Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring, system?

Bokfører du/regnskapsføreren din på papir eller elektronisk?

  • Papir i perm

    Stemmer: 7 53,8%
  • Elektronisk

    Stemmer: 6 46,2%

  • Totalt antall stemmer
    13

Richardvs

Medlem
Hvordan bokfører de fleste her på forumet bilag? papir eller elektronisk?
om elektronisk; har dere et system/program som automatisk lagrer og backuper bilagene?
eller bare fører man hver jpeg/pdf over i en mappe på harddisken?

Richard
 

hansson

Langveisfarende
Er dette et lurespørsmål? Det er vel ingen regnskapsførere (eller andre som sitter og bokfører) som sitter med sånne digre bøker de hadde til regnskapsføring i gamledager? Dette gjelder jo uavhengig av om bilagene er på papir eller ikke.

Papirene kan enten stå i en perm og/eller ligge på en harddisk, men så bruker de fleste som fører regnskap programvare av en eller annen type til å bokføre bilagene med. Programvare kommer ikke så ofte i papirform lenger.
 

Richardvs

Medlem
Nei var ikke ment som et lurespørsmål ;)

Tenkte ikke på selve regnskapsføringen på papir, men hvordan man lagrer bilagene.


Bokfører nå i en perm, men er jo kjedelig å måtte printe ut alle kontoutskrifter og bilag jeg mottar på mail.

Hørest òg tungt ut å scanne inn hvert bilag manuelt, legge på et bilagsstempel i photoshop, for deretter å legge det i en elektronisk mappe.
Så må man vel og i tillegg tenke på backup løsninger.

Finnes det alternativer?

men så bruker de fleste som fører regnskap programvare av en eller annen type til å bokføre bilagene med.

Hva heter denne programvaren?
 

hansson

Langveisfarende
Du blander begrepene. Bokføring betyr regnskapsføring. Å putte papirer i en perm er ikke bokføring, det heter oppbevaring. Selv legger jeg alt i Dropbox, som er en enkel backupløsning. Har da alt lokalt, men også tilgjengelig i synkronisert kopi på nettet. I tillegg bruker jeg Carbonite til å backe opp alt jeg har på maskina. Du trenger ikke å photoshoppe for å gi en pdf et bilagsnummer, hva med å bare kalle filen "123 - Telenor Mobil"? Du trenger ikke å scanne heller, ta et godt bilde av kvitteringene så er det gjort på et blunk.

Når det gjelder regnskapsprogrammer er det en haug med løsninger tilgjengelig, bruk Google så finner du det du trenger. Visma, e-conomic, Tripletex og 24sevenoffice er de nettbaserte.
 

sta

Medlem
Hørest òg tungt ut å scanne inn hvert bilag manuelt, legge på et bilagsstempel i photoshop, for deretter å legge det i en elektronisk mappe.

Vi bruker Xledger, som er et webbasert regnskapssystem. Har faktisk ikke tenkt så mye over dette tidligere, men alle bilag som vi får elektronisk må vi skrive ut, sette på en strekkode for så å scanne det og laste det opp i regnskapssystemet. Men med litt rutine er dette kjapt gjort. Jeg samler opp alt av bilag og hiver alt i scanneren en gang i uken. Tipper vel at jeg bruker noe slikt som 10 min. i uken på dette.

Jeg lagrer fremdeles alt av bilag på papir i permer, selvom jeg strengt tatt ikke trenger å gjøre dette. Blir vel mye av gammel vane tenker jeg.
 

Smbinfo

Medlem
Jeg kan ikke svare for andre programmer, men Uni økonomi og 24sevenoffice lagrer alt i en og samme backupen (altså sammen med regnskapstallene). Så lenge du vet at det er tatt backup er det bare å kaste papirene(evt filer du måtte ha lagret på pc).

24sevenoffice la tidligere opp til stempling av bilag, vet ikke hva de gjør nå. Uni økonomi har ingen stempling (Dvs ingen nr før evt scanning). Dette er jo veldig naturlig da mye kommer på PDF disse tider:)

PS, Mange gamle grå regnskapsførere/revisorer er ikke klar over at bilag kan oppbevares kun elektronisk. Du kan derfor få blandede info rundt det.
 

hansson

Langveisfarende
Apropos 24SevenOffice så kreves det fremdeles et løpende "stempelnummer" på bilagene der. Men det kan gjøres digitalt hvis man ikke vil skrive ut og stemple. Xledger krever til og med et klistremerke, som man må kjøpe på forhånd, på hvert bilag.
 

Britta

stoffdronning
Regnskapet mitt føres nå i Duett - ett regnskapssystem egentlig til landbruk, men regnskapsførerne min har maaaange bonder som kunder. Og meg *lol*.
Jeg kunne oppbevare elektronisk, men sü lenge jeg klarer med med 1 perm hver år har jeg alt stående i kjelleren. :)
 
Topp