Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Garanti på bedriftskjøp

Kristians

Medlem
Hei,

Var på Elkjøp for å kjøpe ny laptop her forleden, selgeren sa da at det bare var 6mnd garanti på bedriftskjøp (og andbefale meg selvsagt en forsikring....).

Han avsluttet med - "dette vet jeg nok litt bedre enn det, jeg jobber med det vær dag".

Hadde han rett?
 
A

aabbcc

Guest
Elkjøp trenger vel ikke vite at du kjøper det til firma?
 

Kassimaja

Geocacher
Nei, men elkjøp vil gjerne ha et navn å sette på kviteringen og om det står et privatnavn og skatteetaten finner det i regnskapet hvis de ser etter kan du ha et forklaringsproblem.
 

Kassimaja

Geocacher
Selvfølgelig. Selv om du har et ENK kan du ikke skrive av private utgifter på firmaet.
 

Kassimaja

Geocacher
Det har vært flere diskusjon om lignende temare her inne tidligere. Flere har snakket om problemer ved bokettersyn om kvitteringer for innkjøp som også lett kunne brukes privat hvis ikke firmanavn har vært påført kviteringen.

Det er snakk om å dokumentere og sannsynliggjøre. Om du feks. kan vise til, med kvitering at du også har kjøpt deg ny privat pc klarer du nok å komme unna med det. Om du kun kjøper datautstyr på bedriften og aldri privat, men sitter på facebook om kvelden så har du i utgangspunktet en dårlig sak.

En annen ting her er at det ikke er meningen at du skal få i pose og sekk. Både skrive av på bedriften og få gode forbrukerrettigheter.
 

knippsen

Medlem
For å svare på det du faktisk spurte om…

Reklamasjon

Når du kjøper en gjenstand gjennom ditt firma er det kjøpsloven som regulerer kjøpet. Garanti er et uttrykk som ikke har noe med kjøpsloven å gjøre. Kjøpsloven gir deg en reklamasjonsrett i inntil to år etter du har kjøpt tingen, på mangler som var til stede før risikoen gikk over på deg som kjøper, dvs. fabrikkfeil, produksjonsfeil eller mangler i forhold til de egenskaper som selger har opplyst at tingen skal ha. Hovedregelen er allikevel at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget manglen.


§ 32. Reklamasjon.
(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Hva er en mangel?

Hvorvidt det foreligger en mangel kommer ann på om en eventuell feil faller under kjøpslovens definisjoner av mangel. Dvs. ha slags egenskaper varen forventes å ha.

Garanti

En garanti er derimot noe som selger kan velge å gi deg uavhengig av reklamasjonsretten, og som gir deg bedre rettigheter enn det kjøpslovens regler, f.eks. en lengre reklamasjonstid eller bedre rettigheter til å klage på tingens egenskaper i tilfeller som kjøpsloven ikke definerer som mangel. Det er rett og slett en privat avtale om hvorvidt og hvor lenge du kan klage på feil som ikke dekkes av loven.

Ødelegger du tingen selv (f.eks. fordi du heller en kaffe over den) vil ikke dette dekkes av reklamasjonsretten, men det kan eventuelt dekkes av en garanti som selger har gitt deg.

Min erfaring er at den gjengse butikkselger ikke har peiling på forskjellen mellom garanti og reklamasjon, og vil som regel gi deg feil opplysninger.
 

Kristians

Medlem
Hei, takk for svar og diskusjon. Kan nevne at firmaet er et aksjeselskap.

Men er i i det hele tatt noe som gjelder i 6 mnd?
 
J

Jiberish

Guest
Det kan vel selgende firma bestemme selv? Hvis et firma vil gi utvidet garanti så er vel ikke det et problem.

Hvorvidt Elkjøp gjør det i praksis eller ikke, vet jeg ikke.
 
Topp