Kjapp og trygg hosting for Wordpress

3 største seo aktørene på markedet?

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Hallais,

hvilke er de 3 største norske aktørene som syssler med SEO, kun interessert av SEO etter google guidelines, d.vs ikke noe kommentarspam, katalog-farmer eller lignende. Søker bedrifter som jobber med transparans og kan fortelle kunden hva de gjør for dem.
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Skjønner hvordan du mener, dette er dog et stort projekt som blir å kreve veldig mye resurser i både timer, men ellers og. Det er ikke heller mitt prosjekt, jeg hjelper en venn med å formdile kontakt i Norge da jeg bor her selv.
 
Skjønner hvordan du mener, dette er dog et stort projekt som blir å kreve veldig mye resurser i både timer, men ellers og. Det er ikke heller mitt prosjekt, jeg hjelper en venn med å formdile kontakt i Norge da jeg bor her selv.

Alle disse firmaene har flere ansatte som sitter med SEO daglig, og som jobber både med store kunder i Norge og internasjonalt.
 

Dag Frogner

Supermedlem
En ting som er litt bakdel med de store selskapene er at de består av mange flere ledd enn de litt mindre. Jeg ringte ett av selskapene som ble nevnt av abroke, senest i går, og pratet da med en hyggelig fyr i ca 15 min. Han ga beskjed om at de skulle ringe opp igjen litt senere, så skulle jeg få prate med en annen.

Da var det ei dame som ringte og jeg snakket nok med henne i 20 min tenker jeg. Hun hadde ikke veldig peiling på det tekniske (det sa hun selv også), for hun var kun en som satt i gang jobber og skrev kontrakter.

Så jeg brukte 30-40min i telefonen, men fikk aldri pratet med en av de folkene som faktisk utfører jobben. Det er litt nedtur spør du meg, da de som kun formidler jobber ikke har den samme kunnskapen, dermed blir det ikke like enkelt å snakke "teknisk" med de.

En annen ting med de store selskapene er at færre og færre av disse bygger linker. De er veldig behjelpelig med å gi deg analyse over nettsiden din og kan tipse deg om hva du burde endre, men de bygger ingen linker. Noe som jo fortsatt er meget viktig.

Snakket med to store selskaper i går, ingen av de gjorde linkebygging. Snakket også med et tredje firma, som utførte dette, men de hadde ikke kapasitet til nye oppdrag.

En siste ting er jo pris. Selskapet jeg snakket mest med tok 1150,- eks mva pr time og anbefalte 10 timer for analyse. Jeg tviler ikke på at dette er meget dyktige mennesker, men personlig har jeg ikke 15000,- å bruke på en analyse akkurat nå.

Så det er klart at det er mange flinke folk der ute, men de er stort sett kun interessert i å gjøre "onsite" SEO og du må regne med at du må forholde deg til flere personer.
 

hvaer

Medlem
Unnskyld meg, men 10 timer analyse høres svindel ut. Kjøp tilgang til OSE, Majestic og Ahrefs, og du får antakeligvis samme svarene.

Man lager en analyse, og man skriver en rapport. I rapporten foreslår man tiltak, både on- og off-site. Det er ikke gjort på 1-2-3. Selv bruker jeg ett sted mellom 6-8 timer på å lage denne bra.

Det er ikke gjort med ett verktøy. Selv bruker jeg flere forskjellige verktøy når jeg lager en slik rapport. Det viktigste med rapporten er at kunden skal forstå hva som kan forbedres, selv om kunden er en total amøbe på nett. En som er total amøbe, skjønner svært lite av hva som står i verktøyene.

Men, med en timepris på 1150 +mva, så sikter man ikke etter de aller minste foretakene.

Dag Frogner skrev:
En annen ting med de store selskapene er at færre og færre av disse bygger linker. De er veldig behjelpelig med å gi deg analyse over nettsiden din og kan tipse deg om hva du burde endre, men de bygger ingen linker. Noe som jo fortsatt er meget viktig.

Det er ikke så rart at man ikke gjør det i så stor grad lenger. Man vet ikke hva G gjør i sitt neste steg, og dermed kan linkbygging for kunder være livsfarlig. Man bygger opp en side til topp 3 på svært gode søk, og brått så forsvinner sidene fra kunden fra G grunnet brudd på retningslinjer. G er ikke som staten hvor tilbakevirkende lover ikke er tillatt. G gjør som de vil, og dermed begynner det å bli vanskelig å drive SEO ved hjelp av linker. Men, i mine øyne, så finner det mange metoder å bygge gode linker på fremdeles, og etter at G legger til mulighet at man kan fjerne "dårlige" linker, så kan man bare fjerne alle de som G ser på som dårlige.

Og linker blir jo bare mindre og mindre viktig...
 

hvaer

Medlem
Hallais, hvilke er de 3 største norske aktørene som syssler med SEO, kun interessert av SEO etter google guidelines, d.vs ikke noe kommentarspam, katalog-farmer eller lignende. Søker bedrifter som jobber med transparans og kan fortelle kunden hva de gjør for dem.

Stort sett alle aktørene som er medlem av Bra Søk.

Medlemmer

Skal man ha inn aktører til større prosjekter, så anbefal alltid å bruke noen fra Bra Søk.
 

Tonny Kluften

Administrator
Unnskyld meg, men 10 timer analyse høres svindel ut. Kjøp tilgang til OSE, Majestic og Ahrefs, og du får antakeligvis samme svarene.

Det er ikke svindel. 10 timer er bare en litt lang arbeidsdag. Skal man gjøre ting på en ordentlig måte så tar det tid.
Det å gå igjennom ei nettside du ikke kjenner fra før, så finne ut hva man skal satse på, så finne ut hvilke tiltak man skal bruke, så skrive en rapport som skal forstås av folk som ikke har greie på SEO, alt det tar tid. 1 dag er minimum for å gjøre det skikkelig.
 

picxx

Well-Known Member
Samle opp en liste og ta et skattesøk, så ser du hvem som gjør det best.
De har sikkert gode selgere :)
 

zapotek

Medlem
Det er ikke svindel. 10 timer er bare en litt lang arbeidsdag. Skal man gjøre ting på en ordentlig måte så tar det tid.
Det å gå igjennom ei nettside du ikke kjenner fra før, så finne ut hva man skal satse på, så finne ut hvilke tiltak man skal bruke, så skrive en rapport som skal forstås av folk som ikke har greie på SEO, alt det tar tid. 1 dag er minimum for å gjøre det skikkelig.

Men så er det også kun firma som lite peiling på SEO som har nytte av å leie et firma til en slik analyse. Har du peiling er det bedre anvendte penger å leie en GOD copywriter.
 
Topp