Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NetLedger AS - Svindel, overfakturering og lureri

Lighthouse

New Member
Hei,

Jeg sitter i administrasjonen i et selskap. Vi har som alle andre selskaper behov for regnskapsfører. Nå vet jeg ikke om postingen av dette strider mot noen regler på forumet, og i så fall regner jeg med at mods tar seg av det.

Anyways, jeg vil rett og slett bare komme med en advarsel til alle som driver eller er involvert i driften av et selskap. Advarselen gjelder vårt eget valg av regnskapsfører, og håpet mitt er at andre unngår å gjøre det samme dumme valget som vi gjorde.

Må bare unnskylde for den lange teksten. Prøver å holde det relativt oversiktlig.

---------------------------------------------

Vårt selskap benyttet seg i en 6-måneders periode av tjenestene til et selskap kalt NetLedger AS.

NetLedger presenterte seg i møtene før kontrakten ble signert som moderne og profesjonelle, serviceorienterte og dyktige. Vi ble lovet de rimeligste kostnadene og god, gjennomført service og veiledning.

Virkeligheten var dog en helt annen. Så fort kontrakten var signert mottok vi den påfølgende måneden en faktura på nærmere 20 000,-. Dette var «kun for første måneden,» fikk vi beskjed om, «pga implementering og oppstartsarbeid.» Vi aksepterte dette og gikk videre. Det gjorde også de høye fakturaene.

Som kunde av NetLedger blir du utsatt for følgende:

  • Skyhøye fakturaer
  • Diffuse forklaringer på ovennevnte
  • fakturering for den tiden du er i samtale med NetLedgers support (inkludert saker som gjelder feil fra NetLedgers side)
  • Systematiske trusler om inkasso dersom de skyhøye fakturaene ikke betales omgående
  • Frekke og lite behjelpelige ansatte i økonomiavdelingen

Det eneste positive jeg har å si om NetLedger er at karen tildelt oss for support ved tekniske problemer og feil i systemet deres, var veldig hyggelig. Han fakturerte også for hver minste henvendelse, både på mail og på telefon, men han var veldig hyggelig og hjelpsom.

Dessverre holder ikke det.

Ekstreme kostnader, systemfeil og økonomisk rot
Vi har gjennom vår tid som kunde hos Netledger opplevd å bli fakturert mer enn det dobbelte av hva vi ble forespeilet, økonomiske tap som følge av feil i deres nettbaserte system, feilregninger og til og med at viktige brev med bilag har forsvunnet og ført til ytterligere økonomiske konsekvenser.

Vi ble lovet gode priser, ryddig regnskap og behjelpelige kundebehandlere. Isteden har vi under vår tid hos Netledger mottatt fakturaer hver eneste måned med monstrøse kostnader på flere tusen kroner merket kun med diffuse ord som "kundestøtte". Dette har vi reagert på gjentatte ganger og bedt om redegjørelser for hva disse kostnadene angivelig skulle komme av, uten å få noe spesifikt svar på det. Disse kostnadene var så omfattende at vi i desember begynte å skrive opp dato og lengde på hver eneste samtale våre ansatte har med Netledger for å kunne kontrollere dette selv.

Videre har vi også de økonomiske tapene – og ikke minst den omfattende tiden som er brukt på å følge opp kundene – som følge av feilen i Xledger (deres nettbaserte fakturasystem) som førte til at flere av våre kunder ble feilfakturert, noe som førte til at MVA-beløpene måtte etterfaktureres og at flere av våre kunder stilte spørsmål ved vårt selskaps seriøsitet som «bruker et faktureringsprogram som ikke funker engang,» som én kunde beskrev det. At Netledger ga oss beskjed om at de skulle ordne etterfaktureringen var en mild trøst, men det viste seg også å være fånyttes da vår kontorsjef oppdaget at ikke én eneste en av de feilfakturerte kundene hadde mottatt MVA-fakturaene sine. Netledger hadde altså produsert fakturaene, men ikke postlagt de og sendt de til kundene våre, noe som igjen førte til at pengene ikke kom inn og at våre ansatte måtte bruke enda mer tid på å berolige kundene våre og sende fakturaene selv.

Gjennomført, grundig svindel
Vi føler oss lurt. Under våre innledende samtaler ble vi forespeilet visse månedlige kostnader. Disse er, etter at vår avtale ble signert, blitt overskridet med adskillige tusener av kroner, og i praksis har vi tvert imot sett at våre kostnader forbundet med Netledger har ligget på det dobbelte av hva dere forespeilet.

Samtidig må vi ta selvkritikk for at vi ikke gjorde grundigere research da vi valgte regnskapsfører. Et enkelt Google-søk oppgir flere linker til diverse foraer hvor NetLedger blir diskutert.

Da jeg først leste omtalen av NetLedger og beskrivelsen av det forfatteren hadde opplevd, trodde jeg først at en av mine egne ansatte hadde skrevet det, før jeg oppdaget at dette var skrevet før vår tid. Likhetene mellom våre og utallige andres opplevelser av NetLedger er slående.

Tidligere erfaringer med NetLedger
SITATER FRA: Erfaringer med Netledger / frilansregnskap.no

1.
Jeg har akkurat brukt mye tid og krefter på å løsrive meg fra Netledger. Det er godt å se at det ikke bare er jeg som er misfornøyd med Netledger. Jeg føler meg rett og slett lurt.

Jeg ble meget imponert da Netledger presenterte sine løsninger og priser. Men allerede etter den første måneden kom sjokket... Forklaringene på prisøkningene var veldig diffuse. Jeg ble lurt til å tro at prisøkningen skyldes mer arbeid enn forventet pga økt bilagsmengde osv osv. Samtidig kjørte de på med purringer og inkassokrav og det hele endte med at jeg betalte det dobbelte av pristilbudet de først presenterte.
Revisjonskostnadene mine ble også 8000,- dyrere pga rot fra Netledger. Jeg har brukt mye tid på å gå igjennom Netledgers arbeid og fant mye feil i føringene deres. Jeg måtte stadig sjekke regnskapet fordi jeg ikke stolte på deres arbeid.
Etter å ha byttet regnskapsfører er regnskapsutgiftene mine kuttet med ca 2/3. Jeg anbefaler ingen å bli kunde hos Netledger.

2.
Etter å ha lest innleggene her, og linken over, kan jeg vel si at det stort sett stemmer med hva jeg opplevde. Netledger var flinke til å selge seg inn. Det så veldig fint ut, og prisene var absolutt til å leve med. men det var før fakturaene kom. Jeg har aldri brukt så mye tid på regnskapet som den tiden jeg var kunde hos Netledger.

Enhver må jo selvsagt gjøre hva man synes er best, men mitt klare råd er å unngå Netledger, frilans regnskap, eller alle andre regnskapsnavn Netledger as måtte gå under.


SITATER FRA: https://www.webforumet.no/forum/kon...ternativer-til-netledger-regnskapsf-rere.html

1.
Det stemmer at det finnes mange online løsninger for regnskap. Her var Netledger nevnt som et alternativ. Etter å ha brukt Netledger en tid, har jeg fått et forferdelig dårlig inntrykk. Netledger fakturerer med gaffel. Når man spør om hvorfor fakturaene er så mye høyere enn forespeilet får man en lang remse med fagprat man ikke forstår noe av. Det eneste man forstår er at å bruke Netledger er ca dobbelt så dyrt som de forespeilet. Når vi har oppdaget feil i regnskapsføringen, blir vi fakturert for å ringe/maile, og deretter for ekstraarbeidet de utfører når de retter feilen.

Netledger gjør mange feil.

Tilfeldigvis vet jeg om to andre selskaper som også har brukt Netledger og de har helt lik erfaring som vårt selskap.
I oppsigelsesperioden har vi også blitt belastet med "straffegebyr".
Hvis du vil bruke mer tid og penger på regnskap, uten å få noe igjen, er Netledger et godt valg.
Hvis du allerede er kunde hos Netledger, anbefaler jeg å sjekke hva du får hos andre leverandører.
Hvis du er på utkikk etter regnskapsbyrå, bør du unngå Netledger.

2.
Vi sluttet å bruke Netledger fordi det ble for dyrt.
Vi vurderte å ta saken til forliksrådet, og spurte vår nye regnskapsfører om råd. Her er svaret vi fikk:

<<Jeg har tittet litt på fakturaene og vedleggene som dere sendte meg, og må innrømme at dette virker horribelt.
Men jeg skal være ærlig, jeg tror rett og slett det blir for vanskelig å bevise de feil her i denne saken. De har alt sitt på det rene, grundige timelister, fakturert pr. bilag med mer. De har grundig gått inn for å kunne ”bevise” sine fakturaer, og jeg må si de gjør en god jobb.
Jeg ville ikke brukt mer penger på saken, da jeg ikke tror det har et positivt utfall. Men selvfølgelig, det er helt opp til dere>>
.

Som dere ser av sitatene fra disse forumene er det de skriver klin likt våre egne opplevelser av NetLedger. Noen av eksemplene brukerne kommer med er faktisk så skremmende identiske med våre at jeg ble paff av å lese det:

Forklaringene på prisøkningene var veldig diffuse. Jeg ble lurt til å tro at prisøkningen skyldes mer arbeid enn forventet pga økt bilagsmengde osv osv. Samtidig kjørte de på med purringer og inkassokrav...

Unnskyldningen med økt bilagsmengde er eksakt den samme grunnen som daglig leder Terje Petrus Bratlie oppga i en mail til vår daglig leder som grunnlag for at vi mottok fakturaer på 10 000,--15 000,- hver eneste måned.

Gjennomsnittsfakturaen fra NetLedger lå som nevnt på mellom 10 000,- og 15 000,-. Vi mottok flere ganger fakturaer på over 20 000,-, hvor fakturagrunnlaget var «support» og «diverse regnskapstjenester» - disse kranglet vi oss vekk fra da de ikke kunne dokumentere eller utdype disse såkalte arbeidsoppgavene.

Etter at vi byttet regnskapsfører ligger våre kostnader på 2 000,--3 000,- i måneden. NetLedger AS krevde altså det femdobbelte av det en «normal» regnskapsfører gjør.

Det gikk faktisk så langt at vi ble fakturert for den tiden vi brukte på å rette opp i og påpeke deres feil over telefon.

NetLedger – hold dere unna!
Som dere sikkert skjønner har vårt forhold til NetLedger AS gitt oss en dyrkjøpt lærepenge. Vår opplevelse av dette svindelforetaket er såpass horribel at jeg vil advare samtlige mot å benytte seg av deres tjenester. Vil også anbefale alle å gjøre bedre research enn oss før dere går for en ny leverandør av tjenester. Ikke la et imponerende første møte med betryggende lovnader lure dere inn i en trygghetsfølelse. Gjør det klart hva dere forventer og be om spesifikk informasjon.

Jeg ønsker alle næringsdrivende lykke til og håper at dette kanskje hindrer noen i å begå samme feil som vi gjorde ved å velge NetLedger som vår regnskapsfører.
 

sKrud

Meget sliten student
Jeg har brukt Netledger i flere år, å kan ikke si at jeg kjenner meg igjen med de påstander som blir du legger fram her.

Jeg har utelukkende positive erfaringer med Netleger, å anbefaler dem på det sterkeste.
 

Lighthouse

New Member
Da er du veldig heldig. Nå vet jeg ikke størrelsen på ditt firma og hvor mye kontakt du har med dem, men vår opplevelse var helt forferdelig.

Det gikk faktisk så langt som at daglig leder i NetLedger bevisst ignorerte henvendelsene våre der vi ba om en forklaring på diverse "mystiske" føringer de hadde gjort.

Igjen, om du er fornøyd så er jo det flott, men jeg håper at du iallfall har sett på andre alternativer. Om du ikke har gjort det, så kan det hende du får en overraskelse hva kostnadsnivå angår.
 

sta

Medlem
Jeg har aldri brukt NetLedger, men jeg har brukt Xledger (samme system) i 5-6 år og jeg kjenner meg desverre igjen i noe av det du skriver her. Det har dog ikke vært noe problem for oss fordi var har hatt en veldig ryddig og seriøs regnskapsfører som har stått mellom oss og Xledger og tatt mesteparten av støyten og aldri tatt betalt for support og opplæring i bruk av Xledger.

Men at Xledger har problemer med deres automatiske fakturasystem har vi også erfart. Flere ganger blir fakturaene aldri sendt ut og andre ganger går de ut alt for sent. Vi har en kunde som også bruker Xledger og de hadde en sak med mer enn 800 fakturaer ilpt. av en uke som enten ikke ble sendt ut eller ble feilgenerert. Dette hadde store konsekvenser for likviditeten til selskapet og de brukte uhyggelig mange timer på å ordne opp i rotet.

En annen uting med Xledger er den månedlige "Transaksjonskostnader". Det er helt umulig å få innsyn i hva denne omfatter og det syntes ikke å være noen sammenheng mellom størrelsen på denne og antall transaksjoner i systemet den aktuelle måneden.

På meg høres det ut som om dere har hatt maks uflaks. Dere har møtt problemer med Xledger og på toppen av dette har NetLedger ikke gjort jobben sin og da har jeg full forståelse for at dere er sinte og frustrerte.
 

Lighthouse

New Member
Ja, at de sa at de skulle fikse problemet de hadde forårsaket, for så å ikke engang sende ut fakturaene riktig, det provoserte oss kraftig! Det ødela flere kundeforhold for vår del.
 

mestro

New Member
Hei!

Vårt firma sliter med samme problemet men med et annet regnskaps firma. Har dere noen råd for hva man kan gjøre for og avdekke over fakturering, slurv osv? Er det advokat som gjelder eller finnes det noen andre man kan kontakte for og få det "svart på hvitt" Føler at vi blir svindlet og lurt trill rundt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hei!

Vårt firma sliter med samme problemet men med et annet regnskaps firma. Har dere noen råd for hva man kan gjøre for og avdekke over fakturering, slurv osv? Er det advokat som gjelder eller finnes det noen andre man kan kontakte for og få det "svart på hvitt" Føler at vi blir svindlet og lurt trill rundt.

Kan ikke tenke meg at dette skal være mulig å avdekke eller bevise, dersom ikke en av de ansatte i regnskapsfirmaet står fram og legger kortene på bordet. Det finnes neppe timelister av typen "brukt tid: 2 timer. Fakturert kunde: 20 timer. Suckers." Slurv kan du sikkert få påvist ved å få et annet regnskapsfirma til å gjennomgå regnskapet med alle bilag, men utover det er det fryktelig vanskelig å bevise noe som helst. Skjult kamera, kanskje?

Det er jo bare å bytte regnskapsfører om du ikke har tillit til de som gjør regnskapet idag?
 

mestro

New Member
Jo vi har tenkt til det men de er ikke ferdig med regnskapet for 2011 enda (!!!) og det må være på plass før vi kan bytte.... Skikkelig stuck der..
 

Lighthouse

New Member
Jeg kjenner dessverre ikke til noen metoder utover det peterandrej nevner. Det er veldig vanskelig å påvise denne typen juks. Den eneste "løsningen" er - så vidt jeg kan se - å si opp avtalen med selskapet. Men det er jo bindingstider og oppsigelsestider å forholde seg til...
 

Svindyre NL

New Member
Jeg tar til etterretning at mange har samme erfaringer med Netledger. - Både interessant og skremmende å lese denne postingen. - Netledger Oslo fakturerer sogar "lønsskostnader" til kundene i de regionale enhetene. Mitt firma har gjort gjentatte forsøk på å få en forklaring på hva disse kostnadene innebærer. Likeledes har jeg krev å få en forklaring på de månedlige fakturaene for Systemgjennomgang, Kvalitetskontroll, Transaksjonsavgift m.v. Netledger ignorerer konsekvent alle henvendelser, krav på å få spesifiserte fakturaer. - Hvis man har innsigelser, blir man møtt med et standardsvar: BETAL, eller kravet blir sendt til inkasso. - Og inkasso benyttes jevnlig, de truer med å doble salærer og registrere betalingsanmerkninger på kunder hvis de ikke betaler. - Inkassoselskapene opptrer ryddig og iht. lov, da de fjerner salær på krav som er omtvistet. Netledger kjører på og kan vel sies å ha klippekort i diverse Forliksråd. Netledgers fremgangsmåte minner svært mye om måten nettkatalogene opererte på. De belastet også "kunder" for fiktive avtaler, truet med inkasso og betalingsanmerkninger hvis kunden ikke betalte. Rosa Index, en av verstingene i klassen inngikk avtale med Vest Inkasso - "solgte" oppføringer for 250-300 millioner før de solgte svindelforetaket til Findexa og innkasserte en gevinst på 78 millioner. - Det er uhyggelig å bli utsatt for faktureringen til slike selskaper.

Kunden blir tildelt jobben som ryddehjelp. - Ved opphør av oppdrag sender heller ikke Netledger tilbake dokumentasjon slik de er forpliktet til iht. lov. - Mitt selskap tok dette opp med gründerbrødrene, som feide lovverket under teppet og påsto at kundens eiendom utelukkende var bilag kunden selv hadde sendt til Netledger. - Hovedbok, saldoliste, reskontro m.v. leveres ikke til kunden, dette benyttes som pressmiddel for ytterligere fakturering. - Han opptrådte som om han var hevet over loven og man kan lure på om de i det hele tatt kjenner til autorisasjonsplikten til regnskapsførere.

Mitt firma har ved en rekke anledninger også opplevd at firmapost (fakturaer, post fra skatteetat og kemnerkontor) har kommet på avveie. I Netledgers registermelding til Brønnøysundregistrene oppgis Netledgers postadresse i Oslo, og da har man det gående hvis Netledger unnlater å returnere/videresende kundens post etter avsluttet oppdrag. Ryddejobben blir overlatt til kunden, og mange må engasjere advokat for å få tilbakelevert det man har krav på iht. lov.

- Netledger er hyggelige og holder profesjonelle presentasjonene ved innsalg, men virkeligheten for kunden blir ofte et mareritt. Forsinket innlevering av oppgaver, feil som overlates til kunden å rydde opp i. - I de tilfeller det blir gjort feil overfor offentlige myndigheter og Netledger blir konfrontert med feilene, blir kunden bedt om å holde seg unna. Netledger skal ordne opp. Det er da man sitter med den creepy følelsen, hvilken forklaring gir Nedledger? - Jeg tror man kan konkludere med at alt er oppdragsgivers feil. Deretter blir man belastet med svimlende fakturaer fra Netledger for tid medgått til å rydde i egne feil. - Det mest latterlige er at de sender email til kunden om å ringe dem hvis noe er uklart, til og med tellerskrittene skal belastes kunden - til tross for at honoraret blir mer enn dobbelt så høyt som opprinnelig avtalt.

Enkelte ting Netledger har gjort er av såpass grov art at det ikke kan skrives på et offentlig webforum. Men man kan saktens spørre seg hvorfor Finanstilsynet aldri har foretatt en granskning av Netledger. De bør ha fått tilstrekkelig med advarsler.
 
Sist redigert:
A

aabbcc

Guest
Rart hvordan alle kritikerne av Netledger kun oppretter brukere for å kun kritisere. Jeg bruker dem selv og har veldig god erfaring. Aldri vært noe tull og det har vært hyggelige folk jeg har hatt å gjøre med, men det kan jo være jeg har hatt ekstremt flaks...

abc
 
Topp