Kjapp og trygg hosting for Wordpress

lovlighet av domenenavn

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du bør sjekke norsktur uten .no - samt også noen varianter - i patentstyrets varemerke-database. Så "norsk tur" også. "Norske turer" ville vært noe annet igjen (hvis noen hadde registrert det som varemerke burde de ha registrert norsketurer.no).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg tror man kan registrere vanlige ord, men da i spesielle kombinasjoner (som f.ex. norsk tur) som ordmerker. Vel å merke (oooohhh...) vil et navn som er veldig godt innarbeidet også kunne gjøre krav på varemerkestatus uten at de nødvendigvis er registrert som varemerke. La oss si at "Freia" f.ex. ikke var registrert, da ville de allikevel ha hatt varemerkebeskyttelse fordi navnet er så til de grader innarbeidet.
 

Keanu

Geek
Ser selskapet som har norsktur.no, Norsk Tur AS, har omsetning i størrelsesorden 100 mill kroner (kilde: proff.no), som betyr at det er et forholdsvis etablert og stort selskap.

Selv om Norsk Tur ikke er registrert som varemerke i det norske patentstyret, vil jeg tro det kunne blitt forsvart som "registrert i ond tro" om det hadde vært snakk om et domene Norid administrerte. Nå er det snakk om et internasjonalt domene, og jeg kan for lite om klageprosessen der til å kunne uttale meg om det kan skape problemer. Det skal sies at det er veldig sløvt av Norsk Tur AS å ikke registrere de.

Men jeg er litt usikker på om motivasjonen for å benytte dette domenet, da jeg vil tro at de aller fleste søk vil være etter firmaet som allerede er etablert. Å konkurrere ved å prøve å bygge eget merke på samme navn virker også noe unødvendig vanskelig.
 

looper

Medlem
Det er helt problemfritt å registrere ett slikt domene. Reglene rundt .com er ganske dvasse og er en ganske omstendig prosess kontra .NO.
Hvis du derimot skal starte en konkurrerende næring så kan du fort få problemer.

Helt i starten når jeg begynte å registrere domener så gjorde jeg en av de største tabbene og det var å registrere det som er TM-domener. De er svært vanskelige å selge og ikke liker jeg dem, da dette er som å ta en "Copy-Paste".

Dette ble en liten avhandling men kort oppsummert, så lenge du ikke handler i ond tro og ikke skal drive konkurranse så er dette ikke noe problematisk.

Lykke til.
 

picxx

Well-Known Member
Skal du starte en side (firma) som blir liggende i direkte konkurranse med norsktur.no?
Hvis ikke, er det uansett ikke noe å bekymre seg om.
 

quicktech

Medlem
Min anbefaling: hvis du handler i ond tro, gi opp. På et eller annet tidspunkt går du på en smell. Hvis du ikke handler i ond tro og ikke enda har valgt domenenavn, finn et annet domene som ikke kan sammenliknes med denne store ressurssterke aktøren som åpenbart kan ha en interesse i der domenenavnet.

Unngå trøbbel så blir livet enklere :)
 
Topp