Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problemer med pc som fryser (nei, det er ikke for kaldt her)

zapotek

Medlem
Åjoda, problem solved hvis Dag kjøper disse to billigpcene i tillegg til rånepcen sin. Så kan han leke med superpcen og jobbe på billigpcene.
 

zapotek

Medlem
Men tanke på alle de andre problemene du har hatt med pcen, så tror jeg du kan ha problemer med kjølinga inne i kabinettet.
 

HPF

Medlem
Har forøvrig ingen tro på at dette har noe med strømforsyningen å gjøre.
Strømforsyning er en viktig komponent så det kan være den. Seasonic er et godt (nesten bankers) valg. Kjøper du den som gir mest Watt/krone så inviterer du til problemer.
Mitt tips er hovedkortet.
Det kan det også være :) Det kan i det hele tatt være mye, også en kombinasjon av flere ting.
Forsøkt å justere med forskjellige SATA-koblinger mellom hovedkort og harddisker? Siden den funker hos Komplett, bør du jo virkelig vurdere hva slags ekstrautstyr du kobler på (USB-tastatur, kamera etc.) som ikke var hos Komplett da de stresstesta maskinen. Noe må det jo være som gjør forskjellen.
Verkstedenes innstilling er ofte å avklare om det er hardwaren de har solgt som er skyld i problemene så de fyrer opp PCen med et minimum av program/drivere og tester. Kommer PCen seg helskinnet gjennom testene så er reklamasjonsansvaret avklart og PCen sendes tilbake. Jeg klandrer dem ikke for den holdningen, det å finne årsaken(e) til problem i en PC med mye hardware og periferienheter tilkoblet pluss mye software er ganske tidkrevende.

Vanskelig å gi noen forslag når hardwaren ikke er beskrevet, men jeg ville først sjekket at alle komponenter (også ledninger) sitter skikkelig festet på hovedkortet + fjernet alle RAM moduler bortsett fra en (bør dog ha minst 1 GB) og prøvd med det.

Siden begynelsen på 80 tallet har jeg sikkert skrudd samme 30 PCer til meg selv og andre og har egentlig hatt veldig lite problemer med hardwaren. Softwaren derimot har til tider vært årsak til mange problemer som har vært vanskelig å finne ut av, men med Windows 2000->XP->Vista->Win 7 har det bare blitt bedre og bedre og Win 7 synes jeg har blitt riktig bra.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Men tanke på alle de andre problemene du har hatt med pcen, så tror jeg du kan ha problemer med kjølinga inne i kabinettet.

Da jeg kjøpte pc`en, byttet jeg ut alle viftene med noen som er mye bedre (og myye dyrere). Den har nå totalt 3 store vifter + vannkjøling på cpu og den ligger godt under faregrensene når jeg kjører SpeedFan. Den er også helt fri for støv (tror Komplett gikk amok med en kompressor inni her) og den står et stykke ut fra vegg for at varmen skal ledes vekk fra maskinen.

Så akkurat temperaturen har jeg ikke så tro på at har mye med dette å gjøre. ;)
 

Speca

Medlem
Hva tror dere?

Vanskelig å si uten å vite nøyaktig hva som er inni maskinen. Altså type SSD, hovedkort, minne og skjermkort. At Komplett dessverre ikke er så flinke på å teste maskiner som er inne til service/reperasjon, er ingen nyhet.

Selv hadde jeg dette problemet i fjor høst, og da var det driverne til skjermkortet som var problemet. Jeg trodde det var langt dypere problemer, så jeg byttet ut hovedkort, cpu, minne og systemdisk. Overraskelsen min var stor når jeg opplevde samme problem på ny maskin, og først da innså jeg at det var driverne til skjermkortet som var problemet. For all del, var kjekt med en oppgradering, men jeg hadde ikke hatt behov for det. Så sjekk hvilke drivere du bruker til skjermkortet er det første jeg ville ha forsøkt, og forhør deg om komplett har brukt noen andre.

Men vet vi også at minne kan forårsake dette, det burde dog komplett ha avslørt. Ett tredje element kan være SSD. Hvilken SSD (og hvilken versjon av firmware) har du, og hva er hovedkortet?

Jeg betviler på det sterkeste at dette har noe med strømforsyningen å gjøre.

Dag Frogner skrev:
TorsteinO og peterandrej: Ja, jeg har store planer om å gå over til Mac for å slippe sånt. Har sitti på gjerdet en stund, men begynner å virkelig å bli lei pc nå. Jeg trenger noe som fungerer, hele tiden. Blir helt handicappet av å jobbe på en 15,4" laptop-skjerm hvopå maskinen er 4år gammel, når man er vant til 24" og en rask maskin...

Hvorfor pokker kobler du ikke den bærbare til skjermen, med eksternt tastatur og mus? Forøvrig så er ikke Mac skånet for trøbbel de heller. Det har vært tildels store problemer med Samsung 830 SSD'en som sitter i MBP.

Den store forskjellen på pc og mac, er brukervennligheten og at man ikke trenger ett enormt register i OS'et, som gjør maskinen treg når den eldes. Jeg skal ha en Mac i løpet av sommeren, men det er rent grunnet ett par designprogrammer som man ikke får til pc.

peterandrej skrev:
For skruguruene er jo en Mac Pro LANGT enklere å jobbe med enn en PC faktisk. LANGT enklere

Her vet du virkelig ikke hva du snakker om. For oss som liker å skru på maskinen, så kjøper man ikke en HP på Elkjøp. Jeg bruker 5 sekunder på å ta ut og sett inn ny harddisk. Hovedkortplaten kan tas ut, uten bruk av verktøy. Kabelgjennomføringer er gjennomtenkt(noe som er svært viktig for at de termiske egenskapene skal opprettholde seg). Eneste jeg trenger ett skrujern til, er å ta ut hovedkortet. Alt annet er det tommelskruer eller oppheng basert på foringer.

Det er også jævla kjedelig at hvis noe ryker på mac, og man må kjøpe gjennom offisielle kanaler, så koster det skjorta og litt til. Apple er jo til og med verre enn Dell. På maskinen til en venninne, så røyk hovedkortet (for andre gang). Den maskinen kostet 38.000 når den var ny, og 2 stk hovedkort kom på tilsammen 15.000 spenn. Hun bruker pc i dag, selvom hun synes mac er bedre å jobbe på. Hun har derimot ikke råd til å reparere de...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dette er i maskinen:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed
ASUS M4N75TD, Socket-AM3 ATX, nForce750a, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, GbLAN
Chieftec Super Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin
Cooler Master CM 690 II Advanced Sort
Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin
Crucial m4 SSD 2.5" 128GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/175MB/s read/write
D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter, PCIe, 802.11n (draft 2.0)
Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"Goes like Hell - GLH", GDDR5,
Samsung DVD±RW burner, SH-S223C 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk
Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache

Hvorfor pokker kobler du ikke den bærbare til skjermen, med eksternt tastatur og mus?

Det kan jeg jo gjøre, men fortsatt er min 4 år gamle laptop betydelig tregere enn hovedpcen, noe som gjør effektiv bildebehandling nærmest umulig.

Det er også jævla kjedelig at hvis noe ryker på mac, og man må kjøpe gjennom offisielle kanaler, så koster det skjorta og litt til. Apple er jo til og med verre enn Dell. På maskinen til en venninne, så røyk hovedkortet (for andre gang). Den maskinen kostet 38.000 når den var ny, og 2 stk hovedkort kom på tilsammen 15.000 spenn. Hun bruker pc i dag, selvom hun synes mac er bedre å jobbe på. Hun har derimot ikke råd til å reparere de...

Man har vel garanti også på Mac?
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Da vil jeg tro at problemet er løst.

Jeg bruker jo laptopen til daglig nå som den stasjonære er ute til lunch og denne fungerer veldig bra. Satt SSD-disken i maskinen, formaterte, men etter 45 min i Windows, låste den seg. Denne gangen fikk jeg opp en bluescreen i ett millisekund før den låste seg og restartet.

Så dermed blir det nok bytte av SSD for 3. gang og denne gangen blir det ihvertfall ikke Crucial som jeg har hatt tre stk av...
 
Sist redigert:

Speca

Medlem
Så dermed blir det nok bytte av SSD for 3. gang og denne gangen blir det ihvertfall ikke Crucial som jeg har hatt tre stk av...

Dette er etter all sannsynlighet en firmwarefeil. Oppgrader til siste firmware, og du vil sannsynligvis kunne friskmelde disken. Her er firmware for m4

Crucial.com Product Downloads - Firmware Updates (Velg m4 i menyen.)

Hvis det mot formodning ikke skulle hjelpe deg, så bør enten Intel 520 eller Samsung 830 være ditt klare valg. Samsung SSD'ene er sammen med Intel, kjent for å være meget gode.
 
Topp