Kjapp og trygg hosting for Wordpress

eFaktura-krav fra staten og kommuner

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det har blitt sagt en del om efaktura-krav fra staten etter 1. juli.
F.eks. her:
Fra sommeren 2012 tar Staten kun imot e-faktura
samt at noen kommuner gir blaffen i hva noen blue-collar buråkrater finner på (hurra for de kommunene).

Betyr dette noe for noen av dere?

For min del ser det ut at jeg må bruke tid på å finne ut hvordan, bruke penger på en avtale, og bruke mer tid på å implementere. Ugh.
Derfor maser jeg litt her, i tilfelle noen allerede har brukt tid og funnet ut av noe ;-)
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Synes at det er litt artig at en kunde kan styre hvordan leverandøreren skal fakturere! I utgangspunktet vil dette være konkurransevridende hvis alle som ikke kan levere e-faktura ikke får muligheten til å levere!

Det er da ikke uvanlig at det stilles krav til hva kunder skal levere?

Tilkjøring, følg standard X, ikke barnearbeide, ikke miljøgifter, API skal være åpent etc. etc.
At man ønsker å spesifisere standard for fakturering ser jeg ikke noe galt i, forutsatt at standarden er åpen slik at den kan implementeres i de forskjellige regnskapsystem.

Såvidt jeg forstod av linken over, så finnes det løsning for de som ikke har standarden i sitt regnskapsystem.
 

hansson

Langveisfarende
Ser ut som alle økonomi- og fakturasystemene vil tilby EHF-fakturaer, så dette bør vel gå smertefritt for de fleste? Har du eget fakturasystem, Pong, er det derfor du må implementere noe selv?

Kan ellers love at prisen blir særdeles hyggelig hos Conta Faktura. Det skal ikke koste noe ekstra å sende som EHF i forhold til å sende på e-post. Gratis, med andre ord. Vi venter bare på at Difi skal få fornyet sin egen avtale med den europeiske instansen som er ansvarlig for dette fakturaformatet, slik at vi kan få sluttført og testet. Litt spesielt for oss som skal integrere dette formatet at Difi har klart å glemme å fornye avtalen sin, akkurat før deadline...
 

Miniforetak

Medlem
Interessant, Atle! Det har sett ut til at statlige virksomheter ville kjøre kostnadene over på leverandørene, og spare store summer selv. Godt å se at dere tar tak i dette.

Regner med at dette går seg til...
 

hansson

Langveisfarende
Planen fra EU er nok at denne typen efaktura skal kunne gå begge veier, slik at også bedrifter skal kunne spare penger ved å fakturere privatpersoner og andre bedrifter i framtida. Det blir altså ikke bare kommune/stat som skal kunne profitere på løsningen. Men siden Norge er inne som prøvekanin/pionerland på dette opplegget, kan det ta noen år før det eventuelt tar av internasjonalt, og eventuelt erstatter bankenes eFaktura her til lands.

Foreløpig bærer opplegget preg av å være lite gjennomtenkt, elendig dokumentert, med et voldsomt omfattende spec for informasjon som skal/må/bør være med i hver faktura, samt at det legges opp til at hver lille bedrift i hele EU skal kunne drive sitt eget trafikknutepunkt (aksesspunkt). Det naturlige for denne løsningen, som er kvalitetssikret fra sentralt hold (PEPPOL i EU), ville kanskje være at aksesspunktet også var drevet fra sentralt hold. Arkitekturen på det hele virker utarbeidet av folk som ikke vet hva de driver med.
 

terjetyl

New Member
Planen fra EU er nok at denne typen efaktura skal kunne gå begge veier, slik at også bedrifter skal kunne spare penger ved å fakturere privatpersoner og andre bedrifter i framtida. Det blir altså ikke bare kommune/stat som skal kunne profitere på løsningen. Men siden Norge er inne som prøvekanin/pionerland på dette opplegget, kan det ta noen år før det eventuelt tar av internasjonalt, og eventuelt erstatter bankenes eFaktura her til lands.

Foreløpig bærer opplegget preg av å være lite gjennomtenkt, elendig dokumentert, med et voldsomt omfattende spec for informasjon som skal/må/bør være med i hver faktura, samt at det legges opp til at hver lille bedrift i hele EU skal kunne drive sitt eget trafikknutepunkt (aksesspunkt). Det naturlige for denne løsningen, som er kvalitetssikret fra sentralt hold (PEPPOL i EU), ville kanskje være at aksesspunktet også var drevet fra sentralt hold. Arkitekturen på det hele virker utarbeidet av folk som ikke vet hva de driver med.

Mente jeg hørte snakk om at Altinn skulle drive et aksesspunkt. Noen som kjenner til dette.
Som driver av et lite faktura nettsted synes jeg det blir vanskelig å tilby ehf til kunder hvis jeg må betale rundt 10000 i året for å få tilgang til et aksesspunkt.
 

hansson

Langveisfarende
Har ikke hørt noe om dette Terje, og ser dem heller ikke på lista over aksesspunkt som finnes per i dag. Det stemmer at det koster ca. 10k årlig å kjøpe tjenesten, men du kan også sette opp aksesspunktet selv, gratis. Du trenger en Java/Tomcat-server og kjører scriptet Oxalis som er fritt tilgjengelig på Github. Du må ha kontakt med Difi.no for å få sertifikat/passord som gjør deg til et godkjent aksesspunkt.
 
Topp