Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ahus brukte 3,7 mill på karttjeneste

Keeper

Medlem
Veldig imponert over valg av tjenesten. ;) :p
Ser for meg at dem kan bruker gulesider.no eller maps.google.no
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, jeg må jo innrømme at de kartene var mer detaljerte enn google maps. Zoomer dere f.ex. inn på kolonihagene like øst for ullevål sykehus ser dere det ganske tydelig, og huset vårt... De har hekken og knausen i hagen, de har detaljer på takkonstruksjonen, flaggstanga, trappa og detaljer på innkjørselen...

men forøvrig virker det jo som det er mye tull og uryddighet, og det med at kunder kan "markeres med en tegnestift"-greia virker jo helt idiotisk.
 

zapotek

Medlem
Ok, jeg må jo innrømme at de kartene var mer detaljerte enn google maps. Zoomer dere f.ex. inn på kolonihagene like øst for ullevål sykehus ser dere det ganske tydelig, og huset vårt... De har hekken og knausen i hagen, de har detaljer på takkonstruksjonen, flaggstanga, trappa og detaljer på innkjørselen...

men forøvrig virker det jo som det er mye tull og uryddighet, og det med at kunder kan "markeres med en tegnestift"-greia virker jo helt idiotisk.

Hvor finner vi dette kartet?
 
Kart kan jo brukes til mye. Ambulanseutrykkning f.eks., det holder kanskje ikke med Googlemaps alltid når det haster. Det hjelper ikke å skylde på Google hvis noen ikke får hjelp i tide.

Ambulansene får kartene sine fra Statens Kartverk. De tar nok ikke noen sjanser på billig- eller tilbudsløsninger fra det frie markedet.

Ellers har vel Ahus brukt denne tjenesten til å vise publikum hvor de har sine forskjellige avdelinger, og som mange andre tjenester er tanken sikkert god, men viser seg å bli både dyr og uoverkommelig å vedlikeholde for dem som står bak.

Det er ingen "kritiske" tjenester knyttet opp mot disse kartverkene, så vidt jeg forstår, så det har vel vært i "reklameøyemed" ...

Mvh Dan
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvor finner vi dette kartet?

atlas.no

Her jeg bor på nesodden er det f.ex. ikke i det hele tatt markert hus på google maps, men på atlas.no er det som jeg nevnte tilogmed detaljer på den litt snåle(!) takkonstruksjonen vår.

Her er en kjapp sammenlikning, med linker direkte til samme sted midt i oslo sentrum: Atlas.no

Disse tre er jo ikke i nærheten av å være like gode:
Google maps
Gule sider
openstreetmaps

Mens finn.nos kart er veldig bra og tydeligvis veldig likt atlas.nos kart - ok, nå ser jeg hvorfor. Se nederst i høyre hjørne - finn.no kjøper tydeligvis til dels kartdataene sine fra norkart, samme som atlas.no kjøper fra (også nederst i høyre hjørne).

Men selv om selve kartet er bra så er det jo noe sketchy når ahus og de andre som betaler ganske mye penger for ... et eller annet ikke vet selv hva de betaler for.
 

hansson

Langveisfarende
"Vi må sette ned et utvalg" het det i gamle dager. Eller en "granskningskommisjon". Nå går oppdraget rett til PWC i stedet. Same shit, new wrapping, og dyrere.

Kartet ser forøvrig veldig bra ut. Her er norsk infrastruktur med, som f.eks. europaveier, høyspentlinjer (?) o.l. Dette er nok de kartene teknisk etat bruker, og som brukes til landoppmåling ved utbyggingsprosjekter, byggeløyvesaker, arealplaner og denslags. Kan ikke basere seg på at staten og fylker/kommuner skal bruke Google.
 

NilsF

Medlem
Dette er nok de kartene teknisk etat bruker, og som brukes til landoppmåling ved utbyggingsprosjekter, byggeløyvesaker, arealplaner og denslags. Kan ikke basere seg på at staten og fylker/kommuner skal bruke Google.

Jeg har ingen tro på at kommunene bruker kart fra den private aktøren Det Norske Kartselskapet AS til slike formål. Derimot benyttes kart fra Statens kartverk, kart som kommunene selv bidrar med opplysninger til når grenser endres, nye veier anlegges, hus bygges osv.

Og i forhold til kommentarer fra flere på tråden om at atlas.no har en kartløsning (på nett) som kanskje er bedre enn kartløsningene til flere andre tilbydere, så gir ikke det svar på hvorfor det betales millionbeløp for karttjenester som i stor grad er tilgjengelig gratis på internett, som jo også atlas.no er.

Jeg tenker at det virkelig store og mest relevante spørsmålet i denne saken, er spørsmålet som vi alle lærte å stille da amerikanske såpeserier som Dynastiet og Dallas inntok norske tv-skjermer fra midten av 1980-tallet, om hvorfor og hvordan de ulike beslutninger tas: Hvem ligger med hvem i denne saken? :D
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jeg trodde dette var Statens Kartverk sine kart. Det står faktisk Statens Kartverk nede i høyre hjørne.

Men dette er kanskje et firma som kjøper kartene fra Statens Kartverk. Uansett, Statens Kartverk sine kart er ikke særlig forskjellige, siden de kommer fra samme kilde.
 
Topp