mye annet, annonseplassen er verdt de annonsører er villige til å betale. :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kom igjen da folkens, dette forumet skal jo vært stapp fullt av webnerder og dere må da i det minste kunne gi meg en pekepinn på hva som er gode/dårlige/gjennomsnittlige tall.

Du har ingenting igjen for å "tvinge" frem noen svar som i realiteten ikke vil gi deg noen realistisk pekepinn.

Kjør heller tester på ditt eget nettsted med hva som fungerer og ikke fungerer. Test forskjellige type annonser, formater, budskap etc. Når du har denne kunnskapen og kan gi den til dine kunder er annonsene dine verd mer!
 
Topp