Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor mange bøker rommes i 1TB?

Spørsmålet er enkelt nok. Jeg skaffet en ekstern harddisk på 1TB. Hvor mange bøker (la oss si tykke bøker med 1000 sider tekst) vil det være plass til på en slik harddisk?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja, kommer jo litt an på filformat osv, men jeg har en epub-fil liggende med de fire første game of thrones-bøkene, de er vel i snitt på litt over 1000 sider (altså papirutgavene), og den fila er totalt på ca 12mb.

Det vil si at hver av disse bøkene tar ca 3mb, altså får du plass til ca 333.000 slike bøker på den disken.

Hva tilsvarer dette? Vel, Deichmanske Hovedbibliotek har ca 1,5 millioner bøker inne... det vil si at 5 TB kunne ha lagra alle bøkene deres og litt til.
 

adeneo

Medlem
Hvor mange biler er det plass til på en parkeringsplass?

Dette er nesten umulig å svare på, men det kommer vel an på filtype, bilder og annet integrert i bøkene, og mange, mange andre ting, men dersom bøkene består av bare tegn, altså rene tekstfiler, så er ett tegn en byte, og en terrabyte er 1 trillion bytes, og dersom bøkene består av A4 sider med en vanlig font slik som Arial eller Times, med en fontstørrelse på rundt 12 og linjehøyde på omtrent det samme, uten spesielle tegn eller uthevet skrift, så går det rundt 3500 tegn per side, ganget med 1000 sider er dette 3.500.000 tegn per bok, og 1.000.000.000.000.000.000 / 3.500.000 skulle bli 285.714.285.714 bøker :eek: uten at det er tatt høyde for særlig marger eller mellomrom, kapitler avsluttet midtveis på sider osv.

På den andre siden har jeg brukermanualer på rundt 1000 sider i .pdf format som er over en gigabyte store per stk, og da vil det kun være plass til rundt 1000 slike bøker/manualer, så svaret er vel ett sted mellom tusen og to til tre hundre milliarder en plass.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er da litt vel mange nuller i det regnestykket ditt, adeneo...? 18 nuller? Det er en exabyte det, hundre tusen TB.

Terabyte - Wikipedia, the free encyclopedia

In standard SI usage, 1 terabyte (TB) equals 1.000.000.000.000bytes

Dermed kan vi flytte komma seks plasser i regnestykket ditt, og 285.714.285.714 blir til 285.714, noe lavere enn det jeg kom fram til med mine eksempler, men det matcher jo godt ut fra at du har gått ut fra 3,5mb pr bok, mens mine var ca 3mb pr bok. På den annen side er jo ren tekst i A4 et relativt uvanlig format for en bok.
 
Sist redigert:

Nutz

Med lem
..så har "vi" komprimeringsteknologi som ødelegger "fakta" om at ett tegn er en en byte.
Tekstfiler er noe av det "enkleste" å komprimere og vil ødelegge regnestykkene til "gutta" over.
-Deretter kommer all ubrukt plass på harddisken. (f.eks plassen mellom filene som naturlig nok kommer med blokkstørrelsen)
 

adeneo

Medlem
Det er da litt vel mange nuller i det regnestykket ditt, adeneo...? 18 nuller? Det er en exabyte det, hundre tusen TB.

Hallo! Det har du rett i.

Jeg leser en trillion bytes på nettet, og skriver en trillion slik det skrives i Norge (long scale), som da selvfølgelig skulle vært en billion på Norsk (som også er forskjellig i long og short scale).
Ikke første gang og sikkert ikke siste gang jeg blander short scale og long scale nummer !

Poenget er vel at spørsmålet ikke er på langt nær så enkelt som trådstarter hevder.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hehe, yep, absolutt, men han hevder det jo ikke, han bare spør :)

Men - både ditt regnestykke på ukomprimerte rene tekstfiler i a4-format, og mine epub-eksempler gir jo relativt like resultater. Så man kan vel ihvertfall si at rundtomkring 300.000 er et realistisk svar for endel aktuelle filtyper, selv om det vil/kan variere mye med filtypen man velger.

Forøvrig står det også noen relevante eksempler som hjelper å sette TB-begrepet litt i sammenheng på den wikipedia-siden jeg linka til.
 
Topp