Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsføring telefonfordel

erkdahl

Medlem
Hei,

Jeg forsøker nå å forstå regnskapsføring av telefon og internettfordel hvis jobben betaler.

Hos meg fører jeg alle telefonregninger på firmaet. Internett betaler jeg privat.

Prinsippet er enkelt om jeg skjønner det riktig. Det skal legges til 4000,- til min inntekt som skal beskattes for denne fordelen.

Men hvordan i alle dager skal det regnskapsføres?
Det må jo være balanse i regnskapet så hvor skal disse 4000,- komme fra for at regnskapet skal vise 4000,- ekstra inntekt i forhold til hva som er fakturert?

På forhånd takk for hjelp! :)
 

Steve Cash

Medlem
En skal føre inntil kr. 4 000 for én kommunikasjonsenhet, dvs. at hvis totalkostnaden i året er mindre, så blir fordelen mindre.

Over til det du egentlig spør om. Jeg forutsetter at du har et enkeltpersonforetak og skal levere RF-1175, Næringsoppgave 1. Hvis det ikke stemmer får du spørre igjen.
En skal føre selve fordelen i resultatregnskapet som en reduksjon av kostnad i post 7098 - Privat bruk av elektronisk kommunikasjon og privatdelen i post 2068 - Private kostnader til elektronisk kommunikasjon.
Så føringen blir debet 2068 og kredit 7098, bare at du må bytte ut postnumrene i næringsoppgaven med konto i regnskapssystemet som går til disse postene.

Det skal ikke føres mva på overføringen til privat, ettersom mva skal fordeles etter faktisk bruk ved føring av telefon mv. mot konto/post 6900 gjennom året.
 
Utregning EK?

En skal føre inntil kr. 4 000 for én kommunikasjonsenhet, dvs. at hvis totalkostnaden i året er mindre, så blir fordelen mindre.

Over til det du egentlig spør om. Jeg forutsetter at du har et enkeltpersonforetak og skal levere RF-1175, Næringsoppgave 1. Hvis det ikke stemmer får du spørre igjen.
En skal føre selve fordelen i resultatregnskapet som en reduksjon av kostnad i post 7098 - Privat bruk av elektronisk kommunikasjon og privatdelen i post 2068 - Private kostnader til elektronisk kommunikasjon.
Så føringen blir debet 2068 og kredit 7098, bare at du må bytte ut postnumrene i næringsoppgaven med konto i regnskapssystemet som går til disse postene.

Det skal ikke føres mva på overføringen til privat, ettersom mva skal fordeles etter faktisk bruk ved føring av telefon mv. mot konto/post 6900 gjennom året.

Har jeg gjort riktig her?

Jeg har tre tjenester og da blir vel EK avgiften 6000?

Jeg hadde tlf. mobil og bredbånd og det blir vel 3 tjenester?

Så trakk jeg fra ca. 20% til privat på alle. Så jeg ble sittende igjen med 80% ført på firma på alle 3 postene.

Er det regnet som rimelig eller vanlig (80%) på firma?

Til slutt summen ble da 10.000.- netto når trukket fra 20% til privat forbruk.

Så skal jeg trekke fra 6000,- i EK?

Da blir det kun altså 4000,- å føre totalt som fradrag om jeg har forstått det riktig?
 

Steve Cash

Medlem
Du skal ikke trekke fra noe til privat før du kostnadsfører, da blir det dobbelt til privat når også tilbakefører 6000.

Du gjør slik:
1. Bestemmer deg for om alle kommunikasjonsenhetene (abonnementene) du har faktisk brukes i virksomhet.

2. Du kostnadsfører hele beløpet på de aktuelle abonnementene. Men merverdiavgift skal fordeles etter faktisk bruk. Hvis f.eks. halvparen av taletid, databruk osv. gjelder næring så trekker du mva på halve beløpet. NB! Rent private kjøp med mobiltelefon som kinobilletter, gave til TV-aksjonen, spill mv. skal føres til privat i sin helhet.

3. Tilbakeføringen til privat blir en egen postering der en ikke skal ta hensyn til mva, ettersom dette allrede er fordelt, se punkt 2. Og ettersom du har mer enn ett abonnement blir beløpet 6000 kroner i året såfremt totalkostnaden er større enn det beløpet, og det er det jo som regel.
 
Takk for svar Steve.

Min virskomhet er ikke mva-pliktig så jeg fører hele beløpet for telefonkostnaden inkl. mva (uten å kreve fradrag for mva så klart).

Blir det da 4000 totalt å føre når jeg hadde 10.000.- igjen etter å ha anslått manuelt ved skjønn privatforbruk til 20%?

Altså netto firmaforbruk 10.000.- - 6000 i EK = 4000?
 

Steve Cash

Medlem
Du skal ikke anslå noe skjønn på 20 % før du fører til kostnad, fordi 6000 er den eneste privatdelen.

Hvis du f.eks. har totale telefon- og internettkostnader på 12.000 når du har trukket fra kinobilletter, teletorg og annet som skal holdes helt utenfor, så kostadsfører du 12.000 selv om noe av dette er privat. Dernest tilbakefører du 6000 og det er hele privatdelen.

Det med å fordele etter skjønn var noe en gjorde før det kom en regelendring for noen år siden.
 
Ok. Det høres jo logisk ut Steve. Man skal så klart ikke dobbelbeskattes. Så EK avgiften tar på en måte over der man ser trakk fra skjønnsmessig tidligere?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg det stemmer, alt som har med skjønn for telefon å gjøre har blitt borte. Nå er det sjablonbeløp som brukes.
 
Topp