Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva kan man bruke en tom lagerbygning til? (Monetizing)

Fadern har et fjøs som står tomt, og man tenker jo som så at det må gå an å tjene penger på det. Det er isolert, i bra stand, ingen taklekkasje eller noe sånt (kunne ha egnet seg som lager til feks en nettbutikk). For øyeblikket har det lokale museumet lagret noen av sine gårds-ting her, gamle ploger etc pga ombygging.

Det ble vasket når det hele ble lagt ned for noen år siden, så det er relativt rent, dog litt støvete. Golvarealet i hovedrommet er ca 220 m2, og ca 2.4 m under taket. Med tanke på takhøyden begrenser det seg vel litt hva man kan bruke det til, men det er nå kjedelig at det står tomt. Men bedre å tjene litt på det enn ingen ting. Et av problemene er for øvrig at bygningen står på et sted som ikke akkurat er sentralt beliggende; man må kjøre 3-4 mil for å komme til de nærmeste småbyene, og disse er det tre av.

Jeg har mange ideer, men viljen til å investere mye penger i noe som kanskje ikke kommer til å funke er ikke helt der (my old man er litt pessimistisk når det gjelder bissniss, og det er hans bygning). Man kommer vel ikke unna at det kommer til å koste penger, men det skal helst ikke være så mange titusen.

Så er det noen som har forslag til hva bygningen kan brukes til? Noen av forslagene har vært dekkhotell (for lite folk i området; man bør vel kanskje helst tilby både nye dekk, felger, dekkbytte osv i tillegg), leie ut lagerplass til campingvogner e.l. (men usikker på om golvet tåler så stor vekt; dette er øverste etasje, fjøset har kjeller), fikse det opp og leie det ut til fester og arrangementer (men da blir kanskje takhøyden et problem, nok en gang), lagerplass for butikk/nettbutikk, gjøre det hele om til hestefjøs og leie ut plass (men er ikke så mange med hest her, og de som har det har gjerne også plass sjøl)..

Åpen for alle forslag! Brainstorming er fint. :)
 
Sist redigert:

Jostein

Medlem
Hei! Det første jeg tenkte på var å kjøpe opp store sesongbetonte varer på slutten av sesong. Du kan da lagre dette gratis, og selge dette igjen med fortjeneste før neste års sesong..

Ikke nødvendigvis dette som er beste produkter, men for å gi deg en ide.

Snøskuffer, hagemøbler, griller osv. Disse selges ofte med 50-70% rabatt på slutten av sesong. Om du fikk en avtale med en butikk om kjøp av alt ville kanskje gitt deg bedre vilkår.. Men det blir jo litt kapitalbinding da, men sikkert noe som kunne gitt bedre avkastning enn renter fra banken!

Du eR da også ikke så avhengig av beliggenhet, da du har god tid å frakte ting.
 
Hmm vet ikke helt om jeg liker kapitalbindinga. Fikk nettopp forslag om paintball-bane, det er vel en viss sjanse for at vi kommer til å gå for den. Kan jo også få støtte til sånt fra kommunen, så vidt jeg vet, så koster ikke all verden å starte. Har dessuten en del erfaring med sånt fra før.. :) Men er fortsatt åpen for forslag!
 
Minilager! Del det inn i masse små rom og lei ut rom for noen hundrelapper/mnd.

Har vært inne på det men tviler litt på at det hadde blitt det helt store. Bor litt for lite folk her, tror jeg. Dessuten er avstandene er litt for store, uten at jeg helt vet hvor langt folk er villige til å kjøre for å komme til/fra. De fleste i området har jo enten gårder med uthus, garasje eller begge deler uansett.

Men med det samme vi er inne på det -hvor stort bør et slikt lagerrom være? Kanskje greit å ha flere forskjellige størrelser?
 

Kassimaja

Geocacher
De som driver med dette har rom helt ned i 1 m2
 

Jostein

Medlem
Minilager krever vel en del egeninnsats med tanke på å ha en ansatt ved lageret til en hver tid. Kjenner ikke til minilager selv, men det er vel åpningstider der. Så da må/bør du vel være tilgjengelig til en hver tid. Det betyr svært dårlig timesbetaling!
 

hansson

Langveisfarende
Regner med det er et fjøs av tre dette her, da er det brannfarlig. Dyr forsikring vil jeg tro, hvis det står verdifulle ting lagret. Hvis det var mulig å få brannsikret det ville jeg benyttet anledningen til å bygge en kombinert nettbutikk og importørbisniss rundt lokalet. Noen litt større varer som f.eks. myggfange-maskiner, kajakker, solcellepaneler, hyttedasser, e.l.
 

Elemil89

Medlem
Reball\innendørs paintball høres jo bra ut! hvis man er litt god på å makredsføre seg til skoler ol. så kan det ført bli litt penger av det. Skal nevne at jeg og gutta (10 stk) la igjen over 150 000 på megazone (laser tag- sted i Oslo) i løpet av få årene på ungdomsskolen (gjett hva ukelønnen gikk til :p).

Men da kreves det jo fort utstyr for 50-100 000 kr... Må vel ha 20 "våpen" til en pris av 2000 hver. samt lufttanker osv osv..
 
Regner med det er et fjøs av tre dette her, da er det brannfarlig. Dyr forsikring vil jeg tro, hvis det står verdifulle ting lagret. Hvis det var mulig å få brannsikret det ville jeg benyttet anledningen til å bygge en kombinert nettbutikk og importørbisniss rundt lokalet. Noen litt større varer som f.eks. myggfange-maskiner, kajakker, solcellepaneler, hyttedasser, e.l.
Å, det med forsikringa har jeg ikke tenkt på en gang. Men var i kontakt med en kajakk-produsent i fjor sommer, så har vært inne på tanken. Dog må jeg innrømme at jeg har litt problemer med bissnisser der jeg står i fare for å bli sittende fast.. :rolleyes: Kajakk-butikk ville jo ha tatt en del tid, antar jeg. Går vel an å ansette en kar til å drive det, men da er man avhengig av å ha brukbar omsetning. Var en del konkurranse sist jeg sjekket, dette var vel også en av grunnene til at jeg droppe det, OG at jeg hadde så lavt budsjett i forhold til markedsføring og sånt. Men alle ideene dine er gode, så skal ha det i bakhodet. :)

Minilager krever vel en del egeninnsats med tanke på å ha en ansatt ved lageret til en hver tid. Kjenner ikke til minilager selv, men det er vel åpningstider der. Så da må/bør du vel være tilgjengelig til en hver tid. Det betyr svært dårlig timesbetaling!
Ja, tenkte litt på det. Blir litt håpløst, spesielt når lageret er såpass lite. Hadde det vært et par tusen kvadrat i en bygning i en storby hadde det jo vært en litt annen sak.

Reball\innendørs paintball høres jo bra ut! hvis man er litt god på å markedsføre seg til skoler ol. så kan det ført bli litt penger av det. Skal nevne at jeg og gutta (10 stk) la igjen over 150 000 på megazone (laser tag- sted i Oslo) i løpet av få årene på ungdomsskolen (gjett hva ukelønnen gikk til :p).

Men da kreves det jo fort utstyr for 50-100 000 kr... Må vel ha 20 "våpen" til en pris av 2000 hver. samt lufttanker osv osv..
Har sjekket priser på utstyr, og det blir ikke SÅ dyrt. Og selv om det blir noen titusen må det jo uansett være noe av det billigste å begynne med. Slitedeler er relativt billig, det samme er kuler. Vi har jo ikke bare en bygning å ha det i, men også mulighet til å ha det på en åker rett utafor bygningen på sommers tid, og en skog 100 meter unna der igjen. Mulighet for 3 baner, mao. :) Kunne blitt kjekt å drive og.
 

paal_erik

Medlem
Minilager krever vel en del egeninnsats med tanke på å ha en ansatt ved lageret til en hver tid. Kjenner ikke til minilager selv, men det er vel åpningstider der. Så da må/bør du vel være tilgjengelig til en hver tid. Det betyr svært dårlig timesbetaling!

Neida!
Minilager kan utstyres med adgangskort/alarmkode, som du selv bestemmer tidspunkt for adgang!
Her er det flere muligheter for programmering.
Adgang: 0700 - 2100 (f.eks) Har du storkunde, eller kunde med spesielle behov kan tilgang gis 24/7/365 med en høyere mnd pris osv. Her er det mye muligheter.

I min faste jobb så har vi en kunde (minilager) som har denne løsningen. Der er det åpningstid for leietakere. Disse har egen kode som gir tilgang til fellesområdet, så er vær bod utstyrt med kundens egen lås.

Har du mer spesifikke spørsmål omkring dette, så send meg en PM.
 
Har sjekket priser på utstyr, og det blir ikke SÅ dyrt. Og selv om det blir noen titusen må det jo uansett være noe av det billigste å begynne med. Slitedeler er relativt billig, det samme er kuler. Vi har jo ikke bare en bygning å ha det i, men også mulighet til å ha det på en åker rett utafor bygningen på sommers tid, og en skog 100 meter unna der igjen. Mulighet for 3 baner, mao. :) Kunne blitt kjekt å drive og.

Dette høres ut som den beste ideen! På jordet kunne du ha investert i en x-ball bane, en skogsbane og en innendørsbane. Det hadde jo blitt konge!

Kanskje bygget ute og innendørsbanen sammen osv. Mange muligheter. Men hvordan er kundegrunnlaget ditt? Du kunne feks startet en klubb. Har selv spilt i NM ett par ganger og interessen er jo voksende.
 
Høres konge ut ja :) Har i alle fall nok av plass å ta av. Kundegrunnlaget tror jeg kan være ganske bra, det er allerede ganske stor interesse i området her når det gjelder både softgun og paintball. Har tenkt på det med klubb ja, da hadde det kanskje også vært lettere å få en eller annen økonomisk støtte til å begynne.

Kan jo gjøre ganske mye ut av dette her da - selge markører og annet utstyr, holde turneringer, arrangere utdrikningslag osv osv.
 

hvaer

Medlem
Har vært inne på det men tviler litt på at det hadde blitt det helt store. Bor litt for lite folk her, tror jeg. Dessuten er avstandene er litt for store, uten at jeg helt vet hvor langt folk er villige til å kjøre for å komme til/fra. De fleste i området har jo enten gårder med uthus, garasje eller begge deler uansett.

Men med det samme vi er inne på det -hvor stort bør et slikt lagerrom være? Kanskje greit å ha flere forskjellige størrelser?

Her i Hobøl er det (minst) 2 aktører som har gjort om låven til en inntektskilde, fremfor bare en utgift. Vi har ca. 4 mil til Oslo.

Fjeld Gaard Minilager Vinteropplag og Garasjer index
Østfold og Akershus Lagerutleie

Men uavhengig hva du ønsker å starte med, så er en god markedsundersøkelse særdeles viktig. Deretter lager du en forretningsplan. Når det er gjort, så går du til Innovasjon Norge for veiledning (de er flinke på bondeting) samt at du sender søknad om bruksendring til kommunen. Det vil sannsynligvis komme innsigelser på avløp og branntekniske forskrifter, høyst sannsynlig også flere punkter som infrastruktur, ulemper for andre, etc. Nabovarsler og innsigelser fra de er også normalt.
 
Topp