Kjapp og trygg hosting for Wordpress

noen spm om Wordpress/fantastico

MobyDick

New Member
har et par spørsmål relatert til Asiatips.no | Din guide til Asia

1) er det noen måte å oversette themet på til norsk?

2) noen som vet hvordan jeg kan legge inn sånn "følg meg på blogglisten" ved siden av FB-follow knappen? har koden, men vet ikke hvor i html-en jeg skal putte den inn.

3) hvordan kan jeg legge inn bannere fra tradedoubler? hvis dere ser på siden er det masse plass på høyre og venstre side. skulle gjerne ha lagt inn noen bannere der... er det mulig å få til?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
1: Mulig er det alltid, men det ser ikke ut som det er tilrettelagt for det i det themet, og da er det endel mer jobb, du må rett og slett gå gjennom alle filer og oversette alt. Pass på å ha backup, det er kjapt å gjøre noe feil når det må gjøres på den måten.

2: Mulig det holder å legge den under linje 76 i header.php, altså inni den <div>'en der. Hvis det ikke blir riktig blir det i functions.php, men der rekker jeg ikke å titte nærmere nå.

3: Prøv med widgets (text/html), det bør ihvertfall funke for venstresiden, høyresiden krever litt mer enn det jeg rekker nå

PS: Regner med at du har misforstått litt, for ingen av de spørsmålene her har noe som helst med fantastico å gjøre, og fantastico har heller ingenting med wordpress å gjøre ;)
 

pmb

Webutvikler
Når det kommer til oversetting vil jeg anbefale deg å bruke en editor som har avansert søkefunksjon (f.eks Adobe Dreamweaver) slik at du kan søke etter ordet/ordene som skal oversettes i hele theme-folderen, så finner den filene hvor de aktuelle ordene ligger ettersom de ofte er spredt utover :)
 

Nutz

Med lem
Har ikke testet Cpanel/Fantastico på en stund, ikke umulig at det kan virke som at Fantastico er adminpanelet for WP for en som er fersk..
Oppdateringer av WP var også der før i tiden mener jeg..

-Vi alle her vært nye brukere en gang, det at noen har et forsprang er bare naturlig. :)
Stå på Moby!
 

MobyDick

New Member
hehe, nei webdesignskillsene er ikke de aller beste :p satser mer på bra innhold og et enkelt og greit design :)

fantastico er sykt nice for en nybegynner iallefall..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kort/kjapt forsøk på forklaring:

1: cpanel er et (finnes mange, men dette er vel kanskje det mest brukte) web-basert kontrollpanel for en webserver (altså en webhotellkonto), der du f.ex. kan legge til/endre ekstra domener, subdomener, mailadresser, databaser osv. Det går å gjøre alt dette uten et slikt kontrollpanel også, men da via tekstbaserte kommandoer, altså mye mer knotete for oss som ikke er ramtasser i linux :)

2: Fantastico er et tillegg til cpanel, som gjør det veldig enkelt å installere mange populære webløsninger/scripts, blant annet joomla, wordpress, phpbb og mange fler, alle (kan vel ikke garantere den der 100%, men det kan ikke være så langt unna ihvertfall) disse er utviklet av helt andre enn de som lager Fantastico. Det går også å gjøre oppdateringer av WP (altså programvaren, ikke innholdet på sidene) fra fantastico, men det er mye enklere og kjappere å gjøre det rett fra wp-admin :)

3: WordPress' kontrollpanel kalles gjerne "dashboard" på engelsk, "kontrollpanelet" på norsk, "wp-admin", "adminområdet" og sikkert tusen andre ting :)

Hjalp det litt ihvertfall? :)
 

MobyDick

New Member
Jepp det gjorde det :) skal sjekke om jeg får puttet inn de bannerne fra Finnair nå... synes den html-teksten i wordpress var litt rotete og uoversiktelig egentlig.. prøvde å gjøre endringer, men funket ikke så bra.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvor mener du nå? I theme-filene? Ja, den er vrien å forstå seg på hvis du ikke kan det, men generelt er wordpress ganske ryddig koda, selv om det naturligvis ikke gjelder alle themes :)

Ikke er det bare html heller, det er php og html (og ofte litt js også), som jo gjør terskelen enda noen hakk høyere, men det er php'en som gjør at wordpress er enkelt å bruke, og som gjør at vi kan logge oss inn og oppdatere så enkelt osv
 

MobyDick

New Member
synes på en måte det er for mye "tekst" i koden som ikke er ren kode. som roter det litt mer til. installerte et par forskjellig reklame-plugins, men de virket ikke helt optimalt.. de klarte ikke å benytte plassen på sidene, utenfor selve framesene, men satte bannerne inn ved siden av selve innholdet. veldig unødvendig å bruke den plassen når nettsiden i seg selv ikke utnytter hele skjermens bredde... har jo php og html-koden direkte fra tradedobler, men deres faq består nesten bare av "putt koden inn i scriptet eller snakk med han som gjør det for deg". har puttet den mellom body og /body men det dukker ikke opp gitt.

på toppen av det hele kom jeg nær den restore to default theme-knappen, så alle fargene jeg møysommelig hadde satt sammen ble borte :eek:
 
Topp