Kjapp og trygg hosting for Wordpress

80% av Facebook-klikk kommer fra bots

flippflopp

Medlem
"Facebook was charging us for clicks, yet we could only verify about 20% of them actually showing up on our site. At first, we thought it was our analytics service. We tried signing up for a handful of other big name companies, and still, we couldn't verify more than 15-20% of clicks. So we did what any good developers would do. We built our own analytic software. Here's what we found: on about 80% of the clicks Facebook was charging us for, JavaScript wasn't on. (...) Any time a page was loaded, we'd keep track of it. You know what we found? The 80% of clicks we were paying for were from bots."

Kilde:
https://www.facebook.com/limitedpressing/posts/209534972507958
 
Skremmende, men ikke sjokkerende. Jeg skulle gjerne vist mer om de som klikker på mine annonsekampanjer.
 

Hupsey

Medlem
De fleste bruker apps på mobil. Apps gir ikke klikk på facebook ads.. Men det kan være at hele greia er linkbait. Jeg kan ikke se at de gir noen dokumentasjon på påstanden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, de gir ikke noen direkte dokumentasjon (vanskelig å gi det egentlig, hva skal de gjøre? vise et screenshot fra google analytics? det kan jo photoshoppes på fem minutter, og i og for seg samme problem med rapporter), men flere andre nevner at det matcher deres tall/erfaringer. Er det ikke også folk her som har nevnt at de har veldig dårlig konvertering på FB-annonser? det KAN være fordi folk ikke er "i kjøpsmodus", men hvis 80% av klikkene ikke er reelle brukere ville det også forklare det.
 

Hupsey

Medlem
Oppmerksomhet om sin merkevare, logo og twitter konto? Jeg sier ikke at det er linkbait, men at det kan være det. Så lenge det ikke er noe dokumentasjon, er det ikke en selfølge at det er bots som klikker. At det er dårlig konvertering er greit, men at det er bots er bare en påstand. Likevell går siden viralt på webmaster forums og får tusenvis av likes..(med bombastiske overskrifter, slik som i denne tråden..) de kunne kanskje sporet ip adresser og sjekket opp mot spam register, eller publisert op adresser/ analyse kilde slik at andre kunne sjekket om det var riktig?
 
Sist redigert:
Jeg har sjekket en stor norsk konto(over 4000 likes) som kun er laget med Facebook ads, og så langt har jeg ikke sett noen tydelig falske kontoer. Mulig dette problemet er større i utlandet?
 

knippsen

Medlem
Jeg reagerte faktisk på det samme i en periode hvor jeg annonserte hyppig på Facebook for en nettbutikk jeg tidligere eide. Antall klikk registrert av Facebook på mine annonser, og som jeg betalte for samsvarte overhodet ikke med analytics-statistikken min over treff fra Facebook. Det endte med at vi stoppet med annonsering på Facebook.
 
Har du noen nettside der det er brukt mye facebookannonser da? (altså annonser som sender brukere rett til nettsiden, ikke til facebooksiden)

Nei, har ikke sjekket dette ennå, skal ta en av de store kontoene. Dette er helt klart noe vi bør sjekke opp.
 
Sist redigert:
Topp