Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms på AdWords?

atta

New Member
Med utgangspunkt i enkeltmannsforetak, og ref. Skatteetaten - Merverdiavgift - kjøp av tjenester fra utlandet, Svalbard og Jan Mayen

Slik jeg forstår reglene må man betale MVA på tjenester som kjøpes i utlandet som kan "fjernleveres". Eksempel som ble brukt hos skatt var kjøp av programvare og reklametjenester. Altså, laster man ned et program og betaler for dette i USA må man betale 25% mva til de norske myndigheter, så samme måte som om man importerte dette på en CD. (Skal ikke betales hvis beløpet pr termin er under 500,-)

Det vil si, hvis man er MVA registrert så fører man dette både som inngående og utgående, og går i null, men hvis man ikke er det så må man betale.

Dette vil vel si at hvis man kjøper AdWords-annonser, som faktureres eks mva fra Irland, så må man betale mva på dette gjennom bruk av skjemaet "Omsetningsoppgave for tjenesteimport" (RF-0005) . Oppgaven får du på fylkesskattekontoret. Det skal rapporteres"? Og hvis da alle inntekter er fra AdSense eller andre affiliates utenfor Norge, som siden de kommer fra utlandet er uten MVA, så får man heller ikke momsregistrert seg selv om inntektene overstiger 50 000? Faktisk så er det vel slik at selv om man er momsregistrert så får man ikk registrert inngående MVA uten at man har inngående MVA innen SAMME område. Altså nytter det ikke å skaffe seg 50 000 + i inntekter på noe urelatert bare for å få registrert seg for MVA?

Så hvordan blir nettoen seende ut om man betaler toppskatt fra før og betaler 50 000 på AdWords og får 100 000 igjen fra utenlandske affiliates, evt. AdSense? Får man trekke mva-utlegget fra?

+ 100 000 AdSense
- 50 000 AdWords
- 12 500 MVA, 25 %
------------------
= 37 500 før skatt
- 18 375 i skatt (49%.. er vel egentlig 49,3?)
------------------
= 19 125 netto utbetlat.

50 000 "netto" blir ca. 19 000 i lomma? 500 000 blir 190 000.

Mye spørsmål her, men skulle jo tro jeg var i riktig forum for å få svar på disse spørsmålene - som jo vel er et typisk scenario for mange av oss?
Om dere ikke har svar på direkten, skulle jeg i det minste tro dette var av interesse for flere enn meg?

Håper inderlig jeg har missforstått eller at det finnes en bedre utvei! :)

A.
 

Fredrik

Medlem
Tilbyderen (i dette tilfelle google) selger en vare fra Irland. Den er ikke MVA pliktig og skal faktureres kunde uten MVA. Kjøper skal betale MVA på slike varer. Men det trekkes jo fra på kjøpers salg av varer og tjenester så dette er i grunn ikke en utgift.

Feks jeg som importerer selv betaler faktura uten MVA men må betale MVA til tolldirektoratet på importerte varer.
 
Topp