Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fortolling m.m.

kris1987

New Member
Hei.

Vi er en rykende fersk bedrift som ikke starter med så veldig mye kapital. Vi ønsker ikke å ha noe særlig varelager nå i startfasen. Vi holder til rett ved svenskegrensen, så vi kommer til å kjøre over et par ganger i uken for å kjøpe inn det vi har mottatt ordrer på.

Mitt spørsmål er om fortolling. Prøver å lese meg frem til det på toll.no men blir ikke klok. Kort fortalt er det ikke-animalske dagligvarer vi selger. Hvordan skal jeg gå frem ved grensen? Hva må vi betale? Jeg vet at det er sukkeravgift og moms på det vi importerer, kan vi betale dette over disk og ta med varene med en gang? Er det noen flere kostander vi må ta med inn i beregningen? Helt i starten kan jeg aldri tenke meg at vi tar med mer enn maks 1000,- i varer per tur.

Hadde satt stor pris på litt hjelp :)
 

kris1987

New Member
Hvis vi i tilfelle må betale for en speditør har jeg to alternative løsninger som jeg lurer på.

1. Kan vi som bedrift handle sukkerholdige varer til under 200,- per tur, og slippe å styre med speditør, tollavgift, og moms?

2. Kan jeg som privatperson kjøpe de samme type varene opp til grensen på 6000,-. For så å fakturere/selge det videre til mitt eget selskap? Eller er det regnskapssvindel, i og med at sukker og sirupsavgiften ikke vil gjelde for meg som privatperson opp til det beløpet?
 
Topp