Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sjokolademafia?

Nutz

Med lem
Verd å titte på linken til Mossefinn..

Enig med Tonny at du må skrive litt mer her inne.. WF ranker faktisk veldig fort og veldig bra på innhold. ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du må skrive litt mer så vi skjønner hva det handler om.

Saken handler om et pyramid... Unnskyld... MLM-konsept som selger tøysesjokolade som visstnok kurerer det meste.

Så har en blogger skrevet om denne sjokoladen og undersøkt om påstandene om helseeffekter holder mål. Han konkluderte med "nei", skrev om det på sin blogg - hvorpå pyramide... Unnskyld... MLM-nettverket sendte trusler om søksmål som svar. I tillegg sendte de ut informasjon om hvem han var, hvor han jobbet, detaljerte veibeskrivelser til hvor han bor, bilder av hele familien hans og stod på som verst.

Så tok en annen blogger opp handsken, omtalte saken og har nå fått oppslag i NRK, 4000 delinger på face, mest tvitrede sak i Norge, osv.

Det er saken i et nøtteskall. Og ja, denne saken sier noe om hvor grumsete en del av alternativbransjen faktisk er.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og nei PA, dette forteller ikke noe om alternativbransjen. Dette forteller om et eller annet MLM-konsept, er det ikke slik MLM-konsepter er da? Uten truslene altså.

Joda, det sier noe om alternativbransjen også. En rask kikk på de (mange) ulike nettverkssidene viser nøyaktig samme metode som alle andre alternativselgere benytter. Dvs anekdoter av typen "Tove (42) vokste opp alene på en berghylle. Tove var en glad jente som likte å skrive dikt, men hun hadde et handicap, hun var nemlig blind. Tove ble lam i ti års alder fra underleppa og ned, men gleden med å skrive dikt kunne ingen ta fra henne. Hun hugde diktene inn i berghyllen med tennene. Etter en ulykke i tjue års alderen måtte Tove amputere begge beina, armene og hodet. Det eneste som var igjen av Tove før hun begynte å spise [sett inn navn på mirakelprodukt] var en våt flekk på en rullestol uten hjul. Men etter bare fire dager med [mirakelprodukt] vokste hodet ut igjen. Armene, bena og synet kom tilbake. Og idag spiller Tove venstreving på Englands EM-lag i Polen."

Denne måten å reagere på, nemlig enten søksmål, trusler ELLER forsøk på omvendelse er typisk for denne bransjen. Det med trusler er f.eks helt vanlig. Konspirasjonsteorier er ofte enda mer vanlig.

Det som gjør denne saken spesiell er den brede omtalen, samt at truslene her er så grove at de strengt tatt burde vært meldt til politiet - men ellers er dette helt standard "alternativbransje" vs "skeptikere".
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Skjønner at du ikke var innom facebook i går, Tonny? tror aldri jeg har sett én enkelt sak bli linka til så mange ganger. Det som virkelig gjør saken morsom er jo at det aldri ville ha fått så mye alternativ hvis sjokoladesvindlerne ikke hadde prøvd å få pressa bort infoen. De prøvde tilogmed å fjerne en wikipediaartikkel om firmaet, men den tok det jo lang tid før kom tilbake... :rolleyes:
 

Tonny Kluften

Administrator
Det jeg snakker om er PA`s meninger om "alternativbransjen", et begrep som jeg tror at han ikke vet hva betyr. Dette er nemlig langt fra slik alternativbransjen vanligvis oppfører seg og dette sier, generelt sett, ikke noe om den bransjen. Jeg forteller dette om alternativbransjen fordi den fører utrolig mye godt med seg.
Dette her sier noe om et firma som driver business og i businessverden er trusler i millionklassen dagligdags.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det jeg snakker om er PA`s meninger om "alternativbransjen", et begrep som jeg tror at han ikke vet hva betyr. Dette er nemlig langt fra slik alternativbransjen vanligvis oppfører seg og dette sier, generelt sett, ikke noe om den bransjen. Jeg forteller dette om alternativbransjen fordi den fører utrolig mye godt med seg.
Dette her sier noe om et firma som driver business og i businessverden er trusler i millionklassen dagligdags.

Eh. Jeg kjenner faktisk ganske godt til denne bransjen, og har debattert den i årevis i offentligheten. Trusler av den karakteren man ser i denne saken er ikke så veldig vanlig, men det skjer oftere man tror. Det vanligste reaksjonsmønsteret er dog helt klart "vi synes synd på deg siden du ikke har et åpent sinn".

Forøvrig er jo alle påstander alternativbransjen møter svært enkle å møte. Påstandene fra skeptikerne er som oftest "homeopati funker ikke". Siden mirakelbehandlingene utfører mirakler burde det vært en smal sak å vise til to-tre uavhengige forskningsrapporter som stadfester dette, men siden slike forskningsrapporter selvfølgelig ikke finnes siden homeopater driver med tøys angriper de heller skeptikerne med påstander av typen "det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om".

Men jeg er helt klart enig i at denne saken det er snakk om her skiller seg ut.
 
Denne Roger Meyer ville blitt en utmerket helseminister i Sør-Afrika. Tror neppe han har helt ren kakao i sjokoladen når enhver som stiller seg kritisk til produktet trues med millionsøksmål.
 

CB-Web

Medlem
Det vanligste reaksjonsmønsteret er dog helt klart "vi synes synd på deg siden du ikke har et åpent sinn".

Kjenner selv noen alternative folk og det er denne setningen alle kommer med, eller at man bruker kun 10% av hjernen, resten brukes ikke.. Har også kompiser som har "diplom" på at de kan heale :D

Hvis jeg går inn til for eks en spåkone med et åpent sinn, så betyr det at jeg går inn uten noen skjold oppe.. Hvis personen har et "åpent sinn" så er det mye lettere å plante ideer og tanker i hodet til den personen enn en som er skeptisk og har et "lukket sinn".. Hvorfor skal spådamer og folk som kan prate med døde stille meg spørsmål om den døde eller hva som har skjedd i livet mitt??

Anbefaler alle å se denne filmen: Derren Brown - Miracles for Sale - YouTube

Beklager, litt off topic kanskje, blir litt engasjert når man snakker om alternative folk :D
 

peterandrej

pensjonert moderator
Kjenner selv noen alternative folk og det er denne setningen alle kommer med, eller at man bruker kun 10% av hjernen, resten brukes ikke.. Har også kompiser som har "diplom" på at de kan heale :D

Den forklaringsmodellen på virkning som er klart mest vanlig etter min erfaring er "dette har blitt brukt i [sett inn valgfri verdensdel] i to tusen år", akkurat som om det skulle bevise noe som helst. Det finnes ganske mange eksempler på behandling som har blitt lagt bort etter at legevitenskapen har gjort fremskritt. Årelating, noen?
 
Topp