Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statsbudsjettet

Ole Avranden

utvandret
Norsk mat er da verdens beste. At ingen andre får lov til å komme og besudle de norske butikkhyllene er jo kjempebra. Nå er norske forbrukere sikret norsk kvalitetsmat laget på sunne norske tradisjoner i mange år fremover.

Jippi!!!
 

zapotek

Medlem
Biffkjøtt-som-ikke-er-fra-melkekyr-og-ikke-seigt-som-en-skosåle.no er faktisk ledig, men det er jo lite vits i å utvikle det nå da de stenger grensa....
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Den som har gjort det regnestykket der burde virkelig ta ungdomsskolen omigjen... for det er helt på jordet feil:

Pris nå: 199kr
minus 15% mva (199/1,15)

Nå vet jeg ikke helt hva disse matbaronene våre har i fortjeneste på kjøtt, men la oss si 10%. Da er altså prisen inn til butikken 152,24

Så, hvis det ikke er noen fler mellomledd her, ville da prisen inn til norge altså ha vært (152,24kr/kg - toll på 119kr/kg) = 33,23kr/kg
Altså er det 33,23kr/kg som ville være utgangspunktet for alt av toll osv!! (ikke 199-119=80, som de tydeligvis har gått ut fra: (80x3,44)+80=355 .....)

Ok, så går vi oppover igjen med ny tollsats:

33,23kr pluss toll på 344% = 33,23 + 33,23 × 3,44 = 147,54 (!!)

pluss 10% fortjeneste: 147,54x1,10 = 162,29

pluss mva (15%): 162x1,15 = 186,64 (altså pris til forbruker med nye tollregler, alt annet uendret)

.... så hvor ender vi? Jo, noen kroner under der vi var med 199kr/kg....
------------------------------------------------------------
Hva er det nekene som har lagt ut det feilaktige regnestykket har gjort feil? Jo, de har bare gått ut fra 199kr/kg og trukket fra 119kr, uten å trekke fra alt annet av påslag som gjøres innenlands.
 
Sist redigert:

the6tk

Medlem
Nesten så jeg tørr å påstå at webforumet hadde gjort mer nytte av en del av kaka enn mye annet >.<
 

adeneo

Medlem
Den som har gjort det regnestykket der burde virkelig ta ungdomsskolen omigjen... for det er helt på jordet feil:

Pris nå: 199kr

Nå har ikke jeg giddet å lese alle artiklene, så jeg vet ikke konkret hvilket regnestykke du henviser til, men generelt sett har nok de fleste oppegående, også alle de finanspolitiske talsmennene fra andre partier som nå klager i media osv, fått med seg at når man legger om fra en kronesats til en prosentsats så vil varer som er dyrere i innkjøp ofte bli dyrere, mens varer som er billigere i innkjøp vil bli billigere.

Når det er sagt, så er avgiftene på biff og fileter av storfe i dag 119.01 pr. kg. og der jeg kjøper mine biffer og fileter er prisen minst det dobbelte av 199,- pr. kg. i utsalg, det vil si, jeg kjøper mine biffer i Sverige og er ikke særlig bekymret for dette i det hele tatt, men i Norske butikker ligger nok prisene noe over 199,- pr. kg., og det skulle vel tilsi at prisen ved innkjøp er betydelig høyere, og at prisen etter omleggingen sannsynligvis vil bli betydelig høyere enn det du har beregnet.

Snakker vi da om lam eller enkelte ostetyper, hvor tollsatsen i dag er henholdsvis 32,49 pr. kg. og 27,15 pr. kg. og hvor de nye satsene er henholdsvis 429% og 277% så trenger man vel ikke være rakettforsker for å forstå at det i de aller fleste tilfeller vil bety en prisøkning på utenlandske importerte varer av denne type, og det er vel også hensikten, å gjøre det mindre gunstig med import for å sikre Norsk verdiskapning.


Genialt!
Jeg har alltid drømt om statlig kunstnerlønn på rett i underkant av en halv mill i året uten særlige krav annet enn at man er et susehue, og siden du tydeligvis har kontakter i sittende regjering kan du kan kanskje fikse dette for meg også :D
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Vel, selv legger jeg igjen stort sett penger som går tilbake til fedrelandet ettersom jeg handler stort sett Norsk mat, tobakk og alkohol, til halv pris vel og merke, på et kjøpesenter eid av Olav Thon ? Eneste forskjellen er plasseringen.
Pengene ender derfor i stor grad hos de samme bedriftene som dersom jeg skulle handlet i Norge, hvis man ser bort i fra handelsstanden selvfølgelig. Det er stort sett staten som taper, og staten er så vidt jeg vet oss, folket, selv som det fremstår som om Sigbjørn tar på spandabelhatten og gir oss alle gavepakker i øst og vest, så er det vel våre egne skattepenger minus byråkratiets del (som ikke akkurat er liten) vi får igjen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nå har ikke jeg giddet å lese alle artiklene, så jeg vet ikke konkret hvilket regnestykke du henviser til, men generelt sett har nok de fleste oppegående, også alle de finanspolitiske talsmennene fra andre partier som nå klager i media osv, fått med seg at når man legger om fra en kronesats til en prosentsats så vil varer som er dyrere i innkjøp ofte bli dyrere, mens varer som er billigere i innkjøp vil bli billigere.

Når det er sagt, så er avgiftene på biff og fileter av storfe i dag 119.01 pr. kg. og der jeg kjøper mine biffer og fileter er prisen minst det dobbelte av 199,- pr. kg. i utsalg, det vil si, jeg kjøper mine biffer i Sverige og er ikke særlig bekymret for dette i det hele tatt, men i Norske butikker ligger nok prisene noe over 199,- pr. kg., og det skulle vel tilsi at prisen ved innkjøp er betydelig høyere, og at prisen etter omleggingen sannsynligvis vil bli betydelig høyere enn det du har beregnet.

Snakker vi da om lam eller enkelte ostetyper, hvor tollsatsen i dag er henholdsvis 32,49 pr. kg. og 27,15 pr. kg. og hvor de nye satsene er henholdsvis 429% og 277% så trenger man vel ikke være rakettforsker for å forstå at det i de aller fleste tilfeller vil bety en prisøkning på utenlandske importerte varer av denne type, og det er vel også hensikten, å gjøre det mindre gunstig med import for å sikre Norsk verdiskapning.

Tror ikke du trenger å lese alle artiklene, derimot er det omtrent sterkt jobba å IKKE ha fått med seg de tallene, tror jeg har sett dem i omtrent alt av medier flere ganger enn jeg orker å telle i dag. Bare google "dyrere biff og ost" så finner du en hel skokk med eksempler.

Men ja, noe vil bli dyrere - det er klart. Derimot er det ingen tvil om at det regnestykket som har blitt referert til så vanvittig mange ganger er helt på jordet feil!
 
Topp