Kjapp og trygg hosting for Wordpress

World Trade Register - svindel

Burde være unødvendig - men tar meg tid likevel.

Dumpet akkurat et skjema for "gratis" oppdatering fra World Trade Register inn i mailboksen. Dette er selvsagt et kamuflert bestillingsskjema for en verdiløs "tjeneste" som koster 2985 EURO.

Så svar ikke på dette, folkens.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er artig hvordan alle skal kritisere legitime kataloger/registre - og det helt uten å ha noe å fare med ;-)

Hva var kamuflert med skjemaet? Lå det et kamoteppe over, eller hadde de kamuflert det på annen måte?

På hvilken måte er det verdiløst, og hva baserer du dette på? Hva sammenligner du med?

Jeg stiller spørsmålene da det for meg er ubrukelig at slike påstander blir slengt ut uten noe mer substans, på samme måte som det ville vært om du sa "WTR er skikkelig bra, registrer deg i dag".
 
Vi skrev en oppdatert advarsel imot World Trade Register i februar: Nyheter: Oppdatert advarsel imot World Trade Register! - Trygg Handel

Msites: Å beskrive disse utsendelsene som noe annet enn forsøk å lure bedrifter på penger for en verdiløs tjeneste går ikke. Skjemaet og vedlagt informasjon er utformet slik at du skal tro at det er gratis å stå der = villedende markedsføring og brudd mot norsk markedsføringslov § 26.

Hva er det som får deg å skrive at katalogen er legitim?

Vår oppfatting er en helt annen, katalogen eksisterer KUN for å svindle bedrifter runt om i Europa, og har kobling til MANGE andre lignende Europiske kataloger som hvert år med jevne mellomrom sender ut lignende "tilbud" om oppføring.

Mvh
Per Fredrik J. Svedlund
Adm. Direktør
Trygg Handel AS
 
Sist redigert:
Det er artig hvordan alle skal kritisere legitime kataloger/registre - og det helt uten å ha noe å fare med ;-)

Hva var kamuflert med skjemaet? Lå det et kamoteppe over, eller hadde de kamuflert det på annen måte?
Det er svindel fordi skjemaet du får tilsendt gir ved en kjapp gjennomlesning inntrykk av at tjenesten er "gratis". At det faktisk vil koste 2985 euro dersom du er dum nok til å returnere skjemaet er kamuflert med knotete formuleringer og liten skrift i en fotnote. Dessuten: Ærlige tjenesteytere som har et legitimt produkt å selge trenger ikke kamuflere sitt tilbud om oppføring som en gratis oppdatering av et pågående abonnemenet. Der er opplagt lureri når WTR tilsynelatende beskriver dette som "oppdatering" i et brev rettet til mitt firma - som aldri har hatt noe kundeforhold til WTR.

Nå er mitt firma så lite (det er bare meg) at jeg har full oversikt. Men det er jo rimelig opplagt at WTR spekulerer i at dette skjemaet lander på pulten til en eller annen sløv medarbeider som bare ser ordet "gratis" og signerer på vegne av firmaet i den tro at han bare viderefører en allerede eksisterende avtale om gratis oppføring av firmaet i en relevant bransjekatalog.

På hvilken måte er det verdiløst, og hva baserer du dette på?
Jeg mener tjenesten er verdiløs fordi det produktet du får for 2985 euro er oppføring i en database som ikke ser ut til å ha noen som helst markedsmessig funksjon.

Hadde dette produktet vært mulig å selge på ærlig vis for 2985 Euro hadde de neppe forsøkt å kamuflere det på en slik måte som jeg beskriver i forrige avsnitt.
 

Tony J

Alle skal få
Jeg må ta Msites Ltd i forsvar her på en ting her, faktisk ;)

Mulig jeg tar feil, men jeg ser for meg at han har en generell oppfatning om at når folk skal si noe er bra/dårlig så burde det følge med en begrunnelse for det eller vises til informasjon rundt temaet som taes opp.

Uavhengig om dette er et nytt eller gammelt tema om svindel, så kan det for nye lesere nyttig å vite HVORFOR en ting er dårlig/bra.

Men det er bra Gisle Hannemyr ga en begrunnelse i ettertid, slik at alt ble i skjønneste orden:)

For ordens skyld burde kanskje Msites Ltd på sin side begrunne hvorfor han skrev at katalogen er legitim, men det er menneskelig å gjøre feil?

Tony
 

picxx

Well-Known Member
Uavhengig om dette er et nytt eller gammelt tema om svindel, så kan det for nye lesere nyttig å vite HVORFOR en ting er dårlig/bra.

Når det gjelder kataloger er det vel i 99,99% av tilfellene akkurat den samme begrunnelsen og en må gå utifra at medlemmer her er såpass opplyste innen det som rører seg i internettbusiness at noen videre forklaring ikke behøves. Det hadde egentlig greid seg lenge med en tråd som omhandler (betalende) kataloger som faktisk er verdt pengene. Jeg tror tipsene hadde blitt ekstremt få.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hørt om erfaring?

Ufattelig at msites alltid klager på at andre advarer mot svindel, også i tilfeller hvor svindel er dokumentert.

Erfaring er vel intet godt argument i en konkret sak når man sier et produkt er dårlig!?!

Nå er vel hele poenget at det alt for ofte ropes svindel uten at det faktisk er noe juridisk svindel...

Jeg må ta Msites Ltd i forsvar her på en ting her, faktisk

Mulig jeg tar feil, men jeg ser for meg at han har en generell oppfatning om at når folk skal si noe er bra/dårlig så burde det følge med en begrunnelse for det eller vises til informasjon rundt temaet som taes opp.

Det er godt det er noen som både leser og forstår det jeg skriver. :) Du har så rett, så rett.

Videre har jeg ikke påstått at denne ene katalogen er legitim. Det var en mer generell betraktning.

Det er svindel fordi skjemaet du får tilsendt gir ved en kjapp gjennomlesning inntrykk av at tjenesten er "gratis". At det faktisk vil koste 2985 euro dersom du er dum nok til å returnere skjemaet er kamuflert med knotete formuleringer og liten skrift i en fotnote. Dessuten: Ærlige tjenesteytere som har et legitimt produkt å selge trenger ikke kamuflere sitt tilbud om oppføring som en gratis oppdatering av et pågående abonnemenet. Der er opplagt lureri når WTR tilsynelatende beskriver dette som "oppdatering" i et brev rettet til mitt firma - som aldri har hatt noe kundeforhold til WTR.

Det er jo ikke svindel slik du beskriver det!?! All nødvendig informasjon er med, og det er vel fremdeles begge parters plikt til å lese forretningsdokumenter man skriver under på.

Salgsteknikken med "oppdatering" er brukt av samtlige kataloger, også Gule Sider, siden tidenes morgen. Om det er en fair og riktig måte å selger på kan man sikkert ta en diskusjon på, men det er ikke noe nytt og noe som særskilt kjennetegner de såkalte useriøse aktørene.

Som du skriver har du en subjektiv oppfatning om at denne registreringen ikke er verdt summen de skal ha, og det skal du selvfølgelig ha lov til å ha. Men, det gjør jo fremdeles dette ikke til noe svindel.

Poenget mitt er at vi må slutte å sverte enkelte bransjer fordi vi har noen subjektive oppfatninger verdien av tjenestene/produktene - og da alt for lett roper svindel.

Jeg er ikke uenig i at det langt fra verdt pengene, men det gjør ikke at jeg roper svindel av den grunn. Jeg lar heller vær å registrere meg og går videre i forretningshverdagen.
 
Jeg er ikke uenig i at det langt fra verdt pengene, men det gjør ikke at jeg roper svindel av den grunn. Jeg lar heller vær å registrere meg og går videre i forretningshverdagen.
Som "Trygg handel" allerede har påpekt er henvendelsen utformet på en måte som er i strid med Markedsføringsloven § 26, noe som utvilsomt gjør at man med god samvittighet kan kalle det for svindel, også med jussen i ryggen.

Påstanden om at seriøse aktører, som Gule Sider, har den samme praksisen, stusser jeg over. Mitt AS er mer enn 10 år gammelt, og har aldri betalt for oppføring i Gule Sider (eller noen annen katalog). Firmaet har heller aldri mottatt noen henvendelse fra "Gule Sider", verken om oppdatering eller noe annet. De eneste som sender meg slikt, er notoriske svindlere, som WTR.

For meg virker det som ditt engasjement på katalogsvindelområdet går lenger enn at du bare lar være å registrere deg for så å gå videre. Du bruker blant annet krefter på å kritisere de som varsler om slik svindel, og du nekter også å ta inn over deg at det omtalte firmaet (WTR) har en merkedsføringspraksis som er lovstridig i henhold til § 26 i markedsføringsloven.

Jeg sverter forøvrig ingen bransje. Jeg varsler om at et bestemt firma (WTR), driver med svindel.

Jeg mener forøvrig at WTR ikke er i katalogbransjen, de er i katalogsvindelbransjen. Den eneste som sverter katalogbransjen her, er vel deg, ved å påstå at denne typen aktører er representative og legitime representanter for denne bransjen.
 
Sist redigert:
Uavhengig om dette er et nytt eller gammelt tema om svindel, så kan det for nye lesere nyttig å vite HVORFOR en ting er dårlig/bra.

Men det er bra Gisle Hannemyr ga en begrunnelse i ettertid, slik at alt ble i skjønneste orden:)
Begrunnelsen står allerede i det første innlegget mitt. Dvs. det står at tilbudet tilsynelatende framstår som "gratis", mens det i realiteten vil koste deg 2985 euro dersom du svarer.

Bare svindlere bruker ord som "gratis" eller "free" om et produkt som er langt fra gratis.

Denne svindelteknikken er imidlertid så mye brukt av katalogsvindlere at jeg trodde at en lengre utdyping, hvilken paragraf i markedsføringsloven dette er i strid med, etc., skulle være unødvendig.
 

Tony J

Alle skal få
Bare svindlere bruker ord som "gratis" eller "free" om et produkt som er langt fra gratis.

http : // www. gratis nettsted. com << Hvorfor mener du disse er svindlere Gisle?

De står "gratis nettsted" på førstesiden. Men når jeg trykker "registrer meg" , så kommer det opp at jeg må ha master eller visacard for webhotell og domene.

Jeg som ikke vet noen ting om webutvikling kunne aldri forstå at jeg måtte ha dette? Det stod jo at dette var gratis på forsiden?

Og det finnes mange slike tjenester som er gratis men med en hake. Men å bastant kalle det for svindlertjenester blir vel å litt i?

Tony
 
Topp