Kjapp og trygg hosting for Wordpress

imdb.com henting av informasjon

Rajohan

Medlem
Hvordan er reglene med tanke på å hente ut informasjon fra imdb.com. Om jeg f.eks hadde hatt en nettside hvor jeg legger ut film anmeldelser og la inn link til imdb.com i ett php script som så henter ut info som f.eks beskrivelse, utgivelses år, navn på filmen, rating på imdb ++ å lagrer dette i databasen min og senere viser det til besøkende på min side.

Er dette lov uten noen form for avtale med imdb?
 

adeneo

Medlem
Bare å bruke i vei, men det er bare noe som er gjort i full fart, og det viste seg at bildene fra IMDB returnerer 403 Forbidden, som betyr at de er beskyttet, slik at jeg brukte tMDB sine bilder i stedet, og jeg legger merke til at dersom man ikke skriver tittelen 100% riktig så finner ofte de to databasene to forskjellige filmer, slik at poster bildet og teksten kan i enkelte tilfeller være til to forskjellige filmer, som ser litt rart ut ?

Sikkert andre ting som kunne vært gjort bedre også, men det var et kjapt eksempel på hvordan man gjør det dynamisk i stedet for å bruke PHP (det er så år 2000 :cool: , og litt av poenget med en API som returnerer JSON er jo nettopp å bruke Ajax).
 
Sist redigert:

Rajohan

Medlem
Jepp merket at bildene på imdb retunerer 403 forbidden jeg også, men viste ikke om tmDB. Jeg fikk ordnet så den finner riktig bilde selvom teksten man skriver inn ikke er 100% riktig. Bruker tittel som er hentet fra API istede for innskreven tittel for å søke opp bilde :)

Jepp ajax er helt klart bedre enn php til mye. Problemet er at jeg aldri har vært særlig god i javascript osv og kan endel php derfor ender det som regel med php. Men har nå lagt inn jQuery på webhotellet å det er faktisk mye lettere å skjønne så skal helt klart bruke det mere fremover.

Men probemet mitt nå blir jo at jeg vil skrive ut hentet info til siden så brukeren ser der og samtidig lagre all data + noe mere data fra noen inputs noen det trykker på submit. Aldri helt skjønt hvordan man kan kombinere php/javascript for å få info hentet med javascript lagt inn i db med php.
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
For å lagre data så sender du dataene med ajax til serveren.
For ett <form> element så må du hindre automatisk sending av skjemaet og så i stedet hente inn skjemaet med javascript og sende det med ajax til serveren i stedet.
Det er i grunn ganske komplisert, men med jQuery så blir det straks mye enklere, og er rimelig rett frem å få til, men det krever litt testing før man forstår hvordan det fungerer.

Har som sagt ikke testet den film greia noe særlig, bare slang det sammen i full fart, og for noe som skal i produksjon så bør det gåes gjennom litt bedre, og det er tydeligvis noe i ajax funksjonen som gjør at IE ikke klarer å hente dataene ettersom den går direkte til fail() funksjonen, akkurat hva har jeg ikke brukt noe tid på å finne ut av, da IE har mye rart for seg, og kan være plundrete å finne feil i, men det er sikkert noe ganske innlysende og greit ettersom jQuery skal normalisere slike ting og normalt virke fint i alle nettlesere.

Det kan være noe med jsFiddle, har ikke testet den lokalt, eller det kan være noe med activeXobject som brukes i ajax på IE, eller noe helt annet, har ikke peiling ?
 
Sist redigert:

Rajohan

Medlem
Ahh oki, jeg får teste ut litt så skal det vel gå etterhvert :)

Jepp, skal gå igjennom mere å få fikset det jeg klarer ihvertfal. Ja det er vel omtrent 90% av gangene jeg prøver javascript/ajax i ie så fungerer det ikke som det skal. Er så tungvindt å måtte lage tilleggs koder osv for at det skal fungere i ie.

Jsfiddle er det ikke for den ligger også nå på serveren min å det samme skjer der Rajohan.net - Versjon 1.0 (midlertidig side. Film greia skal brukes på en annen side senere) så jeg får prøve litt å se om jeg får fiksa det.
 
Sist redigert:
Topp