Kjapp og trygg hosting for Wordpress

E-moms innført

peterandrej

pensjonert moderator
E-momsen er visst innført. For mer spiller det ingen rolle da jeg ikke handler all verdens fra utlandet, annet enn noen e-bøker og apps, og så har jeg jo tross alt firma og kan få moms-refusjon. Men det jeg stusser på er at selgeren i utlandet må registrere seg i det norske MVA-registeret og kreve inn momsen for norske myndigheter.

Det høres jo forsåvidt greit ut, men er det i det hele tatt praktisk gjennomførbart? Jeg mener, vil Amazon, Spotify, Apple, Hostgator, osv orke å ikke ta denne jobben??

Hadde de ringt fra Belgia og bedt meg ta inn belgisk moms hadde jeg vel antagelig gitt faen.
 

Keanu

Geek
Jeg kjøpte noen spill gjennom Steam i dag (som er en av de største leverandørene av spill på nettet), og de la ikke til moms (om de ikke beregner dette oppå fortjeneste, noe jeg ikke tror).
Må si jeg ikke helt har troen på at dette noen gang vil bli noe annet enn en byråkratisk drøm. Jeg håper vi får rapporter på hvor mange prosent de antar faktisk blir rapportert inn og betalt for.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg kjøpte noen spill gjennom Steam i dag (som er en av de største leverandørene av spill på nettet), og de la ikke til moms (om de ikke beregner dette oppå fortjeneste, noe jeg ikke tror).

Ifølge Hardware dotno har f.eks Amazon allerede lagt på 25% på sine priser. Sjekket såvidt nettsiden, men kunne iallfall ikke med det blotte øye se noen endringer - men det stemmer sikkert.

Forøvrig ser det ut til at reglene for registrering blir omtrent like som de vi har her hjemme, dvs at leveransene til Norge må overstige 50k i løpet av en periode, osv. Fortsatt ser jeg ikke helt hvordan dette skal kunne håndheves overhodet, men OK - jeg jobber ikke i finansdep så de vet sikkert svaret der :)

Morsomt nok trekker de fram at utenlandske selgere kan selge "avgiftsfritt" til norske forbrukere, mens norske bedrifter må ta MVA på sine leveranser til norske kunder. Denne "konkurransevridningen" er så vidt meg bekjent nærmest ikke-eksisterende, da det jo som kjent ikke bare er i Norge vi har skatter og avgifter. De har skatt på varer og tjenester i USA også, som amerikanske selskaper belaster amerikanske forbrukere.

I mitt hode virker denne skatten ekstremt tullete.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Morsomt nok trekker de fram at utenlandske selgere kan selge "avgiftsfritt" til norske forbrukere, mens norske bedrifter må ta MVA på sine leveranser til norske kunder. Denne "konkurransevridningen" er så vidt meg bekjent nærmest ikke-eksisterende, da det jo som kjent ikke bare er i Norge vi har skatter og avgifter. De har skatt på varer og tjenester i USA også, som amerikanske selskaper belaster amerikanske forbrukere.

I mitt hode virker denne skatten ekstremt tullete.

Er som sagt delvis enig (hovedsaklig fordi jeg ikke helt ser hvordan de skal klare å håndheve det), men en liten korreksjon må til: Når et amerikansk selskap selger til en norsk forbruker kan de såvidt jeg vet selge uten sales tax. Reglene for dette varierer jo selvsagt, men sammenlikn det f.ex. med fjernleveranse av tjenester, som når vi f.ex. "selger" annonseplass til adsense her på berget, da skal vi ikke legge til hverken "vår" eller "mottakerlandets" mva/sales tax, men dette er det da altså stadig fler som begynner å kreve at skal gjøres.

Begrunnelsen er jo egentlig ganske logisk, siden det nå har blitt like enkelt eller enklere å handle over nett fra andre siden av verden, som det i gamle dager (dvs før nettet) var å handle i butikken på hjørnet, og da blir det plutselig veldig vrient for butikken på hjørnet (dvs den lokale tjenesteleverandøren) å konkurrere når konkurrenten i nabolandet skal slippe alt av mva.
 
Sist redigert:
Topp