Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ansette hun her?

Mortenxx

Medlem
Fyren gjorde litt av en jobb med å plage dama. :)
Hun prøvde nesten desperat å avslutte samtalen minst 2 ganger, men lot seg allikevel bli lokket med videre. Hvis du er rutinert i en salgsjobb lærer du deg vanligvis å komme ut av en slik situasjon, f.eks. gjennom å innrømme en tabbe istedenfor å forsvare den. "Jeg har ikke detaljert innsikt i alle abonnementer fra alle konkurrenter, men jeg har god innsikt i våre egne tilbud" er en metode. "Hvis du insisterer på å diskutere OneCall-abonnementer bør du vel heller ringe OneCall?" er en metode for å komme seg ut av samtalen. Metoden er ihvertfall bedre enn å la seg lokke med videre i en samtale, hvor kunden ikke er interessert i det du selger.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ok, det der var ikke så veldig overbevisende rent salgsteknisk - sett fra vårt ståsted - MEN det behøver ikke å være slik at hun er en dårlig selger i forhold til salgsresultater. Hun var uhyre bestemt, brukte et folkelig språk og snakket som svært mange av kundene antagelig gjør. For en som meg fremstår hun som et naut, men for andre kan hun gå rett hjem. Jeg tipper faktisk at hun har brukbare salgsresultater innenfor "folkelige" segmenter, men helt rævva resultater i segmenter der kundene har høy utdanning fordi hun av "oss" oppfattes som vulgær.
 
er det det man kaller bra reklame for OneCall?

skulle nesten tro det var en reklamefilm fra dem.. hehe
 

picxx

Well-Known Member
Hvis vedkommende får sparken grunnet denne videoen er hun hjertelig velkommen til å selge for meg.
Som PAJ sier, trenger man ikke alltid være åndselite for å få solgt noe.
 

kongen

kongemedlem
Hehe, en ekstrem dårlig selger. En god selger vil kunne tilpasse seg situasjonen og energinivået til prospektet før hun leder prospektet til en close.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis vedkommende får sparken grunnet denne videoen er hun hjertelig velkommen til å selge for meg.
Som PAJ sier, trenger man ikke alltid være åndselite for å få solgt noe.

Alt handler egentlig bare om å kjenne sine kunder. Er kundene høyesterettsadvokater eller næringslivstopper må man føre seg på en bestemt måte, er kundene bønder må man kjøre en annen stil, og er kundene ungdommer vil et "ungdommelig" språk fungere bedre enn "Kåre-Willoch-norsk". Dette er helt basic innenfor markedsføring, men overraskende mange tror at gode selgere er "universelle" og kan brukes innenfor alle segmenter.

Som oftest er det motsatt; gode selgere innenfor visse segmenter er sjeldent gode innenfor andre segmenter, rett og slett fordi de samme teknikkene og det samme språket ikke fungerer på alle grupper i befolkningen.

For å si det enkelt, jeg hadde faktisk villig ansatt hun der for å selge telefonabonnement til privatkunder, men jeg ville aldri i verden satt henne til å selge noe til bedriftskunder. Hun er folkelig, noe vulgær og har antagelig lav utdannelse (de fleste telefonselgere har lav utdannelse, eller så er de studenter). Folkelige produktgrupper passer hun derfor perfekt til.

Men igjen, siden jeg tilhører en helt annen målgruppe, ville hun ikke kommet noen veo med meg. Og det er faktisl helt greit. Jeg synes dere er altfor dømmende i denne tråden, og er overrasket over at dere ikke ser det samme som jeg gjør :)
 

picxx

Well-Known Member
Alt handler egentlig bare om å kjenne sine kunder. Er kundene høyesterettsadvokater eller næringslivstopper må man føre seg på en bestemt måte, er kundene bønder må man kjøre en annen stil, og er kundene ungdommer vil et "ungdommelig" språk fungere bedre enn "Kåre-Willoch-norsk". Dette er helt basic innenfor markedsføring, men overraskende mange tror at gode selgere er "universelle" og kan brukes innenfor alle segmenter.

Gode selgere er faktiskt "universelle", som du sier, men det utelukker likevel ikke at enkelte "ikke-så gode selgere" kan gjøre det bra innenfor visse segmenter som de behersker godt.
Jeg baserer dog påstanden kun på egen erfaring, så det kan godt være at det i teorien ikke er slik.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gode selgere er faktiskt "universelle", som du sier, men det utelukker likevel ikke at enkelte "ikke-så gode selgere" kan gjøre det bra innenfor visse segmenter som de behersker godt.
Jeg baserer dog påstanden kun på egen erfaring, så det kan godt være at det i teorien ikke er slik.

Jeg baserer min påstand på enkle prinsipper innen faget markedsføring, slik det blir undervist i på høyskole/universitet. Helt basic; ingen selgere kan selge "alt" til "alle" målgrupper med samme effektivitet, på samme måte som at bannerannonser ikke virker like godt på alle segmenter. F.eks vil jeg anta at verdens beste bilselger ikke ville gjort det særlig godt innen salg av gardiner og interiør :)

Spissing og forståelse for målgruppens behov er nøkkelord for effektivt salg. Siden ingen kan vite alt om alt, og siden ingen er så intenst gode skuespillere at de kan møte kunden på samme nivå uansett hvem kunden enn måtte være, er det noe vås at gode selgere er universelle.

NB! Jeg regner med at det finnes et halvt dusin selgere på verdensbasis med IQ på 250 som behersker åtti språk flytende og som kan Wikipedia på rams og kan sette seg inn i alle kunders behov og situasjon - men de kan umulig være særlig mange :)

PS! Personlig er jeg en helt middels selger, og dette har jeg til og med fått dokumentert, i og med at jeg har jobbet som telefonselger i min ungdom :)
 

picxx

Well-Known Member
Jeg baserer min påstand på enkle prinsipper innen faget markedsføring, slik det blir undervist i på høyskole/universitet. Helt basic; ingen selgere kan selge "alt" til "alle" målgrupper med samme effektivitet, på samme måte som at bannerannonser ikke virker like godt på alle segmenter. F.eks vil jeg anta at verdens beste bilselger ikke ville gjort det særlig godt innen salg av gardiner og interiør :)

Spissing og forståelse for målgruppens behov er nøkkelord for effektivt salg. Siden ingen kan vite alt om alt, og siden ingen er så intenst gode skuespillere at de kan møte kunden på samme nivå uansett hvem kunden enn måtte være, er det noe vås at gode selgere er universelle.

NB! Jeg regner med at det finnes et halvt dusin selgere på verdensbasis med IQ på 250 som behersker åtti språk flytende og som kan Wikipedia på rams og kan sette seg inn i alle kunders behov og situasjon - men de kan umulig være særlig mange :)

PS! Personlig er jeg en helt middels selger, og dette har jeg til og med fått dokumentert, i og med at jeg har jobbet som telefonselger i min ungdom :)

Det er ikke mulig å leve livet basert på teoretiske regler, medmindre etternavnet ditt enten er stalin eller lenin.

Selvsagt kan ikke en selger selge "alt", som i ditt eksempel plutselig ble at man skulle beherske alle verdens språk og selge til alle i hele verden, men en god norsk selger kan selge det meste til de med norsk språk.

PS! Personlig ble jeg karakterisert som en superselger, da jeg også i min ungdom jobbet som telefonselger.
 

Mortenxx

Medlem
En bilselger trenger ikke å ha god peiling på biler, men han bør ha en viss evne til å peile seg inn på hva ulike kunder ønsker seg av en bil. Han bør trolig altså ha mer peiling på mennesker enn på biler overfor de fleste kunder. De få kundene som krever spesiell innsikt på biler har vanligvis peilingen selv, og VET hva de vil ha. Bilselgeren trenger stort sett bare overfladisk kunnskap om det tekniske, og kan til nød rådføre seg med folk på verkstedet hvis kunnskapene kommer til kort. En bilmekaniker trenger god peiling på biler, på det tekniske som gjelder biler, men en bilselger trenger nødvendigvis ikke så dyp faglig innsikt i det han selger.

De ulike fagområdene innen salg kan ha vidt forskjellige og motsatte metoder. "Gode salgsevner" kan være til hinder hvis du anvender dem i en annen bransje enn du lærte dem. "Super-selgere" holder seg vanligvis til bransjer de lett kan tilpasse seg hvis de bytter jobb. De unngår ihvertfall fagområder hvor tidligere erfaring bare er til hinder.

Denne telefonselgeren
Telefonselgeren i videoen manglet mye av "det magiske", men det hadde vel heller ikke virket overfor akkurat denne kunden. Han var definitivt ikke i "kjøpsmodus" på noe tidspunkt i samtalen. Hun burde brukt metoder for å komme seg ut av samtalen på et langt tidligere tidspunkt, istedenfor å bruke tid på "innlærte salgsargumenter".

En annen tabbe hun gjorde var å komme med en påstand om "alle andre konkurrenter". Dette burde vært formulert på en annen måte slik at hun hadde unngått en detaljert diskusjon om konkurrentenes abonnementer. "Vi har ingen oppstartsavgift på samtaler, slik som de fleste konkurrentene våre vanligvis har" er bedre enn å påstå at ALLE konkurrentene har oppstartsavgift på ALLE abonnementer. Selgere bør ha fokus på eget produkt og ikke på konkurrentenes, altså fokuset burde ligge på "Vi har ikke oppstartsavgift".

Denne telefonselgeren manglet evnen til å gjenvinne kontroll over situasjonen, i dette tilfellet til å komme seg ut av en meningsløs samtale hvor hun ikke hadde sjanse til å selge noe. Å komme seg ut av en situasjon kan være like viktig som å prate seg inn i situasjoner. Denne fyren var betydelig mer interessert i å diskutere og ta opp samtalen enn i å kjøpe noe. Man bør ha evnen til å identifisere om en kunde "er på glid" eller ikke underveis i samtalen, og iverksette en eller annen taktikk for å komme seg ut av meningsløse diskusjoner.

Siden videoen starter omtrent 6 minutter inn i samtalen aner jeg ikke hva første del av samtalen handlet om, men høyst sannsynlig må det ha vært mange tegn på at hun burde kommet seg ut av samtalen allerede der.
 
Topp