Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte AS med annet AS som eier (skatt)

Kristians

Medlem
Hei,

Ser ut til at jeg i den nærmeste fremtid vil starte et nytt aksjeselskap, det er jo da naturlig å la mitt nåværende AS eie aksjene.

Mitt spm blir da som følger: Må selskapet betale skatt av pengene jeg spytter inn som aksjekapital eller blir dette en driftskostnad?

Takk
 

Steve Cash

Medlem
Kjøp av aksjer/innskutt aksjekapital ved stifting av datterselskap er ikke en driftskostnad.
For morselskapet er aksjekapitalen i datterselskapet rett og slett en balansepost, pengene flyttes fra bankkonto til konto for eide aksjer.

Om du skal lage en konsernmodell, eller om du skal eie aksjene i begge selskapene direkte er en helhetsvurdering, det ene er ikke "naturlig" fram for det andre i seg selv. Men du har noen fordeler når det gjelder utbytte og eventuelt salg av datterselskapet ved å bruke mor- og datterselskap.
 
Sist redigert:

tveiten

Medlem
Steve Cash: Jeg har også vurdert rundt hvilke modeller som er best med datterselskaper, heleide gjennom as eller heleide fra privatperson.

Kunne du ha utdypt en del mer om ulemper og fordeler med de ulike modellene?
 

Steve Cash

Medlem
Det tar litt tid å lage en uttømmende liste, men helt kort:
Ulempe: Mer omfattende og dyrere regnskap, i alle fall hvis en skal utarbeide konsernregnskap. Små foretak er likevel unntatt fra plikten til å lage konsernrengskap.
Fordeler: Utbytte fra datterselskap til morselskap er skattefritt, med unntak av 3 prosent. Gevinst ved salg av datterselskapet er skattefri for morselskapet. En kan benytte konsernbidrag. Alt dette forutsetter at selskapene ligger i EØS-området.

Forbehold: Dette er veldig kjapt skrevet uten å sjekke kilder. Så før du går i gang, diskuter den konkrete saken med en regnskapsfører eller revisor.
 

hvaer

Medlem
En annen ulempe er at er det er revisorplikt på regnskap, også på små AS, når man har en slik løsning som du skisserer opp.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, en mor-dattermodell vil nesten alltid være dyrere å administrere, så en må tenke seg om først, forstå hva en gjør, og vite at fordelene ved denne modellen er større enn ulempene. Det er derfor jeg anbefaler å diskutere sitt eget tilfelle med en kompetent regnskapsfører eller revisor før en setter i gang.
 

Kristians

Medlem
Men må det organiseres som et datterselskap da? Kan ikke mitt eksisterende AS investere i aksjer i dette selskapet på samme måte som om vi skulle kjøpt aksjer i Telenor?

Hovedårsaken til at jeg ønsker å la firmaet eie aksjene er at jeg heller vil bruke 200 000,- av firmaets usbeskattede driftsinntekter (om dette går som en utgift) enn å ta det fra min egen lønn.
 

hansson

Langveisfarende
Hvis det eksisterende AS-et kjøper 50,1% av aksjene så er det per definisjon et mor-datterforhold eller holding- og driftsselskap evt. Du kan gjøre det på måten du skisserer, men da må noen andre starte AS #2 først. Det blir da en eller flere private eiere, som må kjøpes ut når ditt eksisterende AS kjøper aksjene deres. Dette kan i teorien utløse privat skatt, men siden selskapet er nystartet er sannsynligvis ikke dette noe tema.

For meg høres det ut som en ekstra komplifisering at du ikke bare lar AS1 starte AS2 og i stedet vil gå omveien om å først la aksjene i AS2 eies av noen privatpersoner, og så la AS1 kjøpe aksjene i AS2.
 

Steve Cash

Medlem
Hovedårsaken til at jeg ønsker å la firmaet eie aksjene er at jeg heller vil bruke 200 000,- av firmaets usbeskattede driftsinntekter (om dette går som en utgift) enn å ta det fra min egen lønn.
For ordens skyld: Investerng i aksjer er ikke en driftsutgift, AS A må derfor kjøpe eller stifte AS B med beskattede midler. Riktignok bare beskattet med 28 %, mot ca. 38-50 hvis du kjøper aksjene privat.
 
Topp