Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Maks CPU og minnebruk på webhotellet

hansson

Langveisfarende
Frilansinfo dott no har veldig høy bruk av cpu og minne på serveren, får jeg beskjed om. Innimellom, ikke konstant. Er det noen som greier å se hva som kan være årsaken til dette? Og hva er typiske årsaker?

Både jquery og prototype brukes, men ellers er det ikke spesielt mange script som kjøres etter det jeg kan se. Antall plugins er ikke overdreven, de som er der må være aktivert. WP-themet har kanskje noen flere elementer som er laget som egne php-filer i includen i forhold til hva som er standard nå om dagen (oppslagssak-slideren og "anbefalt"-tabberen er en egen php-fil som hentes av index, f.eks.), det kunne kanskje hjulpet å slå alt sammen i større filer. Men skal dette egentlig være nok til å kjøre serveren varm? Ca. 350 unike om dagen som besøker 1,73 sider hver.
 

hansson

Langveisfarende
Godt tips, men hvordan fungerer det med nye besøkende som legger igjen en kommentar? Jeg ser den sjekker om den besøkende er kjent fra før (hvordan er det mulig? cookie?) og serverer da den vanlige siden. Men 95% av kommentarene på frilansinfo er fra folk som ikke har kommentert før, og hvis de kommenterer i en statisk html-side blir de nok skuffet når det ikke skjer noe...
 

Eggan

medlem
Vet ikke hvordan dette fungerer rent teknisk, men når noen legger igjen en kommentar blir den statiske siden generert på nytt, altså merker ikke brukeren stort til at du kjører en slik løsning :)
 

Eggan

medlem
Det stemmer, tror ikke du finner mange store sider drevet med WP som ikke benytter seg av en cache plugin for å si det slik. WP krever igrunn ganske mye ressurser når man får på ett par plugins og litt fancy theme.
Så kjør på, om du lurer på noen av innstillingene er det bare å spørre, kan evt poste skjermbilder av mitt oppsett.
 

hansson

Langveisfarende
Det jeg er redd for er at ting går til h.... når jeg installerer den, og at det blir mye krøll med å rydde opp. Det er flere hundre som har fått blogger ødelagt pga. både denne og W3 Total Cache, så jeg kvier meg litt. Nettaviser må jo ha cache, men hadde håpet å unngå det på et så lite nettsted. Hva risikerer man egentlig?
 

Eggan

medlem
Har personlig ikke opplevd noe stort krøll, det eneste var når jeg slo på komprimering at jeg kun fikk opp en haug med spørsmålstegn. Men dette unngår du enkel ved å ikke slå på komprimering ;)
Min erfaring tilsier at det er mindre krøll med Super Cache enn W3 sin løsning, men at denne også mangler noen av de avanserte funksjonene som finnes i W3 sin.
Ta en backup før du installerer innstikket, så er du godt sikret. Om ting går til helvete skal det være nok å deaktivere innstikket, så skal ting returnere til normalen.
 

zapotek

Medlem
Før du begynner med et cacheplugin (det skal definitivt ikke være nødvendig med en straight Wordpressinstallasjon med 350 unike om dagen), har du optimalisert themefilene dine slik at det ikke gjøres spørringer for helt unødvendige ting?

Da tenker jeg av typen en spørring for å finne ut filbanen til css-filen, en spørring for finne ut filbanen til faviconet osv osv.?

Eksempel:
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen,projection,print" href="<?php bloginfo('stylesheet_url'); ?>" />

byttes ut med:

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen,projection,print" href="http://nettsted.no/stedethvorstylesheetenligger.css" />

Osv osv osv osv osv osv.
 
Topp