Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrettskjema

Enkel-IT

Medlem
Om det ikke er endret siste årene SKAL angrerettskjema følge varen og ikke ordren. Altså er angrerettskjema sent med email ugyldig, men mange velger å gjøre det fordi da har kunden det lett tilgjengelig om det fysiske eksemplaret skulle forsvinne.
 

paal_erik

Medlem
Om det ikke er endret siste årene SKAL angrerettskjema følge varen og ikke ordren. Altså er angrerettskjema sent med email ugyldig, men mange velger å gjøre det fordi da har kunden det lett tilgjengelig om det fysiske eksemplaret skulle forsvinne.

Når komplett.no kun sender angrerettskjema på mail, så ville det overaske meg at en så stor aktør gjør dette om det hadde vært ugyldig?
Nå skal det sies at selv om komplett.no gjør det slik, så må det ikke være lovlig av den grunn... Selv om jeg vil tro det!
 

noekult

Medlem
Om det ikke er endret siste årene SKAL angrerettskjema følge varen og ikke ordren. Altså er angrerettskjema sent med email ugyldig, men mange velger å gjøre det fordi da har kunden det lett tilgjengelig om det fysiske eksemplaret skulle forsvinne.

Kanskje like greit da å få trykket et par hundre eksemplarer og vedlegge øverst på pakken? Selv om det vil koste litt penger i lengden.

Kan tenke meg at det blir ekstra arbeid om kunden mister sitt skjema og vil ha nytt tilsendt (men da kan man jo bare sende som PDF på e-post).
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ifølge denne loven (LOV 2000-12-21 nr 105: Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). - §9 som viser tilbake til §7) skal kunden motta på et papirark (eller inngravert i stein, en planke eller annen varig medium de kan råde over):

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper
b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen
c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) etter loven her eller ikke
d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser
e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse
f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

samt

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten
c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår
d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet
e) bekreftelse av bestillingen.

Noen mener at de kan være så firkantete og si at siden de ikke har mottat papirutgaven så er angrefristen 1 år, men loven sier:
Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Så kunden kan da gjerne sende inn en anmeldelse for å leverandøren har brutt §9, men angrefristen er ikke 1 år når man har fått tilsendt opplysningene pr epost og godkjent allminnelige kjøpsvilkår og den slags: da er opplysningene om angrerett gitt.
Sikkert en del som er uenige men deler av loven er utdatert uansett.

Edit: ser jeg må fylle ut med mer siden det er en forskrift som føyer til en del. Jeg leser videre..
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Uff ja - fra tiden før stavekontroll:
www.regjeringen.no/upload/kilde/bld/skj/2001/0006/ddd/word/285556-forskrift_om_angreskjema_2006.doc

Så det *skal* være dette skjema (ved salg av varer over nettet):
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bld/skj/2001/0006/ddd/pdfv/285538-skjema_a_-bokmal.pdf

Feltene som må fylles ut på skjemaet er: navn, adresse (etter §7-e).
Kryss av for 'ordrebekreftelse er vedlagt dette skjemaet' og skriv på din faktura at den også gjelder som ordrebekreftelse (§7a,b,f).
Skjemaet selv gjelder vel som §7c så da gjenstår det bare en ekstra side med avtalevilkårene/forutsetninger for salg eller lignende.

Men ifølge skjemaet kan man informere om angrerett på en 'hvilken som helst måte'.
Når man altså ikke legger ved skjemaet så er det kanskje brudd på en forskrift, men: har man informert om angrerett så har man det; det er bare å dokumentere det såklart.

Det ble litt mye synsing kanskje.
 
Topp