Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Suksessfulle norske fanpages?

kongen

kongemedlem
Finnes det noen norske fanpages som har hatt suksess i bedriftssammenheng? Noen som vet hvilke fanpages disse "sosiale medier ekspertene" har vært med å laget for sine kunder?
 

picxx

Well-Known Member
Noen som vet hvilke fanpages disse "sosiale medier ekspertene" har vært med å laget for sine kunder?

Har overhodet ikke peiling, og det er jo da også heller rart at de ikke kommer opp med referanser til disse fansidene (f.eks. på en portfolioside) om de skal være så uhyrlige flinke.

Vet det var veldig pop tidligere å lage sider som "alle oss som er imot pedofili", for deretter å forandre sidens navn til "firmaA" når de hadde en del følgere, men dette går etter det jeg har skjønt ikke lenger. Hvis siden har over 200 tilhengere får man ikke forandret navn uten å ta kontakt med facebook.
 

ChrisE

Medlem
Redigerte: Jeg fikk ikke med meg at du skrev "sosiale medie eksperter"...


Nå vet jeg ikke så mye om konverteringsraten i forhold til antall medlemmer og salgt, men jeg ser at fks. Ving har over 80,000 facebook medlemmer. De bruker facebook aktivt til å promotere sine produkter. Jeg ville tro at de får utrolig mye ut sosiale medier.

Samtidig har vi jo alle hørt om Stormberg grunderen som bruker twitter aktivt. Jeg tror jeg leste på grunder.no for en tid tilbake at han nevnte dette hadde blitt et viktig salgsverktøy.
 

pleb

Medlem
Både Star Tour og Ving tok vel sjansen på å sende noen gratis til Thailand om de ble med og "tagget" vennene sine i bildene på fangruppen. Slikt blir det medlemmer av.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Finnes det noen norske fanpages som har hatt suksess i bedriftssammenheng? Noen som vet hvilke fanpages disse "sosiale medier ekspertene" har vært med å laget for sine kunder?

Først må du nok definere hva som menes med "suksess".

Ang porteføljesidene til Sos.medier-ekspert-byråene, så er det gjengs praksis å vise HVILKE kunder man har, men ikke HVA man har gjort for dem. Derfor kan man lese at Netcom er kunde av et byrå, men heller ikke mer. Med kunnskap om kjente fallgruver når man opererer i dette markedet, så er det utvilsomt en fordel (for kunden) at kortene holdes litt tettere mot brystet enn hva som er gjengs i andre bransjer - f.eks designbransjen der man i større grad viser fram det man har laget.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er jo mange som har hatt suksess! Men, definisjonen av suksess vil nok være forskjellig fra case til case.

Skal det måles i antall medlemmer/fans, likes eller skal det måles i besøkende på en nettside, påmeldte på et nyhetsbrev eller i hard cash?
 

kongen

kongemedlem
Suksess for fanpage må vel være å ha "mange engasjerte likere" (og ikke bare "mange likere") - og i bedriftssammenheng så må en samtidig ha en fungerende strategi for å hente ut penger av disse "likerne".
 

Msites Ltd

Livsnyter
Suksess for fanpage må vel være å ha "mange engasjerte likere" (og ikke bare "mange likere") - og i bedriftssammenheng så må en samtidig ha en fungerende strategi for å hente ut penger av disse "likerne".

Dette er jo da din definisjon av suksesskriterier. Derfor er jo akkurat spørsmålet om å definere suksesskriteriene ekstremt vesentlig.

Hvis mitt mål med fanpage'n er å konvertere brukeren over på en e-postliste er det ikke nødvendigvis viktig at han er så engasjert på page'n. Så lenge han signer opp på vårt nyhetsbrev e.l. så er jeg fornøyd og min suksessfaktor er oppfylt!

Ellers vil jeg si at disse har hatt stor suksess: Handball 2011 | Facebook
 

Msites Ltd

Livsnyter
Fint om du gidder å si hvorfor håndballsida har suksess da. Ikke bare slenge ut en link uten å si noe mer. Det er det ikke noe hjelp i. Jeg klarer også å liste opp facebooksider som mange liker.

Suksesskriterier: antall medlemmer, interaksjon (aktivitet) og branding.

De har fra dag 1 brandet VM 2011 i Sverige på en god måte gjennom en aktiv FB side hvor de har lagt ut bilder, videoer og info. Videre har de sørget for å få brandet blogg, hjemmeside, billettsalg etc.

De har skaffet over 60.000 medlemmer på FB-siden til et event som kun varer en kort periode og så er det slutt.

De har klart å skape engasjement og hatt stor takhøyde for meningene, noe som også har bidratt til dette store engasjementet på siden.

Jeg mener også de har hatt suksess i sin branding av logo/arrangementet da man kan se dette tatt i bruk av mange andre utenforstående og forsåvidt involverte parter i arrangementet.

Jeg har ikke gått ned i tallmaterie, men jeg er sikker på at vi der ville finne ganske mange oppsiktsvekkende tall.
 

kongen

kongemedlem
Jada, da får vi vite hvilken Fanpage som er den "beste" i Norge. Det skal avholdes en konkurranse (det er da faen så mange konkurranser PR-byråene skal holde), og de skal "vise annonsører og medier hvordan de beste, kommersielle Facebook-løsningene ser ut".

Jeg var innom alle Fanpagene som er med i kåringen, og det er tydelig at det ikke er spesielt dyktige markedsførere som har laget disse *kommersielle* Facebook-løsningene. Men nå er jo de fleste ansatte i PR-byråer egentlig journalister som bruker nettverket sitt til å spamme aviser, og ikke markedsførere, så man burde ikke forvente at Fanpagene var spesielt gode heller.

Av førsteinntrykket så må Widerø vinne, det er den eneste Fanpagen som viser litt "markedsføringsdyktighet" ved å fortelle en nyankommet hva han skal gjøre, (trykk Liker-knappen) samt en bittebitte liten intensiv (få vite om de superbillige flybillettene). Alle de andre Fanpagene er jo bare møl og mokk uten mål og mening.

Her er alle Fanpagene som er med i kåringen:
Kjemper om å bli årets Facebook-side | www.kampanje.com

Hvilken Fanpage mener du er den beste kommersielle Facebook-løsningen?
 

picxx

Well-Known Member
Hvilken Fanpage mener du er den beste kommersielle Facebook-løsningen?

Når man ser på hvem som er jury og hvilke kriterier som blir lagt til grunn er det alt annet enn akkurat selve facebooksiden de vektlegger i denne kåringen.
Hovedfaktorene vil nok være:
Hvem har laget siden
Hvilken strategi ligger bak siden
Hvilken strategi er brukt utenfor siden
Hvor mange sleiker de som har laget siden oppetter ryggen
 
Topp