Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sending av varer!

Jeg lurer på hva man må gjøre og hvilke avtaler man må ha når man skal sende varene til kundene (skal snart åpne nettbutikk). Da tenker jeg etikettskriver og avtale med bring?
 

alterego

Medlem
Hvor mange enheter du skal sende pr. dag og pakkenes størrelse/verdi avgjør om du har behov for en EDI-løsnining eller ikke. Det er også et pengespørsmål da det koster mer med integrert EDI, enn om du skriver inn navn/adresse manuelt i f.eks. Bring sin MyPack-løsning, som deretter kan skrive ut etikett med sporing.

Skal du bruke Bring (med eller uten EDI) bør du søke om kreditt slik at du slipper å forhåndsbetale.

Sjekk også priser med Tollpost da de også har greie avtaler for levering, spesielt for større pakker.

Lykke til :)
 
I starten vil det nok ikke være særlig mange sendinger i uken. Jeg lurer litt på om det er vits med et EDI program i starten? Da må jeg kjøpe printer osv.
Så det er altså mulig å skrive selv ut med MyPack løsning? Trenger jeg skriver da?
 

alterego

Medlem
Ja, skriver må du ha. Med MyPack kan du velge om du vil bruke en egen etikettskriver eller en vanlig A4 printer. Med vanlig A4 printer, enten det er blekk eller laser, skriver du ut på et vanlig A4 ark, bretter det i to og taper det på pakken. Med egen etikettskriver har allerede etikettene lim som et klistremerke.

Skal du begynne i det små og ha lavest mulig kostnader ville jeg begynt med en vanlig A4 printer, så kan du heller gå over til etikettskriver når du blir større.

Det er normalt å legge ved en pakkseddel eller kopi av faktura og da trenger du uansett en vanlig printer.

Vil anbefale deg å bruke sort/hvit (mono) laser printer. Jo billigere de er i innkjøp, jo dyrere er de gjerne i drift (kjøp av toner etc.). Når du driver virksomhet har du rett som det er behov for skanner, da kan det være greit å ha en multifunksjons printer som kan printe, kopiere og skanne. De fleste kan også fakse, men det er det nok sjelden behov for.

Denne har jeg god erfaring med: Komplett.no - Canon i-Sensys MF4570dn
 

hansson

Langveisfarende
Alterego - du skriver "Bring sin MyPack-løsning" litt tidligere her. Finnes dette, eller var det en sammenblanding?

Beklager å kapre tråden, men er interessert i denne nettbaserte løsningen hvor jeg kan fylle ut info og skrive ut etiketter eller A4, men uten EDI. Hvor finner jeg den, og hvor søker man om kreditt?

Andre spørsmål:

* Tar Tollpost småpakker som egentlig er mest som brev å regne (boblekonvolutt)?

* Hvilke selvklebende plastlommer anbefales hvis man vil legge en kombinert pakkseddel/adresselapp utenpå forsendelsen?

* Fungerer Bring/Tollpost sine nettbaserte blanketter til slike plastlommer?
 

alterego

Medlem
Mente selvsagt Bring sin MyBring :)

Ta kontakt med Bring på tlf. 04045 for info om utskrift av frakt-etikett og søknad om kreditt.

Jeg har ikke brukt plastlomme til disse frakt-etikettene, men bare tapet dem på pakken. Går sikkert fint å bruke plastlomme også.

Til boblekonvolutter har jeg brukt denne: PCL04FWNO
 

HPF

Medlem
Jeg lurer på hva man må gjøre og hvilke avtaler man må ha når man skal sende varene til kundene (skal snart åpne nettbutikk). Da tenker jeg etikettskriver og avtale med bring?
Tja, med de prisene Bring tar nå så har de snart priset seg bort og vekk. For Servicepakke skal de først ha en ganske stiv pris for selve frakten, så skal de ha betalt kr. 14,- eks. mva for hver pakke du selv leverer på posten også så skal de ha kr. 12,- hvis mottaker bor litt avsides (Bring regner eksempelvis 2866 Enger og 0209 Oslo som avsides). 70% av kundene mine velger Tollpost MyPack nå og den andelen kommer forhåpentligvis til å øke når jeg får lagt inn den siste prisøkningen til Bring.

Prisen for Posten Norgespakke opptil 10 kg er kr. 140,- inkl. mva og så langt jeg kan se er det ingen volumvektberegning og det er heller ikke fraktsoner.

Tollpost har lavere priser på frakten og ikke alle disse tilleggene pluss de henter gratis.

Skal du bruke et EDI program så sjekk hva du må betale i månedlige utgifter, hvis du ikke sender mye så vil Proteria bli ganske dyre hvis du skal ha Tollpost EDI og integrasjon mot ERP så du bør sjekke prisene til edi-soft.no også, Ticket løsningen de tilbyr kan være aktuell for en nystartet nettbutikk.
 

HPF

Medlem
Man har denne, Minipakken - bring.no Max kr 88.- pr sending.
Den krever egen avtale med Bring.
Ja, det er et alternativ for småpakker opptil 2 kg og med små ytre dimensjoner. Ingen innleveringsgebyr og tillegg for usentrale strøk, men pakken er kun sporbar frem til siste sorteringssted. Max dimensjonene (31x21x6cm) de har blir litt vrient å utnytte, hadde de hatt 30.5x21.5cm isteden hadde det vært emballasje å få kjøpt. Max pris er kr. 81,- eks mva. Snakket med dem og det var bare å aktivere tjenesten i Consignor, trengte ikke noen separat avtale utover Service-/Bedriftspakke avtalen jeg alt hadde.

For mitt vedkommende er det bare opptil 1 kg som kan være aktuellt. Er vekten 1-2 kg så er Bring Minipakke for meg omtrent på kronen like dyr som Tollpost Mypack opptil 1-3 kg (jeg har dog litt rabatt hos Tollpost) og Tollpost henter gratis.

En annen fordel med Norgespakken er at den er forsikret opptil 10.000,-. Standardforsikringen som Bring og Tollpost har er 17 SDR/kg og tilsvarer vel kr. 150,-/kg elns så sender jeg en 6 kg pakke med verdi 5000,- går jeg fort 4000,- i minus om Bring eller Tollpost roter vekk eller skader pakken.....eller jeg må tegne ekstra forsikring.

Et annet problem med Bring er at de har så mye varianter og tillegg nå at det blir nesten umulig å tilby kunden en korrekt fraktpris selv om dimensjoner og vekt er registrert for alle varene. Sånn sett er det enklere med Tollpost, de har MyPack og den har en "grovere" inndeling av vektklassene så da har man litt slingringsmonn også.
 
Topp