Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Killdekoderettigheter

Tony J

Alle skal få
Hello

De fleste husker saken der VG tapte mot dagbladet da de hevded VGs utvilker hadde
brukt kildekoden fra Blink, noe i den duren.

Nå er det slik at jeg bruker freelansere på utvikling av prosjektene mine.
Da lurer jeg på, selv om jeg eier domenene og at innholdet er på mine
servere og jeg har flere hundre emailvekslinger med ref fra prosjektene, at
har jeg automatisk rettigheter på kildekoden?

Håper på forklarende svar

Tony
 

Tony J

Alle skal få
Hvem som eier koden er vel noe som burde stå i avtalen du har med de som jobber for deg?

Har økonomiske avtaler for tjenestene jeg betaler for.
Har ingen spesifik avtale om rettigheter anet enn at tittelen for et
prosjekt gjerne har "Hva som skal bli gjort" og "hvor mye det koster".

Tony
 

Tony J

Alle skal få
I mine øyne eier du da koden selv om mange kodere vil si noe annet. For meg blir det som at du jobber i et firma og gjør oppdrag som firmaet får. Da eier firmaet koden.

Oki, begynte bare å tenke litt på det da en på treningen i dag sa at jeg måtte sjekke ditt og datt. :)

Tony
 
Hello

De fleste husker saken der VG tapte mot dagbladet da de hevded VGs utvilker hadde
brukt kildekoden fra Blink, noe i den duren.

Nå er det slik at jeg bruker freelansere på utvikling av prosjektene mine.
Da lurer jeg på, selv om jeg eier domenene og at innholdet er på mine
servere og jeg har flere hundre emailvekslinger med ref fra prosjektene, at
har jeg automatisk rettigheter på kildekoden?

Håper på forklarende svar.

Opphavsretten (og dermed eiendomsretten) til kildekoden til datamaskinprogrammer reguleres av åndsverkloven (åvl).

I følge åvl § 1 (12) er betraktes "datamaskinprogrammer" som åndsverk. Eiendomsretten til åndsverk reguleres også av § 1, der det står:

"Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket."

Utgangspunktet i følge åndsverkloven er altså at det er den skriver kildekoden også har opphavsretten til kildekoden.

For datamaskinprogrammer gjelder det imidlertid et viktig unntak, som framgår av åvl. § 39g, der det bl.a. står:

"Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av § 3, over til arbeidsgiveren, med mindre annet er avtalt."

Det er viktig å forstå her at "arbeidstaker" betyr en person i fast ansettelseforhold.

Siden du viser til tvisten omkring Blink/Nettby er det viktig å forstå at den programmerer det her er snakk om var fast ansatt i selskapet Dagbladet Medielab når han utviklet Blink, og at han jobbet for VGs Nettby (blant annet ved å registrere domenet "nettby.no") mens han fortsatt var fast ansatt i Dagbladet Medielab. Saken handlet om illojalitet til arbeidsgiver og er ikke særlig relevant, slik jeg ser det, i forhold til kildekode skrevet av freelancere.

En frilanser er sin egen arbeidsgiver og vil normalt ikke blitt ansett som "arbeidstaker". Så vidt jeg vet gjelder da ikke unntaket i åvl. § 39g. Hadde jeg benyttet freelancer til å skrive kildekode ville jeg nok ha sikret meg gjennom en klar kontrakt som slo fast at rettighetene til kildekoden automatisk gikk over til meg så snart faktura var betalt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det som Gisle sier her er som vanlig helt riktig. Og mange frilansere bruker anledningen til å beholde eierskap over koden slik at de kan lisensiere den ut eller selge brukerrettigheter til flere.
Jeg for min del syns det er naturlig at eierskapet skal gå til den som betaler koderen og gjør avtaler deretter. Både når jeg kjøper og selger koder (av en viss verdi).
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kan man - i juridisk forstand - egentlig gi fra seg opphavsretten? Vanligvis faller dette bort 70 år etter opphavsmannens død. Bedrifter dør ikke. §39 sier (derfor?) noe om rett til å råde over. Man begrenser altså sine egne rettigheter og overlater det til andre å "formidle" dette.

Oh, kommer akkurat nå over dette
De ideelle opphavsrettene kan ikke overdras eller fraskrives, men retten til ivareta dem går i arv.
her: Hannemyr.com: Lommejuss omkring digitale medier
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
En frilanser er sin egen arbeidsgiver og vil normalt ikke blitt ansett som "arbeidstaker". Så vidt jeg vet gjelder da ikke unntaket i åvl. § 39g. Hadde jeg benyttet freelancer til å skrive kildekode ville jeg nok ha sikret meg gjennom en klar kontrakt som slo fast at rettighetene til kildekoden automatisk gikk over til meg så snart faktura var betalt.

For et ferdig produkt er jo det greit, men hvordan stiller det seg med komponenter brukt for å lage produktet?

F.eks. så kan jeg i en webapplikasjon (i PHP) bruke klasser jeg har laget for brukerhåndtering, database, ApplicationHelper, Registry etc. som vil være de samme for andre applikasjoner. Noe av poenget med å skrive objektorientert er jo gjenbruk av kode, så i dag har jeg satt en Copyright øverst i klassefilene. Vil det holde?
 

Tony J

Alle skal få
En frilanser er sin egen arbeidsgiver og vil normalt ikke blitt ansett som "arbeidstaker". Så vidt jeg vet gjelder da ikke unntaket i åvl. § 39g. Hadde jeg benyttet freelancer til å skrive kildekode ville jeg nok ha sikret meg gjennom en klar kontrakt som slo fast at rettighetene til kildekoden automatisk gikk over til meg så snart faktura var betalt.

Har du et tips hvordan jeg kan gå frem for å lage denne kontrakten? Jeg benytter
meg alltid av delbetalinger fordi det er vanskelig å spå slutten på et prosjekt da
det stadig kommer oppdatering og vedlikehold. Hvordan kan jeg gå frem mot frilanserne
mine for å få denne kontrakten, og hva kan stå i kontrakten?

Tony
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Noe av poenget med å skrive objektorientert er jo gjenbruk av kode, så i dag har jeg satt en Copyright øverst i klassefilene. Vil det holde?

I forhold til norsk lov trenger du egentlig ikke det engang - alt du lager selv er ditt, uten behov for noen som helst copyrightmerknad. MEN - å slenge inn en slik merknad for å gjøre folk OBS på at det er slik det er, er nok en smart ting, siden mange fremdeles tror at det MÅ være en slik merknad for at man skal ha "copyright" på noe, fordi dette var et krav i USA fram til... en eller annen gang på 90-tallet(?) (det var først da de fikk oppdatert copyrightlovgivingen sin til å stemme med det meste av resten av verden) og dette dermed henger litt igjen i hodene til folk. Dermed unngår du ihvertfall rene/reelle misforståelser :)

Forøvrig er det også litt forskjeller på nøyaktig dette her i forskjellige land. I sverige er det f.ex. automatisk oppdragsgiver som får rettighetene, såvidt jeg husker, og det er også et ganske vanlig punkt i standardvilkårene hos freelancer.com/rentacoder.com/elancer.com og liknende sider/tjenester.
 
Topp