Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skole til Høsten

Anny

New Member
Hei jeg har søkt på flere skoler til høsten men det er to jeg har mest lyst til å gå på. Det er HiG Webytvikling og Hibu Dynamisk webdesign. Jeg er ikke siker på hvilke av disse linjene jeg skal sette øverst på søknaden. Så jeg lurer på om noen har erfaring med disse skolene og/eller faga? Hvilke studie vill være lettest og få seg en relevant jobb med? Er veldig usikker så hadde vert flott og få høre om andre sin erfaring eller tanker:)
 

hvaer

Medlem
Spørsmålet er jo hva du primært ønsker å være. Ønsker du å være webutvikler eller webdesigner? Utvikleren er den som koder sidene, mens designeren er den som designer sidene. For mannen i gata, så tror mange at det er en og samme person, men i seriøse firmaer, så er det forskjellige personer. Ett godt design tar lenger tid, enn hva selve kodingen gjør.

Når det er sagt, så har jeg hørt mye rart om de studiene ved Høgskolen i Buskerud. Gjøvik derimot har hatt ett sterkt miljø i mange år. Jeg har selv søkt på årsstudium i medialedelse ved HiG, for å fullføre en bachelor jeg har holdt på med en stund, samt få litt nye fag. Er dog ikke sikker på hva som skjer enda, for jeg skal jobbe som prosjektleder i en mediabedrift mens jeg studerer, og den ligger ikke på Gjøvik.
 

muffins

Medlem
Som hvaer nevner, så ville jeg holdt meg langt unna Høgskolen i Buskerud. Hørt litt av hvert om dette studiet, bl.a krav om å bruke frames + tables i layouten ved store oppgaver o.l. Kort sagt, så høres det ut som dette studiet henger igjen på 1990-tallet.

Problemet innenfor webutvikling/webdesign er jo at ting endrer seg veldig fort. Nye standarder kommer, nye CSS-versjoner osv. Skoler generelt sliter med å holde lærere og materiale oppdatert, så det er mye utdatert og ubrukelig info man lærer ved å gå slike studier.

Er du primært ute etter å bli god i webdesign/webutvikling ville jeg vurdert å heller lære deg opp på egen hånd via internett og andre kilder, så du slipper å gå i fella med å lære deg utdaterte ting, og kaste bort tid og penger.

Det er jo heller ikke automatisk sånn at om du har en bachelorgrad å vifte med, så får du automatisk jobb. Du må ha gode ting å vise til. Vise at du kan sakene dine og holder deg oppdatert på hva som er nytt og "hot". Vil vel gå så langt som å si at dette er mye viktigere enn utdannelse.
 

Anny

New Member
Tusen takk for råd:)
Jeg er klar over at det er mye av det jeg lærer som er gammelt når jeg er ferdig. Jeg tror at det sikkert er noe grunnleggende i forhold til design og estetikk og slikt som vill være like aktuelt om 3 år. Ellers så tenker jeg at det kanskje er lettere og lære seg dett nyeste av programmering når man har litt og bygge på. Høres det feil ut?

Er ikke sikker på akkurat hva jeg vill jobbe med men synes web design/utvikling virker spennende, det lille jeg har prøvd:) Hvilke privatskoler fins det? Har sett på Noroff og NKI men det ser ikke så voldsomt fristene ut. NITH ser spennende ut, men er det noen andre skoler jeg burde se på?
 
Topp