Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mye må man kunne som frilans?

peterandrej

pensjonert moderator
Min mening om "å kunne alt":

Jo flinkere man blir, jo mer obs blir man på at man IKKE kan alt, men man forstår også bedre og bedre hvilke begrensinger man har, og det blir lettere å finne ut av løsninger på ting man ikke kan.

Vis meg en som mener han kan alt, og jeg skal vise deg en som virkelig er i startgropa ;)

Helt enig. Det er også ekstremt uklokt å være "universell" rent konkurransemessig. Det spiller ingen rolle hvilken nisje man dominerer - bare man er best i noe. Desto smalere nisje, desto bedre.

I dag ville jeg kanskje - dersom jeg skulle startet på nytt - konsentrert meg om å bli best på "tab-programmering" til Facebook. Og da kanskje innenfor nisjen "reiseliv", der jeg ble dritbra på å integrere booking-systemer og lignende inn i Facebook.

Å starte "vi lager hjemmesider billig"-konsepter i dag er dødfødt.
 

picxx

Well-Known Member
Vis meg en som mener han kan alt, og jeg skal vise deg en som virkelig er i startgropa ;)

Jeg begynner nok å nærme meg alderen der jeg glemmer mere hver dag enn det jeg lærer, så ikke særlig oppløftende det heller :(
 

Tonny Kluften

Administrator
En ting må alle frilansere kunne og det er god kundeservice.
Gir du ikke god service og forstår kundene dine så kan du glemme frilanstilværelsen, da bør du få deg fastjobb.
En annen egenskap du må ha som frilanser er at du jobber strukturert og leverer i tide.
En ting til, du må kunne styre økonomien din godt, klare å sette av penger til MVA og skatt. Samme hvor god du er på PHP hvis du ikke betaler inn MVA, da går det til Blokksberg uansett.
 

allegretto

Medlem
Ser ikke noe poeng å være god i alt.

-Fokuser på det du kan bra, og "outsource" det du ikke er ekspert på.
-IKKE pris deg for lavt (hugs at det er lov å så nei til kunder), dette vil du tjene på i lengden!
-Om du ikke er spesielt god i regnskap, få deg en regnskapsgiver som kan hjelpe deg.

Å starte "vi lager hjemmesider billig"-konsepter i dag er dødfødt.
Fullstending enig!
 

Keanu

Geek
Vær flink på det du kan best. Om du er som meg, har mest kompetanse innen koding, webstandarder og css, vær tydelig på det. Bruk designere til å lage design og "stjel" inspirasjon fra sider du og kunden liker (helst uten at det ser ut som et lappverk).

Om du derimot er best på det grafiske, og du liker det bedre i photoshop enn i kodeeditoren, bruk kodere for det mest avanserte og benytt gode CMS som gjør at du trenger å kode så lite som mulig.

For drift så er normalt både webdesignere og webutviklere dårligere på det enn noen som foretrekker å sitte i terminalvinduet og tweake apache-instillinger. Ikke ta vann over hodet om du ikke er konfortabel med serverdrift, og kjør så "managed" som mulig.

Til slutt må man selvsagt være selger, både for å få oppdrag og for å få kunden fornøyd med det du leverer. I tillegg er det viktig å kunne forstå hva kunder er ute etter.

Som frilanser må man gjerne ta på seg alle disse rollene, men du kan fokusere på det du er best på, og tone ned de andre. På den måten får du brukt din kompetanse bedre, og både du og kunden blir mer fornøyd med det som blir gjort.
 

picxx

Well-Known Member
Som frilanser må man gjerne ta på seg alle disse rollene, men du kan fokusere på det du er best på, og tone ned de andre.

Uansett hva du er flink på må du være flinkest på markedsføring, eller ha noen gode kompiser som er flinke på det, eller kjøpe det.
Du kan være verdens flinkeste innen ditt felt men ingen vet det fordi ingen vet hva du gjør.
 

adiabatisk

Medlem
En ting må alle frilansere kunne og det er god kundeservice.
Gir du ikke god service og forstår kundene dine så kan du glemme frilanstilværelsen, da bør du få deg fastjobb.
En annen egenskap du må ha som frilanser er at du jobber strukturert og leverer i tide.
En ting til, du må kunne styre økonomien din godt, klare å sette av penger til MVA og skatt. Samme hvor god du er på PHP hvis du ikke betaler inn MVA, da går det til Blokksberg uansett.

Tonny - Beste svar til IMO.

Vi har A B og C businessmen og;)


Er på farten. Bruker BB's mobile løsning - Tapatalk;)
 

sws

Medlem
Hei! :) Takk for gode svar. Beklager om jeg var litt for kjepphøy da jeg skrev posten!

Jaja.. Når vi er inne på temaet, hva synes webforumets designere om denne? http://soulweb.no/finite-ah-layout.png
Ganske basic, leker bare litt med linjer og gradients.

(Selve websiden er alt for rotete. Trenger ikke noen kommentarer der ;D)
 
Sist redigert:

Britta

stoffdronning
Og så ville jeg ta meg en tur til neste etableringsenter og bli med i en 2-kvelds-opplegg 'Praktisk økonomi' :-D
Hjelper veldig og i Kristiansand kommer andre kvelden selve Skatteetaten og en kan avklare ganske mange ting som en ellers hadde brukt evigheter til å finne ut selv. :D
 

sws

Medlem
Og så ville jeg ta meg en tur til neste etableringsenter og bli med i en 2-kvelds-opplegg 'Praktisk økonomi' :-D
Hjelper veldig og i Kristiansand kommer andre kvelden selve Skatteetaten og en kan avklare ganske mange ting som en ellers hadde brukt evigheter til å finne ut selv. :D

Ja, dette høres også spennende ut! :) Står det om det noe sted på nettet?
 
Topp