Kjapp og trygg hosting for Wordpress

frakt alibaba :/

Richardvs

Medlem
Noen som har erfaring med å handle fra kinesiske leverandører gjennom alibaba.com?

Noen som har blitt lurt eller mottatt et produkt av mye lavere kvalitet enn forventet?

Hvor strenge er de på minimumsordrene? Om de har skrevet min 2000pce, er de da helt uaktuelt at de sender f.eks. 500?

Det jeg lurer mest på er vel hvordan det blir med frakt å slikt. De fleste oppgir "FOB Price", som etter slik jeg har forstått det betyr at de betaler frakten til havnen.
Men hva skal så jeg gjøre? Ringe rederiene å si de må lete etter en brun pakke med mitt navn på, å sende den til Norge?
Og når den har kommet til Norge; må jeg ringe et fraktselskap som posten eller DHL?

Sider som f.eks. dealextreme å slik sender jo rekommanderte pakker fra kina til Norge gratis,
er det mulig å overbevise kineserne om å ta seg av frakten, om de har supre avtaler med fraktselskap?

Mvh. Richard ;)
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Noen som har erfaring med å handle fra kinesiske leverandører gjennom alibaba.com?

Ikke gjennom alibaba.com, men jeg har mye erfaring med forhandling og kjøp fra asiatiske leverandører.

Noen som har blitt lurt eller mottatt et produkt av mye lavere kvalitet enn forventet?

Er ikke det standard når du handler fra Kina:) Litt mer seriøst; Det er ofte et ganske stort sprik i hvordan vi og asiater oppfatter kvalitet, så det er ikke nødvendigvis fordi leverandøren ønsker å svindle deg hvis du føler kvaliteten er dårlig. Du bør derfor alltid be om vareprøve først, før du går til innkjøp av et stort antall.

Hvor strenge er de på minimumsordrene? Om de har skrevet min 2000pce, er de da helt uaktuelt at de sender f.eks. 500?

Alt er mulig å diskutere, så lenge leverandøren ser business i handelen er de villige til å diskutere betingelser, men du må være forberedt på at enhetsprisen kan stige ganske mye.

Det jeg lurer mest på er vel hvordan det blir med frakt å slikt. De fleste oppgir "FOB Price", som etter slik jeg har forstått det betyr at de betaler frakten til havnen.
Men hva skal så jeg gjøre? Ringe rederiene å si de må lete etter en brun pakke med mitt navn på, å sende den til Norge?

Hvis du ikke har erfaring med frakt ville jeg latt leverandøren ta seg av hele prosessen. Snakker vi et relativt lite volum er DHL, FedEx, TNT eller tilsvarende det enkleste. Snakker vi paller eller container er det litt mer komplisert, men ikke mer enn at det går helt fint. Normalt vil du gjøre avtale med fraktselskapet om at de leverer til en gitt havn i Norge, og så må du selv ordne transport videre derfra.
 

Richardvs

Medlem
Takk for svar ;)

har du noen eksempel på hva jeg kan forvente å måtte punge ut i frakt?
feks en halv kubikk til oslo?

Hva sier jeg til posten i norge? må jeg vite navnet på båten og eventuelt conteinernr. for at de skal finne pakken min? :p

Richard
 

seher

Medlem
Hvis man sender ting som veier under 100-200 kg lønner det seg og sende med fly.
Eller man har eller skaffer seg et speditør firma som kan hjelpe med frakten da det er en del
kostnader utover selve frakten.

Kostnader fly dersom du sender med dhl/fedex/ups/chinapost/
selve frakten door to door
fortollingsgebyr

fly egen frakt fra flyplass til flyplass med egen speditør
da er det masse kostnader som du må tenke på som fuel sec fee airport fee ++++ masse greier så bruk en av dhl/tnt/schenker eller en av de som fortoller og gjør alt for deg.

Fly frakt koster alt fra 35-190+++++ kr kg til hva du vil ettersom hvem du velger og hvor god avtale du eller de har

kostnader båt
frakt alle kostnader som rederi skal ha dekket baf caf osv
havneavgift alt fra 0-3500
fortollingsgebyr 0-450
dokumentavgift 0-450
frakten fra havna + ting kan bli stoppet i kontroll og du som motakker er ansvarlig
for lager leie til varen er fortollet.

så sett opp et regnestykke først og legg på minst 20% (frakt skader/feil sendinger)
 

Nutz

Med lem
Sender de med "normale/kjente", så får du et sporingsnummer/pakkenumer helt fra starten, på mail i fra sender.
DHL FedEx Posten/EMS har Online-sporing.

Skal du ha opp vareprøver/småvolum anbefaler jeg EMS (Posten) dersom det ikke er bråhast, desidert laveste pris på innførsel. -Da henter du pakka på posten og betaler moms..

Har mer enn en gang fått dobbeltsidig bakoversveis av DHL's gebyrer. -Men de er kjappe da.
Har ikke testet FedEx..
 
Jeg bruker "nesten" alltid en escrow-løsning, det er ingen god grunn til å ikke bruke det, og det er det tryggeste. Mange på Alibaba lar deg bruke dette, om de ikke gjør det ville jeg personlig ikke risikert å miste pengene mine.

Når det kommer til kvalitet er det som det blir sagt over at de ikke ser på kvalitet på samme i Kina som i vesten. Om du ønsker lavest mulig pris går det ofte på bekostning av kvalitet. Derfor bør man også presisere hvilken kvalitet man ønsker.
 

MobyDick

New Member
vær generelt ekstremt forsiktig med alibaba. har aldri blitt lurt av den enkle grunn at jeg aldri ville handlet der personlig. så og si alle er kinesiske leverandører der, med de gode og dårlige tingene det medfører. og hva du enn gjør, ikke bruk western union som mange insiterer på.
 

cec1973

Medlem
Hei,

ser at denne tråden ikke er helt ny, men jeg deler gjerne mine erfaringer.

Da jeg startet opp tok jeg kontatk med flere firmaer fra Alibaba. Noen av de svarte aldri og de som svarte var veldig hyggelige inntil jeg spurte om jeg kunne få et møte med de. Noen forsvant av lasset da og de som ble igjen innrømmet plutselig at de ikke hadde noe fabrikk, men at de jobbet som mellommenn. Jeg droppet alle sammen.

Reiste så til Hong Kong og Taiwan. Etter å ha trålet rundt i Hong Kong tenkte jeg at hele forretningsideen min kom til å strande fordi jeg ikke fant god nok kvalitet. Mye av det jeg så i HK var så dårlig at det var gått i stykker i hyllene!

Reiste så til Taipei og der så jeg at alt jeg var ute etter var importert fra Korea. Kjøpte med meg litt prøver og testet ut kvaliteten.

Reiste så til Seoul og fant alt jeg lette etter. I ettertid har forretningsplanen min endret seg litt så jeg kommer til å importere en del deler/komponenter fra HK/Kina, men da fra en fabrikk som jeg allerede har hatt kontakt med på en messe i Japan. Mannen min skal til HK om noen uker og da skal han ha et møte med fabrikken i HK og plukke med seg noen småting.

Jeg kommer nå til å importere fra den ene fabrikken i Seoul og resten kommer jeg til å ta fra Kina. Mannen skal jobbe i Kina 2 ganger i året, 4 uker om gangen, så da tenker jeg at dette er en gylden anledning til å bli kjent med litt fabrikker. Ikke minst fordi vi da også kan få med oss folk som kan både kinesisk og engelsk....:)

I Seoul var det et problem at veldig få snakket engelsk. Heldigvis hadde jeg med meg en iphone-app som oversatte og på ett av møtene hadde jeg med meg en som oversatte.
 

Richardvs

Medlem
Bestilte nå noen greier til 200dollar fra en på alibaba.

Jeg overførte pengene over nettbank og sende utskrift til selger.

Nå får jeg beskjed om at jeg skrev «Beneficiary name» feil, som jeg forsåvidt gjorde :(

Da sier selger at de ikke ville kunne motta pengene, selvom jeg har skrevet både account nr. (IBAN) og bankens kjennetegn(?)(SWIFT) rett.

Noen med erfaring som har noen tanker rundt dette?
kan det vere mange firma deler samme bankkonto?

Her er siste mail fra selger: (vi har sent mye mail til hverandre)

"Dear Richard,

Thank you for your reply timely.

1.Because the beneficiary name is wrong,we can't get the money even it arrived our account.

2.Pls let your bank send a changed letter for that we can get the money.

3.May be the money will be return to you.

I hope we can cooperate happily.

Best regards"
 
Bestilte nå noen greier til 200dollar fra en på alibaba.

Jeg overførte pengene over nettbank og sende utskrift til selger.

Nå får jeg beskjed om at jeg skrev «Beneficiary name» feil, som jeg forsåvidt gjorde :(

Da sier selger at de ikke ville kunne motta pengene, selvom jeg har skrevet både account nr. (IBAN) og bankens kjennetegn(?)(SWIFT) rett.

Noen med erfaring som har noen tanker rundt dette?
kan det vere mange firma deler samme bankkonto?

Her er siste mail fra selger: (vi har sent mye mail til hverandre)

"Dear Richard,

Thank you for your reply timely.

1.Because the beneficiary name is wrong,we can't get the money even it arrived our account.

2.Pls let your bank send a changed letter for that we can get the money.

3.May be the money will be return to you.

I hope we can cooperate happily.

Best regards"

I Kina er de ekstemt nøye på at alt er skrevet rett , hadde skrevet en bokstav feil i firmanavnet og da ville ikke banken betale ut pengene til de jeg handlet av.

Er mye svindel på Alibaba men nå kan man jo bruke Escrow som de fleste seriøse fabrikkene tilbyr.
 

Alexiuz

Medlem
har kamerat osm har bestilt en del greier og han har vært veldig fornøyd. Mange tilbyr gratis frakt til norge :)
 

Richardvs

Medlem
Kan forsåvidt oppdatere denne tråden.

Sendte 200 nye dollar til selger, og etter to uker(!), fikk jeg mail om at de hadde motatt pengene.

Varene er motatt og alt er i skjønneste orden.

Fikk òg tilbake det meste av de 200 første dollarene et par månder senere, uten at jeg purret.

Ting tar tydligvis tid :)
 
Topp