Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av utstyr for ENK

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har du ENK så er det en fordel å kjøpe utstyr i eget navn og ikke på orgnr..
Du har samme mulighetene med moms og føre det som kostnad osv, men som privatperson beholder du rettighetene som privatperson (angrefrist og garanti).

Er for øyeblikket sur på Komplett:
1. Strømforsyningen til min laptop er i stykker (1,5 år gammel), og jeg må ha en ny.
2. Hører med komplett om jeg kan returnere den, men får beskjed at garantien er 1 år (på produktets side står det 'produsentens garanti = 1 år').

Så har du enk er det bare å bestille i ditt eget navn - ikke på ENK.
 

Santo

Active Member
Jeg har gjort dette konsekvent lenge, og det er ikke bare på garantisiden du har fordeler av å handle som "privatperson"...

Handler du med en bedriftsregistrert konto hos nettbutikkene har du f.eks. ikke angrefrist heller, noe som jeg synes er veldig kjekt å ha.

Edit: Så nå at Pong hadde nevnt angrefrist han også ;)
 

Gaasehud

Medlem
Takk for info, Pong. :)

Litt off-topic: Når man skal kjøpe f.eks. i en nettbutikk, kan man velge "Bedrift". Hvor går grensen før man kan bestille slik? Holder det med ENK, må man også momsregistrere seg eller ha AS? Er det ikke greit å spare noen kroner slik?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Når det gjelder den strømforsyningen burde du kjøre hardt på! Og, garantien har vel ikke noe med dette å gjøre!?!

Det er REKLAMASJONSretten du tenker på!?!

Jeg måtte slåss med en av PC-leverandørene for noen år siden angående det samme problemet -og det endte med at de sendte en ny i posten!

Et strømadapter skal helt klart vare mer enn 1,5 år som var omtrent tiden for mitt også før det døde helt!
 

lpride

Medlem
Det er viktig det Msites Ltd er inne på her. Det er viktig å forstå forskjellen mellom garanti og reklamasjonsrett! Garanti er noe produsent, leverandør eller forhandler forplikter seg til.

Når du kjøper gjennom firmaet ditt gjelder kjøpsloven så lenge ikke annet er regulert gjennom avtale mellom partene. Det første du bør gjøre er å se gjennom kjøpsbetingelsene for næringsvirksomheter hos Komplett.

Dersom du ikke finner en betingelse som regulerer dette, kan du henvise til kjøpsloven § 32 som gir deg 2 år reklamasjonsrett som næringsvirksomhet.
 

Dseller

Medlem
Gjelder dette fortsatt i 2014?


Kjøpte inn noen varer og skrev inn firmanavn, men neida dette greide de ikke å få med på kvitteringen...
 
Sist redigert:
Topp