Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gründer - tegneserie om liv som næringsdrivende

Advarer om at dette et innlegg hvor jeg frekt og freidig ber dere rett ut om en tjeneste. Om dere har bedre ting å bruke tiden deres på, anbefaler jeg at dere trykker dere tilbake allerede nå.

Dagbladet har en tegneseriekonkurranse gående nå hvor de jakter på Norges neste tegneseriestjerne (og med «stjerne» menes selvsagt «stripetegner som lager ting det passer å trykke i Dagbladet»). Jeg fikk en idé til å lage en tegneserie om folk som oss - altså folk som prøver og feiler innenfor selvstendig næringsvirksomhet - og klarte til alt hell å godsnakke med en dyktig tegner slik at jeg slapp å krote ned serien med kråketærne mine.

Med litt flaks havnet serien i semifinalen (topp 25), og den siste måneden har alle seriene blitt presentert med en stripe i Dagbladet. Nå er siste batch med serier dessuten lagt ut på Dagbladet.no, inkludert min serie.

Og ettersom det er næringsdrivende som egentlig er målgruppa for denne serien, hadde jeg satt stor pris på dersom noen av dere kunne tenke dere å stikke innom Dagbladet og lese gjennom de femten innsendte stripene - og kanskje til og med skrive en kommentar.

Serien ligger her: «Gründer» - kultur - Dagbladet.no

Ikke misforstå meg, dog: jeg forsøker ikke å be dere om å gå inn og skrive positive ting fordi dere nesten kjenner meg (og med «kjenner meg» menes selvsagt «har et vagt minne om han der fyren som stikker innom webforumet hver gang han trenger å be om en tjeneste»). Den eneste grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker at serien skal få litt mer feedback fra faktiske gründere som har en sjanse til å kjenne seg igjen i en eller to av situasjonene jeg skildrer. Og selvsagt, ønsker dere å skjelle ut serien etter noter og trekke fram alt jeg gjør galt, har jeg ingen problemer med det heller.

Vil dere lese de 24 andre semifinalistene til sammenligning, sjekk:
Hva synes du om disse tegneseriene? - kultur - Dagbladet.no
Hva synes du om disse tegneseriene? - kultur - Dagbladet.no
Stikker en av disse av med serieseieren? - kultur - Dagbladet.no
 
Ser folk har nevnt det på Twitter også. Sannsynligvis Dagbladet som fortsatt sliter med overgangen til Disqus. Isåfall var dette innlegget ennå mer meningsløst enn jeg trodde, men jeg setter pris på tilbakemeldinger her inne også, jeg.
 

picxx

Well-Known Member
Flott serie :)
 

picxx

Well-Known Member
Jeg tipper at juryen allerede har bestemt seg for hvem som er den beste

Trussel om tyrkiske hackere om vi ikke får viljen våres kan kanskje hjelpe... hehehe (<--- ond latter)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bare positiv respons så langt! Bra! (så da får vel jeg komme med de negative kommentarene) :)

Helt ærlig. Jeg synes den var litt for "snill". OK, så leser jeg ikke tegneserier så veldig ofte (leste vel sist tegneserier som 13-åring), men dersom målgruppen er såkalte unge voksne kunne du godt vært litt råere i manus. Den ble nesten litt ufarlig, og av den grunn heller ikke så veldig morsom etter min smak.
 
Supert med litt negativ kritikk, peterandrej, sånt trengs for å kunne bli bedre. Har tidligere hatt serien ute på Nettserier.no, men der bommet jeg nok litt på målgruppen, så der var jeg nødt til å ta all negativ kritikk med en stor klype «SELVFØLGELIG synes ikke ungdomsskoleelever at vitser om samordnet registermelding er morsomme».

Råere manus, hm? Liker tanken, skal tygge på den.

Bare tiden vil vise om det blir mer Gründer. Har en del stripeideer liggende, men foreløpig har vi tatt en pause fordi tegneren ønsker å prioritere andre prosjekter. Skulle vi komme på topp 3 i dagbladetkonken blir vi nødt til å lage mer, men tviler på at det skjer - mye bra som er med i år.
 
Topp