Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Første fakturering

Kyle

Medlem
Hei,

Jeg har akkuratt opprettet ett enkeltmannsforetak og skal nå fakturere for min første jobb.
Jeg driver med medieproduksjon, og mitt første oppdrag er på 110.000kr.

Jeg skal nå sende faktura for oppdraget. Siden totalsummen er på over 50.000kr så må jeg momsregistreres. I følge samtale med skatteetaten så skal jeg først sende en faktura uten mva, momsregistrere meg og så sende en faktura for mva.

Det jeg lurer på er om det er hensiktsmessig å dele opp fakturaen i flere deler for å utnytte 50.000kr grensen. La oss si at jeg sender en faktura på 49.000 først som jeg da slipper å betale mva av. Så sende en faktura på 48.800 (som er vippefakturaen) som det skal betales moms av, og så sende en mva faktura på 12.200kr til slutt. Totalsummen er da på 110.000 men jeg betaler 12.200 i mva til staten.

Alternativet er å sende en faktura på 88.000kr, momsregistrere meg og så etterfakturere 22.000kr i mva.

Forskjellen er da ca 10.000 i hva jeg må betale til staten i mva. Er dette en god ide, eller en veldig dårlig ide? Vil kostnaden for kunden bli den samme?

Råd mottas med takk!

-Kyle
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Forskjellen er da ca 10.000 i hva jeg må betale til staten i mva. Er dette en god ide, eller en veldig dårlig ide? Vil kostnaden for kunden bli den samme?

-Kyle

Momsen kommer jo ikke fra din lomme, men fra kundens! Siden kunden din garantert er et firma, vil jo vedkommende få momsen igjen. Så det har ingenting å si egentlig.
 

Kyle

Medlem
Det er 110.000kr inkludert mva sett fra kundens ståsted. Altså 88.000kr + mva kan man vel si. Så det vil vel strengt tatt rote det til for kunden hvis jeg prøver på å fakturere dette med mindre mva. Siden kunden får igjen sine utlegg til mva.

Kan legge til at det ikke er første gang jeg gjør denne typen jobber, men det er første gang jeg tar det gjennom eget firma. Så firmaopprettelsen fulgte på en måte av at jeg tok oppdraget, og ikke motsatt.
 
Sist redigert:

Kyle

Medlem
Da sender du faktura på 88.000,- uten mva, registrerer deg i mva-registeret, sender kreditnota på de 88.000,- og ny faktura på 110.000,- hvor du spesifiserer at 22.000,- av disse er mva.

Ja det er sikkert den korrekte måten å gjøre det på. Takk skal du ha!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg synes det er vas å drive med kreditering og ny-fakturering pga momsregistrering - kan umulig være rett bruk av krediteringsmekanismen. Men her står det samme som King Nothing skriver: Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Etterfakturering av merverdiavgift
Så det er stor "fare" for at det er rett ;)

Les litt mer om emnet her:
Skatteetaten - Merverdiavgift - Veiledning til næringsdrivende - Registrering i merverdiavgiftsregisteret

Jeg ville tolket det slik at siden din faktura ville overstige 50k, så må den være med moms. Siden du ikke kan kreve inn moms uten å være momsregistrert kan du ikke sende den enda.
Hadde vært så mye mer tydelig hvis de hadde brukt ordlyden "har oversteget" eller "kommer til å overstige", men så har jeg egentlig sluttet å forvente kvalitet fra den retningen der.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@pong: Greia er jo at situasjonen bare oppstår max en gang pr firma, så i den grad man kan kalle det et problem er det egentlig veldig lite. Dermed blir det litt tåpelig å skulle lage noen voldsomme egne systemer spesielt for dette. Fakturer ex.mva først, deretter fakturer fullt beløp + mva og krediter tidligere innbetalt - vips, hele "problemet" løst. Sender/kommer man til å sende veldig mange fakturaer i den aktuelle perioden kan man helt sikkert snakke med skatteetaten og få forhåndsregistrering.
 
Topp