Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Perl Scripting, bra?

Tony J

Alle skal få
Et spørsmål om perl scripting er bra i 2012, eller om man bør bruke noe annet? Dette for registrering av brukere og håndtering av store datamengder.

Tony
 

typisk

Utvikler
Først, er dette på nett eller lokalt? Hvor mange skal ha tilgang, hvilken informasjon skal vises? Datamengdene er vel DBMS sin jobb og det er uavhengig av programmeringsspråk.

Om du har tenkt å bruke perl ville jeg glatt flyttet over til PHP & MySQL.
 

adeneo

Medlem
Enig med doktoren, Perl er fint til sitt bruk, og jeg kan veldig lite Perl, men ut i fra det lille jeg kan så er det til dels ganske likt andre C baserte språk, og det er enkelt å behandle data eller sette opp en enkel webserver på en port som returnerer noen data eller noe slikt (eneste fornuftige jeg selv har brukt Perl til :rolleyes:).

For registrering av brukere og vanlig brukergenerert data fra en nettside så ville jeg nok brukt PHP, og det skal mye til før du får problemer med datamengden.
Eventuelt ville jeg kanskje sett på nginx eller node.js før jeg begynte å skrive slike ting i Perl, da noe sier meg at du får problemer med for mange sidevisninger og åpne tråder i Apache lenge før du får problemer med datamengden som skal lagres, forutsatt at du lagrer bilder som kun en henvisende link og ikke som blobs i databasen.

Nginx er nok det enkleste etter Apache, og er nå benyttet av mange store sider, og det finnes en del informasjon tilgjengelig om hvordan man setter opp nginx, og det ligger ferdig installasjon i apt nå også.
Man kan også kjøre PHP under nginx, selv om det kanskje ikke er akkurat optimalt, men fortsatt raskere enn Apache.

MySQL kan fint holde millioner av linjer med data, og fortsatt svare raskt, særlig hvis databasen bruker minnet på serveren på en god måte, og du har laget gode rydde-boter som holder orden på databasen fortløpende.

Google har også noen løsninger for store datamengder som er åpen kode og kan brukes fritt, men da snakker vi gjerne "store" datamengder over CDN og skalerte løsninger osv.

Det finnes også databaser som er raskere enn MySQL, og MySQL kan gjøres raskere med diverse tillegg, slik som Memcached, Varnish e.l.

Poenget er at du bør begynne med det som er enklest, og en standard LAMP installasjon holder veldig lenge, selv for forholdsvis store datamengder, og så heller ta problemene når de kommer, hvis de kommer, i stedet for å overoptimalisere for noe som kanskje kan bli et problem, og min erfaring er i hvert fall at det er andre ting som blir problematisk før selve datamengden fra brukere blir et problem, og det første problemet blir sannsynligvis å få de brukerne?
 

sta

Medlem
Poenget er at du bør begynne med det som er enklest, og en standard LAMP installasjon holder veldig lenge, selv for forholdsvis store datamengder, og så heller ta problemene når de kommer, hvis de kommer, i stedet for å overoptimalisere for noe som kanskje kan bli et problem

Støttes fult ut. Ofte har man en tendens til å tro at belastningen blir mye større enn hva som faktisk er tilfellet.

Som en liten tilleggskommentar: Vi har utviklet og drifter et system som tar imot data fra en lang rekke sensorer (ca. 1500 stk.). Dette er data-strenger på ca. 100 tegn hver, som sendes til serveren, der de splittes opp, en rekke verdier beregnes og alt lagres i en MySQL-database. Systemet mottar ca. 90.000 slike datastrenger i timen, hvilket tilsvarer noe slikt som 2.1 millioner meldinger pr. døgn. Systemet er skrevet i PHP og kjører på en helt ordinær LAMP-server og pr. idag er det ingen indikasjon på at vi er i nærheten av å få kapasitetsproblemer server-side.
 

Tony J

Alle skal få
Bruker stort sett PHP over hele siden, men for fancye opplastingsbarer og fremdrift tenkte jeg på perl. Artig å lese dere hjerner i aksjon, har Pong tatt ferie? :) God Påske folkens
 
Topp