Kjapp og trygg hosting for Wordpress

AS som nekter å betale

Har en kjedelig sak med et as over en faktura fra juni 2012. har latt den ligge på is lenge og kun sendt purringer inntil jeg nylig fikk meg inkassoprogram. har sendt inkassovarsler og tok saken til namsmannen i dag.

snakket med eieren av as-et i går, og han var en motbydelig type. løy hele tiden om at han ikke visste hva fakturaen gjaldt (selv om jeg har mail med hans fødselsdato, navn, navn på as, adresse, tlfnummer, fra hans mailadresse). altså liten tvil om at han faktisk vet hva fakturaen gjelder. han bare lo når jeg sa jeg skulle ta saken til namsmannen. dette gjorde han sikkert fordi han vet at han bare kan gjemme seg bak as-et sitt (som i seg selv er en helt utrolig ubrukelig ordning da alle bare kan kjøpe det de vil og så slå seg selv konkurs). sykt egoistisk type og et skikkelig r@vhull som ikke burde drive business på noen som helst måte.

Jeg kjørte en kredittvurdering på han som ikke overraskende var ganske elendig. usikker på om det er noe å hente hos han, og om jeg bare skal ringe til hans lokale politikontor og be de se bort fra saken? hva skjer egentlig hvis han slår seg selv konkurs, eller blir slått konkurs av andre kreditorer? hva skjer med pengene han spyttt inn for å starte AS, finnes ikke de noe sted? jeg innser at jeg kanskje kan se langt etter kravet mitt, men håper i det minste at han personlig får noen problemer hvis han går konk.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis han slår seg konkurs og kvitter seg med alt av verdi før du kommer med kravet ditt, får du ingenting.

Hadde selv en sak hvor jeg sendte en faktura til namsmannen til slutt. Fikk mail fra noen advokater som styrte konkurboet, men det var ingenting igjen av verdier der. Gjett om jeg ble provosert når de bare fortsatte samme businessen men med et nytt selskap og i tillegg bare la på da jeg ringte? Har en tilsvarende sak nå, som ble sendt til namsmannen for en ukes tid siden.

Så jeg er litt fristet til å kreve 50% forskudd på alle jobber jeg gjør, selvom det burde være unødvendig når det kun er snakk om noen få tusenlapper.
 
Sist redigert:
du kan så si. ufattelig at det er så enkelt å komme seg unna regningene sine. fikk mail fra typen nå, med sånn "aner ikke hva dette handler om men send meg faktura så skal jeg betale. gjerne til denne epost". når jeg sender den får jeg mailen i retur... mailen funket helt fint i går, tilfeldig? neppe
 
haha, men fra en annen mailadresse gikk det fint. fy faen, fyren eier jo ikke skam! han har bevvist bedt om faktura, sikkert for å virke fair, og så sperret mailadressen min. sikkert så han kan si at han aldri fikk noe faktura. mulig jeg taper penger på det, men herregud så fristende det er å bare slå han konkurs.

ps. de pengene han har puttet inn i firmaet for å opprette as, hva skjer med de? er det kapital som står der, eller?
 
Sist redigert:

Johan

Medlem
Han kommer garantert ikke selv til å slå seg konkurs. Hvorfor? Fordi han spekulerer i at du kommer til å vurdere det som for dyrt å foreta en konkursåpning.

Gjelder det såkalt "småkravprosess" (beløpsgrense 125.000) og har betydning i saker som ikke er avgjort hos Namsmannen eller i Forliksrådet, og som derfor må avgjøres i Tingretten.Gebyret til tingretten er kr. 3.010.- og kr. 2.150.- hvis saken først har vært behandlet i Forliksrådet. Du kan få medhold i Forliksrådet, men er han en slu rev gir han f... i det fordi han vet at du må ta ut stevning etc for å komme videre.

De fleste misforstår med hensyn til hva det koster å begjære en skyldner konkurs. Det offentlige gebyret er kr. 2.580. I tillegg krever skifteretten et depositum på kr 43.000.- som en sikkerhet for det tilfelle at saken til slutt ender med konkursåpning. For at du skal se igjen de kr 43.000 må det være verdier i boet til å dekke dette. Men en bostyrer skal også ha sitt så verdiene i boet må være betrakteing høyere.

Som du skjønner er det ikke lett.

Kjenner du en kraftkar som har et balltre er det det beste rådet jeg kan gi
 
hehe, hvis noen på forumet bor på vestlandet og har et avslappet forhold til fysisk vold skal de få 30% ;)

han hadde 3 betalingsanmerkninger og 65K i gjeld... så ser vel ikke så bra ut nei
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ser du hvem de andre han har gjeld til er? I såfall kan dere jo slå dere sammen.

En annen ting er - hvem sitter i styret i AS'et hans? Hvis det er han/familie, så er det greit å huske på at et styremedlem kan bli stilt økonomisk ansvarlig for eventuell ubetalt gjeld dersom det blir påvist at styremedlemmet med stor rimelighet burde ha forutsett hendelsen - og hvis han selv sitter i styret... :)
 

janerik

Medlem
Tar tak i siste innlegg her. Benytter meg fra tid til annen av styremedlemmene ja, særlig der de er i slekt eller tydelig i nær forbindelse med innehaver.

Send epost til eier, med kopi til alle i styre -det hender at det setter fart på sakene.
 

quicktech

Medlem
Føre-var-regel er at det er mye å hente i å kredittsjekke kunder på forhånd. Det sier alt. Conta.no har en fin og billig tjeneste for dette. Forskuddsbetaling på 30-50% er jo heller ikke urimelig å kreve. Og dersom kunden nekter å betale noe på forskudd, samtidig som de har dårlig kredittvurdering, så bør du holde deg langt unna den kunden. Det er bare ikke verd bryet enkelt og greit.

Hvis kunden bestrider kravet, ta det til forliksrådet. Der er det oppmøteplikt og hvis motparten uteblir kan du be om uteblivelsesdom som gir deg full seier på stedet. Da kan namsmannen beslaglegge verdier hos kunden din.

Hvis kunden ikke bestrider kravet er det jo bare å sende det rett til namsmann, det koster så lite at jeg vill aldri ha trukket saken bare fordi de har vist seg vanskelige.

Det er ikke ulovlig å gå konkurs i Norge. Men en konkurs kan avdekke andre ulovlige forhold som har bidratt til eller direkte forårsaket konkursen. I så tilfelle kan de ansvarlige bli stilt for retten uavhengig av pengekravet. Et praktisk eksempel på dette er såkalte konkursryttere, som nettopp spekulerer i å flytte verdier mellom selskaper som stadig går konkurs, og få alle mulige personer rundt seg til å stå som aksjonærer, daglig leder osv. Dette gjør de gjerne nettopp fordi de selv har gått konkurs tidligere og ilagt såkalt konkurskarantene. Hvis det viser seg at din kunde er en av disse, kan du foreslå for kunden at han betaler for seg eller at du vil anmelde vedkommende for brudd på konkurskarantenen. Da svir det.

En annen mulig innfallsvinkel er at daglig leder av selskapet skal ha økonomisk oversikt over selskapet. Og hvis din kunde er i ferd med å gå konkurs, og var vel vitende om situasjonen i det øyeblikket han leide dine tjenester, så har han gjort noe som kalles å drive for kreditors regning. Dette er også ulovlig, og kan straffeforfølges uavhengig av økonomien i selskapet.

Ta en sjekk på purehelp.no og finn ut hvem som står bak selskapet, om det er personen som har bestillt tjenestene fra deg eller ikke, og spill på konsekvensene det vil kunne få dersom du anmelder dem for å drive for kreditors regning, brudd på konkurskarantene, eller hva annet du måtte finne.
 

hansson

Langveisfarende
Godt innlegg, hawkbay!

Til trådstarter: Det virker som du blander innehaverens privatøkonomi og AS-et sin. Det er ikke sikkert AS-et har dårlig økonomi selv om innehaveren er på tynn is på privaten. Sender du en utleggsbegjæring kan det tas beslag direkte i penger fra AS-et sin bankkonto. Hvis AS-et har normal drift vil det normalt alltid være litt penger på kontoen. De har kanskje også eiendeler/utstyr namsmannen kan ta beslag i. Det er altså håp for deg, og du bør ikke anta at han er interessert i å kjøre seg selv konkurs. Det er mye bryderi for ham, og kanskje også farlig. Selv om det kanskje blir intet til utlegg denne gangen, vil kravet ditt automatisk få 10 års foreldelsesfrist i stedet for bare 3 år. Så da kan du gå etter dem en gang seinere hvis AS-et vokser og får bedre økonomi.

Kapitalen du spurte om er vanlige penger som står på konto og kan brukes til å betale fakturaer med. Jeg antar at namsmannen også vil kunne ta disse pengene hvis det trengs.

Les deg opp på temaet i Inkassoskolen (Inkassoskolen | Conta Inkasso | FÃ¥ raskere betalt!) og lykke til med saken. Husk at noen ganger er det bare slik at man må svelge tap fordi det ikke lønner seg eller er mulig å kreve de inn. Næringslivet har dessverre en ganske høy prosent kjeltringer.
 

Enkel-IT

Medlem
Her er det mange som missforstår. Dette er klassiske konkursryttere, som bestiller varer og ikke betaler og bestiller tjenester bare for å få faktura for å kunne utgiftsføre. At man er økonomisk fristilt personlig fordi man gjemmer seg bak et AS er tull. Ved overlegg, uaktsom og økonomsik utroskap kan man gå direkte på personen selv eller evt. styre. Dere har og en mulighet i straffeloven §260 Bedrageri.

Andre ting som kan virke er bekymringsmelding til Skatteetaten.

..men ofte har ikke disse personene noe å ta besalag i, så pengene er ofte tapt, men da lindrer man smerten litt med visshet om at vedkommende snikkerer paller noen uker en eller annen plass i vårt langstrakte patetiske land.
 
Topp