Kjapp og trygg hosting for Wordpress

God spaghetti oppskrift

kongen

kongemedlem
I dag har jeg lyst på spaghetti.

Finnes det en bedre oppskrift enn spaghetti + stekt kjøttdeig som blandes med tomatpurre?

Hva er din beste oppskrift på en spaghetti middag?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En enkel versjon: Varm olivenolje (hvis du har, evt. annen olje). Ha i hvitløk, paprikapulver (hvis du har). Ha i løk i småbiter og kjøttdeig og gjerne salamibiter (hvis du har). Tilsett tomatpure og evt. pesto (hvis du har). Kok i mellomtiden spaghetti med salt og gjerne noe grønne krydder (hvis du har). Bland sammen og ha over mozzarella og nykvernet pepper (hvis du har).
 

picxx

Well-Known Member
Kok spaghetti, klætt på en dash smør, sil vannet av en boks med reker, bland sammen....strø over karri.
 

Ludus

Medlem
Hvis du foretrekker tomat:

scaled.php


Hvis du vil prøve en romersk spesiell mat:

29520084162726_Pasta-carbonara.jpg


Denne maten kommer fra de gamle italienske kullbrennere og er laget med spaghetti, egg, bacon (jeg fant ikke et norsk ord for det) og sauemelkost (som jeg liker ikke...).

God appetitt! :D
 

jonasb

Medlem
Jeg elsker tomatsaus, lager en saus jeg bruker til spagetti, lasagne, pasta, pizza osv.
Lager en middag og fryser resten i middagsporsjoner.

Den er hentet ut fra et hefte fra rema 1000 om å få i seg grønnsaker, med et par egne modifikasjoner:

Oppskrift:

5 bokser hakket tomat
2-3 gullrøtter
5 gulløk
5-8 hvitløk (avhengig av hvor glad du er i hvitløk)
1 rød paprika
2 rød chili
1,5 dl olivenolje
1-2 ss hvitvinseddikk
1-2 ss sukker
1-2 ss suppebuljong evt 1 stk fond (eller om du har tilgang på kraft kan du også bruke av det for deretter å koke det ned en del)
Salt og pepper

Kutt grønnsaker, kok alt sammen i 40 minutter på medium varme. Skal det stå lenger så skru ned varmen til lav.

Smak til med salt og pepper.

Kjøl det hele ned (enten la det stå eller sett gryta i kaldt vann)

Bruk så blender eller stavmikser for å få en orange saus som smaker himmelsk med naturlige ingredienser. Velbekomme!
 
Hvis du vil prøve en romersk spesiell mat.
Denne maten kommer fra de gamle italienske kullbrennere og er laget med spaghetti, egg, bacon (jeg fant ikke et norsk ord for det) og sauemelkost
På norsk kaller vi gjerne denne kombinasjonen av spaghetti, egg, bacon og ost (pecorino eller parmesan) for "pasta alla carbonara". Det er jo det samme som på italiensk og betyr vel, som du sier, pasta på kullbrennervis. Og italiensk sauemelkost heter på norsk "pecorino".
(Norsk plukker villig opp ord og uttrykk fra andre språk når det er behov for det.)
 
Sist redigert:

Ludus

Medlem
På norsk kaller vi gjerne denne kombinasjonen av spaghetti, egg, bacon og ost (pecorino eller parmesan) for "pasta alla carbonara". Det er jo det samme som på italiensk og betyr vel, som du sier, pasta på kullbrennervis. Og italiensk sauemelkost heter på norsk "pecorino".
(Norsk plukker villig opp ord og uttrykk fra andre språk når det er behov for det.)

Jeg fant, faktisk, en oppskrift på nett og tittelen var "pasta alla carbonara" :)
Takk for informasjon.
 
Topp