Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva gjør dere med kunder som ikke betaler?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har et par kunder som har valgt å ikke betale for varer de har kjøpt av meg. Det er kun snakk om 99,- som har blitt til 159,- etter purregebyr. Sendte de mail hvor jeg minnet på at de måtte betale snarest for å unngå purregbyr, men ingen av de betalte så 14 dager etter forfall sendte jeg nye fakturaer (denne gangen på papir) med purregebyr. Fakturaene (med purregebyret) forfalt i dag, men er ingen av de som har betalt ennå.

Jeg går jo ikke akkurat videre til inkasso med disse beløpene, men vil jo gjerne ha de.

Hva gjør dere med kunder som ikke betaler?
 

Grooo

Medlem
Ringe hjelper ofte ja.
Vi sender ikke ut varer før etter betaling, men det hender jo at noen ikke henter ut postoppkrav-pakker og de får da brev med regning på utgiftene vi har hatt i forbindelse med det. Dette er det ikke alltid alle som betaler, men med en telefon hjelper det stort sett.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Dersom dette er varer/tjenester som allerede er levert, så ville jeg ha sendt inkassovarsel og om nødvendig tatt saken til inkasso, selv om beløpet egentlig er ganske lite.

Imidlertid: Når du har sendt purring så må du vel vente 14 dager før du kan sende inkassovarsel mener jeg å huske (er ganske lenge siden jeg har trengt å gjøre noe sånt nå, så dobbeltsjekk dette), men i såfall må du egentlig også ha intensjon om å ta saken til inkasso dersom den ikke blir løst på andre måter. Du kan jo bruke noe egeninkassogreier så er det litt enklere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Øh. Med de summene ville jeg bare tatt tapet. Seriøst. Det er jo snakk om småpenger.

Men jeg ser at man kan gå etter kundene ut i fra et prinsippielt perspektiv, og dersom det er det du er ute etter så er jeg enig i at du bør sende sakene til inkasso.
 

picxx

Well-Known Member
Begynner å lure litt på om en del har telefonskrekk?

Det koster liksom heller ikke allverden å ta opp telefonen og ringe personen.
Presenter deg, minn dem på at de ikke har betalt og spør om hvorfor.
Foreslå gjerne at de kan stikke innom å betale hvis det ikke er mulig via nettbank, telefonbank, på posten eller i banken.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et relatert spørsmål: Er det lov å nekte levere til en kunde?
Mener å huske at siden man åpner for inngåelse av et salg på nettsiden, så er det ikke bare bare å nekte leveranse - burde vel skrive noe om dette i TOS eller noe..?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg kommer selvfølgelig til å ringe disse personene enten i dag eller i morra, men spørsmålet mitt tar utgangspunkt i at man ikke får tak i personene. Burde kanskje sagt det i førsteposten.

Altså; hva gjør man dersom man ikke får tak i personen i det hele tatt?

Og ja, jeg tar sikkert bare tapet med disse summene, men det var ment som et generelt spørsmål og ikke bare utifra mine beløp.
 

Jon

Medlem
Gå til inkassobyrå med 2 fordringer på 99 kroner? Ville nok heller ha ringt kunden.

tja, registrere sak hos byrå = 2 min. Ringe kunde osv 10-60 min. Timepris ringe = opptil 750. Det kommer ann på servicenivå og hvor lei man er kunder som ikke betaler....
 

looper

Medlem
Hvis man har mobilnr så er det jo bare å kjøre på med en melding.
"Hei, har du glemt oss?Hvis du betaler nå så slipper du meningsløse gebyrer"
 
Topp