Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på nettside

Danni

New Member
Har laget en nettside i forbindelse med prosjekt i media og kommunikasjon hvor jeg nå går 2. året.

Jara Bygg

Kritikk og evt. forbedringer? :)

Jeg er klar over at teksten på flash-slideshowet ser helt jævlig ut, men det var noe jeg smekka sammen 10 min før deadline.
Ta i betraktning at jeg er 17 år og lærte meg web i fjor.
 

picxx

Well-Known Member
Nice!

Innimellom er det flott å se at noen greier å lage en bra nettside uten å benytte seg av wordpress eller joomla :)
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Hallojs!

Likte dette veldig godt :)
Godt å se at det finnes designere som kan tenke ut av boksen og lage noe "eget" utseende som skiller seg litt og kaster skygge over mange andre :)

/S
 

Keanu

Geek
Designmessig synes jeg det ser bra ut.

Jeg ville fokusert litt mer på "call-to-action", istedet for "wall of text" som det kan synes som nedenfor flash-bildene. Personlig ville jeg iallefall anbefalt noe mindre tekst, eventuelt delt det opp med mindre bolker og egne overskrifter. Ikke fokuser på "Hvem er vi", men "Hva kan vi hjelpe deg med". Alltid fokus på det kunden er interessert i. Når kunden er interessert kan du fokusere mer på "hvorfor vi er de rette".

Som tidligere nevnt vil jeg anbefale et alternativ til flash, CSS og JS får gjort samme jobben mer elegant.

Logoen liker jeg godt (vet ikke om det er en del av oppgaven, eller allerede etablert), men jeg ville vurdert å fjernet skjoldet(?) og kanskje AS.

Blant småplukk er footer-innholdte noe vidt, som gjør at "Ulvestad" kommer på egen linje. (Firefox 4).
 

adeneo

Medlem
Må vel være enig med de andre her, det ser bra ut, ryddig og greit.

Har uansett et par tips!

Får begynne øverst, du resetter CSS'en, props for det, noe de fleste helt glemmer, men du kunne kuttet en forespørsel til serveren ved å sette inn den resetten øverst i stil.css i stedet for å bruke en egen fil.

Du linker inn favicon, og det er feil å sette en "a" foran "href", altså burde det vært:

HTML:
<link rel="shortcut icon" href="favicon.ico">

Du har et par steder både startet og avsluttet <br> tags, noe som ikke er mulig ettersom disse kun gir et linjebrudd, og du kan ikke bruke </br>, i HTML5 holder det med med kun <br> der hvor du ønsker å bryte teksten.

Du mangler <alt> på et par bilder, og du bør normalt sette størrelsen til bildene i CSS.
Du har også avsluttet et par paragrafer som aldri er påbegynt, altså du har noen </p> for mye !

I CSS filen din har du alt riktig nedover, før du plutselig har noen åpenlyse feil som helt garantert bare er skrivefeil ettersom du har dette riktig hele veien ellers,
feilene er :
HTML:
.omoss1 {
	background-image: url(IMG/omoss_hover.png);
	height: 10;
	width: 52px;
	float: left;
	margin-top: 10px;
	height: 20px;
	background-repeat: no-repeat;
	background-position: center center;
}

Du må angi px for height !

HTML:
.karttext {
	height: 130px;
	width: 400px;
	margin-left: 130px;
	font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
	font-size: 12px;
	color: #CCC;
}

}.kontaktbilde {
	height: 124px;
	width: 290px;
	background-image: url(IMG/jan.png);
	background-repeat: no-repeat;
	background-position: left center;
	margin-left: 80px;
}

Her har du vel avsluttet litt vel mye ??

Du har en del CSS som jeg ikke umiddelbart finner noe bruk for, og det ser ut som det er en del som har blitt liggende igjen som ikke lengre brukes, det er alltid litt vanskelig å se hvor alt hører hjemme så det er mulig jeg tar feil, men kode som ikke er til noe bør normalt fjernes.



På siden for tjenester fant jeg en pussig sak:

HTML:
<br>Vi har faste samarbeidspartnere innen:</br> 
<p> <ul>
  <b><li>Grunnarbeid</li>
  <li>Vvs</li>
  <li>Støping</li>
  <li>Flis</li>
  <li>Elektronikk</li>
  <li>Maling</li>
  <li>Blikkventilasjon</li></b>
</ul></p>

<br> og <p> er brukt på en kreativ måte, og hva gjør den <b> taggen der midt i en liste??

Noe merkelig på kontakt siden:

HTML:
<div class="kontakttext2">
  <h2>Jan Wilmann</h2>  
  <h3><p>Byggmester</h3></p>
  <br>Tlf: <b>905 96 706</b></br>
  <br>E-post: <b>jan@jarabygg.no</b></br>
</div>

<br> igjen ???? Her kan du forsåvidt bruke <b> slik som du gjør, men det ville vært bedre å satt dette i CSS.
Og, du må enten velge h3 eller p, du kan ikke bruke begge ???

Dette er for det meste små feil som du retter raskt, og så validerer du siden din for å sjekke at alt er i orden, jeg forstår det slik at det har vært litt tidspress for å få siden på nett, men nå i ettertid er det sikkert litt rom for å få alt helt hundre.

Du har også gjort samme feil som nesten alle andre webdesignere og helt glemt å sette opp webhotellet / serveren.
Dersom du har mulighet benytter du gzip og setter "expires headers" og deaktiverer "Etags" i .htaccess.

Du kan også spare en del på minimere css, javascript og i ditt tilfelle også kutte en del whitespace i html filene, men dette er mindre viktig og gjør bare siden bittelittegrann raskere, noe som ikke er noe tema på en såpass liten og grei side.

Flash saken klarer du fint å bytte ut med noe annet, så det kommer vel etterhvert!

Ellers er det bra :D
 
Sist redigert:

Danni

New Member
Takk for konstruktiv tilbakemelding :)

Har fikset opp i det meste koderotet nå. Skal også slenge opp en js-slideshow så fort jeg får tid.

@adeneo: hva mener du med "sette opp webhotell"? Dette er den første sia jeg har lastet opp, så jeg trenger litt veiledning. Det eneste jeg har gjort er å laste opp siden via FTP Commander.

Jeg har lagt inn meta tags nå, men siden dukker fortsatt ikke opp i diverse søkemotorer. jarabygg - Google-søk
Hva er feil?

Og til slutt, oppdragsgivern har booka både .no og .com domenet. Hvordan får jeg .com til å automatisk redirectes til .no på enklest måte?

EDIT: Hvordan får jeg fiksa det store hvite feltet nederst i lightboxen?
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
@adeneo: hva mener du med "sette opp webhotell"? Dette er den første sia jeg har lastet opp, så jeg trenger litt veiledning. Det eneste jeg har gjort er å laste opp siden via FTP Commander.

Du behøver ikke å tenkte på det foreløpig, da det strengt tatt ikke er veldig nødvendig for en side slik som din. Dersom du uansett ønsker å lære dette så kan du søke på Google på .htaccess eller expires headers, gzip osv.


Jeg har lagt inn meta tags nå, men siden dukker fortsatt ikke opp i diverse søkemotorer. jarabygg - Google-søk
Hva er feil?

Som atomet sier så kan det ta litt tid med slikt. Google indekserer nettet så og så ofte, og er avhengig av å finne lenker til din side for å komme dit, de kan ikke bare gjette adressen til siden. Du kan prøve å gi beskjed til Google om at siden er på nett, så kommer den nok med etterhvert.
Add your URL to Google

Og til slutt, oppdragsgivern har booka både .no og .com domenet. Hvordan får jeg .com til å automatisk redirectes til .no på enklest måte?

Det enkleste er å ha tilgang til siden hos registrar og bruke cPanel eller lignende til å sette en redirect.
Altså du går inn der hvor .com domenet er registrert, og på kundens egne sider hos registraren kan du sette opp dette.

EDIT: Hvordan får jeg fiksa det store hvite feltet nederst i lightboxen?

Det ligger i den lightbox plugin'en du bruker, så det ligger enten i den css filen som fulgte med eller i javascript filen. Se på siden til Lokesh om du finner noe om det der, eller finn en annen plugin.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hva er det egentlig du mener med at han har "glemt å sette opp webhotellet/serveren", adeneo? Hvis det er etags osv, så er det en veldig overdrivelse å si at han har "glemt å sette opp webhotellet/serveren" fordi det ikke er satt opp, det er absolutt ikke noe must å gjøre det selv om det har fordeler, det er MASSE som er smart å gjøre, men som er alt annet enn noe MUST, som du fremstiller det som.
 

eightworx

Art Director
Liker siden godt, den ligger langt over tilsverende fag sider og formiddler innholdet godt.

Det er IKKE noe galt i å bruke flash på websider. Men i ditt tilfelle er den animasjonen der så simpel at den faktisk kan gjøres bedre på andre måter for eksempel ta en tur innom dynamichtml.com og se litt.

Du må se litt igjenn på typografien din, teksten hopper litt fram og tilbake, du har den midtstillt på en side og venstestillt på de andre.

På dette bildet ser det ut som du har klippet over skyggen:
footer.png


Jeg vet ikke hva de andre har sagt men jeg vil tro det ville sett langt bedre ut hvis du lot treverket gå over i en farge som du finner i treverk-bildet. Eller la treverket gå helt ned med repete...
 

adeneo

Medlem
Hvis det er etags osv, så er det en veldig overdrivelse å si at han har "glemt å sette opp webhotellet/serveren" fordi det ikke er satt opp, det er absolutt ikke noe must å gjøre det selv om det har fordeler, det er MASSE som er smart å gjøre, men som er alt annet enn noe MUST, som du fremstiller det som.

Hvor har jeg sagt at det er et MUST ????
Jeg bare nevner at det er vanlig at mange som lager internettsider, både webdisignere og andre, enten glemmer eller ikke er klar over at man også bør sette opp webhotellet ved å benytte seg av .htaccess.

Det er ingenting i mitt innlegg som sier at noe av det jeg foreslår er et must, det står faktisk helt øverst "et par tips", og dersom man ønsker å ha feil i koden, ikke legge til en .htaccess fil, eller hva som helst annet, så får det være opp til vedkommende, det er tross alt bare forslag og ikke påtvungne tiltak.

Når noen starter en tråd hvor de ønsker tilbakemeldinger på en side de har laget kan ikke jeg se at det blir feil å komme med..... wait for it...... tilbakemeldinger.

Rull inn nebbet og finn noe annet å klage på :mad:
 
Topp